Profituning 2023

650 koní v Hyundai?!

21. júl 2023Publikoval M. Lábaj

Musíme uznať, že model Ioniq 5 od kórejského výrobcu Hyundai sa vskutku vydaril. Jednoduchý, hranatý, skoro až konzervatívny dizajn za priaznivú cenu 41 390 € s 58 kWh batériou a slušnou základnou výbavou. Praktickú karosériu hatchbacku tak rovno využila aj divízia N, ktorá ukázala, že dokáže vyrobiť zábavné autá.

Pozeráte sa na Hyundai Ioniq 5 N, ktorý sa predstavil na Festivale rýchlosti v anglickom Goodwood-e. Ionig 5 N spája tri svety. Konzervatívny, v podobe kompaktnej karosérie a spomínaného dizajnu. Plne elektrický pohon zase predstavuje svet, ktorý je neustále v pohybe a ten najdôležitejší, je motoršport. Z neho v poslednej dobe Hyundai čerpá mnoho technických riešení a veru s úspešnými výsledkami. Ioniq 5 N stojí na globálnej modulárnej platforme E-GMP, jeho karoséria bola však spevnená 42 dodatočnými zvarmi a použitím o 2,1 metra viac lepiaceho materiálu ako pri obyčajnom Ioniq-u. Vystužené sú tiež miesta, kde sú osadené elektrické motory.

A čože to má za motory? Na prednej náprave sa nachádza elektromotor s výkonom 166 kW (226 koní), na zadnej je o niečo silnejší, s výkonom 282 kW (383 koní). Oba sa dokážu roztočiť až na 21 000 otáčok za minútu. Systémový výkon je ale vďaka funkcii Boost po dobu 10 sekúnd až na hodnote 478 kW (650 koní)! Týmto teda Hyundai nastavil latku pekne vysoko. Elektromotory čerpajú energiu z 84 kWh akumulátoru. Výrobca hovorí, že akumulátor je možné dobíjať s výkonom 350 kW, nabitie z 10% na 80 %by teda v ideálnych podmienkach malo trvať len 18 minút. Aký je dojazd Hyundai ešte nezverejnil, túto informáciu sa dozvieme až pri príchode Ioniq-u 5 N na náš trh.

Pri zapnutí auta sú na výber dva režimy vybíjania a s tým súvisiaci teplotný manažment batérie. Režim „drag“ zabezpečuje krátke dodávky plného výkonu zatiaľ čo režim „track“ optimalizuje teplotu batérie pre dlhšiu výdrž na trati. S tým súvisia aj ďalšie nastavenie auto ako napríklad funkcia N Race, ktorá prispôsobuje Ioniq na krátke alebo dlhšie jazdy na okruhu a poskytuje pilotovi plnú kontrolu nad spotrebou energie. O zábavu za volantom sa zase postarajú funkcie N Pedal, ktorá „nerozmýšľa“ či po stlačení akcelerátoru má auto skutočne akcelerovať a teda v momente stlačenia posiela na kolesá toľko výkonu koľko si pilot pýta. Ďalšou hračkou je driftovací režim N Drift Optimizer. Ten pomáha udržať uhol v prípade driftu vozidla. Zákruty pomáha krájať systém vektorovania točivého momentu v 11 úrovniach a elektronický samosvorný diferenciál na zadnej náprave. Samozrejme nechýba ani N Launch Control pre dosiahnutie najrýchlejšieho štartu.

Ioniq 5 N má vpredu 4-piestikové strmene so 400 mm kotúčmi, vzadu sú len 1-piestiky ale s priemerom kotúča 360 mm. Brzdám pomáha aj rekuperačný systém, ktorý v mnohým prípadoch kompletne preberá úlohu mechanických bŕzd. Rekuperácia dokáže dosiahnuť až silu 0,6 G ak sa aktivuje ABS jeho sila poklesne na 0,2 G. Týmto sa inžinierom podarilo odstrániť vädnutie klasických bŕzd v dôsledku vyššej váhy elektromobilu. Hyundai vraví, že prechod medzi brzdením rekuperáciou a mechanickými brzdami nemá šancu pilot postrehnúť. Dokonca mysleli aj na jazdcov, ktorí sú zvyknutí kopnúť ľavou nohou do brzdy, čo by klasicky znamenalo vypnutie akcelerátora, Ioniq 5 N stále zrýchľuje.

Športovú verziu elektrického hatchbacku spoznáte ihneď, spredu agresívnejšou maskou s aktívnymi klapkami pre chladenie, odlišuje sa aj predný nárazník so spojlerom. Nad zadným oknom sa nachádza kontrastný čierny spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom a opticky auto predlžuje zadný difúzor. Celkovo je elektrické eNko o 20 milimetrov nižšie, o 50 milimetrov širšie a o 80 mm dlhšie. Športový vzhľad umocňujú obrovské 21-palcové disky kovaných kolies s pneumatikami Pirelli P-Zero v rozmere 275/35.

Ioniq 5 N dostal úplne nový volant s veľkým logom N a dodatočnými tlačidlami a tiež športové sedadlá so zosilneným bočným vedením. Sedadlá sú namontované o 20 milimetrov bližšie k podlahe. Pádla pod volantom simulujú správanie 7-stupňovej DCT prevodovky zo spaľovacích modelov. Na ostrejšiu jazdu bola upravená aj stredová konzola, dodatočne bola osadená chráničmi kolien a opierkou na nohy. Všetko to znie veľmi lákavo, Hyundai za posledné roky dokázal, že vie vyrobiť zábavné auto. Ioniq zároveň predstavuje nový smer kam sa bude najbližšie roky ako výrobca tak aj divízia N uberať.

text: M.Lábaj, foto: Hyundai