Profituning 2023

Dva krát fúkané Evo V

14. júl 2023Publikoval M. Lábaj

Od svojho uvedenia na trh v roku 1992 sa modelová rada Mitsubishi Lancer Evolution stala synonymom pre výkonné a technicky vyspelé športové vozidlá. Mitsubishi Lancer Evo V, ktorý bol predstavený v roku 1998, sa stal obľúbeným vďaka svojmu nezameniteľnému vzhľadu a vynikajúcemu výkonu. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou, Evo IV, táto verzia priniesla niekoľko významných zmien. Na prvý pohľad je vidieť prudký vývoj dizajnu, ktorý spája agresívne línie s aerodynamickými prvkami, čo zabezpečuje lepší odpor vzduchu a zlepšené chladenie motoru.

Tento zelený exemplár upútava pozornosť nie len svojimi tvarmi ale najmä svojou farbou. Auto je dielom Andreho z firmy MCRacing. Majiteľom je ale jeho dobrý kamarát, ktorý Lancer prepožičiava MCRacing-u na výstavy. Zelený Lancer má aj svoje meno – MCR-Green. Andre už postavil pár ostrých Lancerov, tie boli určené hlavne pre lokálnych šprintérov na štvrť míle.

Už vo fabrike Mitsubishi dali Evo päťke dostatok muskulárnych línií, ktoré Andre nemal potrebu ešte upravovať. Farba píše avšak odlišný príbeh. Limetková zelená dosiahla v konečnom dôsledku ešte lepšie výsledky ako boli očakávania. K dizajnu neodmysliteľne patria aj kolesá. V tomto prípade padla voľba na značku RAYS a model Volk Racing TE37 v tmavej bronzovej farbe. Vo všetkých štyroch blatníkoch majú disky rozmer 17x9 palcov s ET +22. S obutím v pneumatikách Yokohama Advan Neova je kombinácia perfektná.

Interiér Evo V je takmer sériový. Fantastické sedadlá Recaro SR7 boli prečalúnené do limetkovej zelenej farby s rovnakým prešívaním. Tiež tak aj manžeta radiacej páky. Atmosféru dotvára športový volant Nardi Classic. Fanúšikovia Lancerov určite ocenia úplne nový prístrojový panel od Ralliart. Andre ho ale nemohol nechať v originálnom stave, prednú časť vymenil za Ralliart CJ4A Mirage MIVEC ukazovateľ, ktorý má otáčkomer až do 10 000 otáčok za minútu.

Týmto nám ostáva už sa len pozrieť pod kapotu. Z pôvodných 280 koní a 275 Nm je v motorovom priestore viac ako dvojnásobok. Motor s označením 4G63 je originálne preplňovaný turbom, stačí však vymeniť slimáka za väčšieho, napríklad za Precision 7685, trochu sa pohrať s tlakom plnenia a výkon vybehne na dvojnásobok aj s použitím klasického benzínu. Od tejto kombinácie ale očakávajte obrovský turbo-lag. Preto v MCRacing ku motoru ešte osadili kompresor Norris Designs V3, ktorý eliminuje dieru vo výkone. Dvojito preplňovaných Lancerov Evo nie je na svete veľa, tento bol napríklad prvý v Indonézií. Motor samozrejme dostal kompletnú prípravu pre takúto nálož výkonu. 4G63 je prevŕtaný na 2,1-litra a sú v ňom osadené kované piesty CP a BC Racing ojnice v tvare H. 16-ventilová hlava dostala GSC Power Division vačkové hriadele, ventily, pružiny a titánové sedlá pružín.

Stlačený vzduch spredu chladí medzichladič od HKS, škrtiaca klapka využíva systém Bosch Motosport s elektrickým plynovým pedálom a nechýba ani nerezový výfukový systém spolu so zvodmi vyrobenými na mieru od MCRacing. Celé to riadi AEM Infinity. Od voľnobehu do 5500 otáčok vzduch do motora tlačí kompresor, teda kým sa turbo roztáča. Pri 5500 otáčkach sa otvára ventil, ktorý púšťa vzduch z turba do motora a zároveň sa odpája magnetická spojka na kompresore. Výsledkom je nielen lineárne výkonové pásmo až do 9 000 otáčok za minútu, ale aj motor, ktorý znie jednoducho neuveriteľne.

Výkon 600 koní spracováva krátka 5-stupňová prevodovka Lancer Evolution RS so stálym prevodom Kansai Service a troj-lamelovou spojkou OS Giken. Na oboch nápravách sú samosvorné diferenciály Cusco. Ovládateľnosť zlepšuje 2-smerne nastaviteľné tlmiče Tein s pružinami Swift a vylepšené predné brzdy Brembo Evo X s 355 mm kotúčmi, 4-piestikovými strmeňmi a Endless doštičkami. Všetky závesné puzdrá boli vymenené za nové ekvivalenty polyuretánu. V Lanceri ostala kvôli tropickým teplotám aj klimatizácia.

text: M.Lábaj, foto: Rick Muda - speedhunters.com