Čierny Fantóm z Nitry

28. marec 2013Publikoval P. Kovács

Ak by ste si mysleli, že táto matná čierna kráska je Paľov prvý a jediný počin podobného charakteru, tak ste na omyle. Jeho rukami prešla aj biela 300ZX, ktorá bola pred pár rokmi ovenčená titulom držiteľa slovenského šprintérskeho rekordu s časom 10,668 s na 402-metrovej dráhe. Logicky z toho vyplýva, že to auto je už upravené do takej miery, že jazdiť s ním ako daily use je pomerne náročné, presnejšie úplne nemožné. Preto sa Paľo rozhodol, že si zaobstará ďalší z týchto vzácnych kusov Nissanu 300ZX Targa vyrábaný v rokoch 1983 až 1989. Zohnať ale hlavne túto verziu po facelifte s preplňovaným agregátom je mimoriadne náročné, no cez priateľa z Čiech sa to nakoniec podarilo. Pôvodný Paľov zámer bol jazdiť "piánko" s autom každý deň a len si užívať výnimočnosť. No ako je u tunerov zvykom, nikdy sa nevyhnú nejakej prerábke a keď začnú, len tak ľahko neprestanú... A tak sa aj stalo – Paľo si domov doviezol ďalší Nissan a začal sa proces ladenia.

Nissan 300ZX

Auto prešlo očistou – to znamená, že bolo kompletne odstrojené, karoséria bola vyvarená, opravená, skrátka uvedená do top stavu. Zaujímavé na nej je to, že exteriér ostal v pôvodnom, továrenskom stave, takže žiadne dodatočné nárazníky ani nič podobné večné krivky tejto športovej ikony nenarúšajú. V konečnej fáze bolo treba vymyslieť lak pre toto ojedinelé auto. Paľo veľa rozmýšľal, až nakoniec vybral niečo netradičné a aktuálne veľmi letiace – čiernu matnú skombinovanú s lesklými prvkami. Koniec koncov, nič lepšie a temnejšie pre takúto performance mašinu ani nemohol vybrať. A tu sa dostávame do typickej situácie človeka zaťaženého na autá - „keď už je to komplet rozobraté, prečo tam nenahodiť nejaký lepší podvozok, brzdy atď...“. Slovo dalo slovo a o jazdný komfort sa stará podvozkový kit zložený z tlmičov KYB a pružín Rieger so znížením 40mm. Osadené boli zároveň aj kvalitnejšie brzdy, ktoré vznikli kombináciou dielov z modelu GTR32 a Toyota Supra. Skryté sú pritom za taktiež tmavými diskami Borbet o veľkosti 17 palcov, ktoré pritom mierne vystupujú von za pomoci duralových podložiek šírky 30mm. nipponcars

Interiér ostal viac menej nedotknutý. Paľovi jazdu spríjemňuje len niekoľko dodatočných meračov, ako je teplota a tlak oleja od Autometer, boost controller od HKS, AFR merač, športový volant s priemerom 30cm a nemôže samozrejme chýbať fľaša s nitrom produkujúca v prípade aktivácie 150 ďalších kobýl.

Väčšie divadlo sa však udialo pod prednou kapotou, keďže sa jedná o auto, resp. motor, ktorý má obrovský tuningový potenciál. Po kompletnom rozobratí, kontrole, vybrúsení a očistení začal proces skladania, v ktorom bola drvivá väčšina dielov vymenená za high performance – kované piesty Wiseco a kované ojnice Eagle boli prvým krokom, no určené sú pre iný model, nakoľko pre tento model 300ZX nie sú dostupné. Hlava má preleštené a zbrúsené ventily, ktoré sú zatvárané pružinami Jim Wolf technology. Pod kapotu ďalej putovali silnejšie tesnenia, ostré vačky, silnejšie turbo typu Garrett GT35R, pancierové hadice, silnejšie vstreky a obrovské množstvo iných dielov. Výsledkom Paľovho snaženia je úctyhodných 500 koní a 800 Nm krútiaceho momentu a to zatiaľ len pri 4250 ot./minútu. Viac sa mu zistiť zatiaľ nepodarilo, pretože brzda merajúca výkon by to kvôli preklzujúcim kolesám nezvládla. No predpokladaný výkon s použitím vstrekovania N2O je niekde okolo 750 konských síl...

Samozrejme nálož strojovne by neznieslo pôvodné prevodové ústrojenstvo, preto v aktuálnej konfigurácii túto úlohu prevzal na šprinty ideálny 3-stupňový a TCI Auto TH400, ktorého rýchlosti sa síce radia manuálne no bez potreby uvoľňovania pravej nohy, teda v plnej paľbe. Menič TCI Auto super street fighter pochádza tiež zo zámoria a zákazkovo sa vyrobil nový kardan, medzikus medzi motorom a prevodovkou i zotrvačník. Radiaca páka je od výrobcu Hurst s tlačidlom na jeho vrchu, potrebným pre odpojenie a zamknutie prevodovky a štart pod plným plynom.

Technické údaje

Nissan 300ZX Z31 turbo, r.v. 1987

Motor:

Preplňovaný trojlitrový šesťvalec, vybrúsená hlava, preleštené a zbrúsené kanály ako aj ventily s pružinami a ostrými vačkami Jim Wolf Technology, kované piesty Wiseco, kované ojnice Eagle, kľukové ložiská ACL, remenice vlastnej výroby z duralu, turbo Garrett GT35R, väčšia škrtiaca klapka, športové sanie vlastnej výroby s filtrom K&N, zapaľovacie káble a sviečky NGK, digitálne zapaľovanie Summit Racing s indukciou MSD, váha vzduchu z modelu Z32 Biturbo, externý westgate od XS Power, blow off ventil Tial, celoantikorový výfukový systém s koncovkou Megan Racing, 270Lph palivová pumpa, palivový hliníkový filter Trick Flow, regulátor paliva Bidrin, vstrekovanie paliva od Trick Flow, 150HP nitro kit od Nitrous Express, Wide band kit PLX device, preprogramovaná riadiaca jednotka, veľký intercooler, odmeraný výkon 500 koní a 800 Nm

Pohon:

Náhon zadných kolies, 3-stupňový a TCI Auto TH400, dvojlamelová keramická spojka OS Giken s kovaným zotrvačníkom a prítlačným tanierom o sile 1000kg, originálny samosvorný diferenciál

Podvozok:

Športový kit zložený z tlmičov KYB a pružín Rieger, zníženie -40mm, podvozok je kompletne ošetrený, brzdy zložené z Toyoty Supry a Nissanu Skyline GTR32, vpredu priemer 310mm, vzadu 282mm,

pancierové hadice Apexi Performance, 17-palcové disky Borbet so šírkou 10 palcov vzadu a 8,5 palca vzadu, 30mm duralové podložky

Karoséria:

Matný čierny lak doplnený lesklými prvkami

Interiér:

Čiastočne odstrojený, tlak a teplota oleja od Autometer, elektronický boost controller HKS s reguláciou tlaku do 2,5 baru, AFR merač zmesi výfuku od Fast, teplota výfukových plynov od Prosport Performance, 300mm športový volant

Nissan 300ZX 

foto: Boholy