Ferrari Dino 308 GT4

27. február 2013Publikoval P. Kovács

Už dlhé roky stretávame na pretekárskych tratiach Jara Baránka. Vystriedal viacero áut, no v poslednej dobe si zamiloval Ferrari Dino 308 GT4, s ktorým jazdí v pretekoch automobilov do vrchu v historickej triede. Napriek tomu, že nekončí stále na najvyššej priečke, preteky si neskutočne užíva a teší sa z každej jazdy. Práve teraz nám predstaví svoje Ferrari a dôvody, prečo si vybral práve toto auto.

Jaro, teba sme 15 sezón vídali za volantami moderných pretekársky áut. Prečo si sa rozhodol prejsť k „historikom“?

Už pred troma rokmi som si začal uvedomovať, že čas sa zastaviť nedá. So zvyšujúcim sa vekom človek trochu stráca na reakčných časoch a nech sa akokoľvek snaží, tak na výsledkoch to je vidieť. Mohol som síce investovať peniaze do výkonnejšej techniky, nemohol by som však vzhľadom k mojej práci investovať viac voľného času. Takže voľba medzi prestať jazdiť, len tak sa voziť na konci štartovného poľa alebo začať jazdiť v kategórii historických vozidiel bola jednoznačná. A po dvoch odjazdených sezónach môžem povedať, že toto rozhodnutie určite neľutujem. Atmosféra medzi nami historikmi, či na kopcoch, alebo na okruhoch je vynikajúca. A to aj napriek tomu, že na trati si nič nedarujeme a súperíme naozaj o každý zlomok sekundy.

Prečo značka Ferrari?

To je zaujímavá otázka. Prešli mi rukami a počítačom desiatky inzerátov na predaj rôznych „starých“ pretekárskych áut. Zvažoval som snáď všetky značky. Kedže mám veľmi rád Taliansko, tak podvedome som sa viac venoval autám z Apeninského poloostrova. Vo finále zostala Alfa Romeo a Ferrari. A prečo vyhralo práve Ferrari? Pri všetkej úcte k Alfe Romeo a iným značkám som presvedčený, že Ferrari je najviac späté s automobilovým športom a má na svete najviac fanúšikov a priaznivcov.

Odkiaľ toto auto pochádza a ako dlho si ho hľadal?

Auto som kupoval v Rakúsku a hľadal som ho šesť mesiacov. V dobe, keď som ho hľadal, som mal absolútne dokonalý prehľad snáď o všetkých Ferrari GT 4 na svete. Každé však malo nejakú chybu. To bolo podozrivo lacné, to zas príliš drahé. Nechcel som inú farbu ako červenú, čo zase vyradilo zopár inzerátov. No a keď už som niečo konečne našiel tak vysvitlo, že má volant na pravej strane, parkuje na Novom Zélande, alebo je to americké verzia so zníženým výkonom motora. A zase nič. V júli 2009 som našiel na nete starý inzerát, ešte z marca. Dlho som rozmýšľal, či vôbec mám inzerenta po takej dlhej dobe osloviť. Nakoniec som napísal mail, ale vôbec som nedúfal, že mi príde odpoveď. Odpoveď prišla, Ferrari bolo stále na predaj. Vycestoval som do Rakúska, jednanie bolo pomerne rýchle a v auguste som si z Villachu doviezol vytúžené Ferrari do Zvolena, po vlastnej osi a bez problémov.

Čo všetko bolo na aute upravené a kde sa upravovalo?

Auto bolo v minulosti homologované FIA s pomerne málo povolenými úpravami. Niečo ako dnešná skupina N. Samozrejme, že všetky povolené úpravy boli realizované. Športový vzduchový filter, športové tlmiče pruženia, racingové brzdové platničky a hadičky. Do Ferrari bola nainštalovaná aj kompletná povinná bezpečnostná výbava podľa prílohy J. Všetky úpravy robil Koiš Racing Team v Bánovciach nad Bebravou a práce trvali aj so zháňaním potrebných dielov sedem mesiacov. Potvrdením kvality úprav a dodržania všetkých predpisov a povolených úprav je aj pridelenie medzinárodného preukazu historického vozidla, ktorý vydala priamo FIA v Paríži.

Si s autom spokojný? Aké jeho vlastnosti by si vyzdvihol?

Áno, som s ním spokojný. Aktuálne bolo auto v zime v Taliansku, kde špecialisti, ktorým prešli cez ruky už desiatky motorov Ferrari, ho pretesnili, vymenili sacie aj výfukové ventile, vodítka aj ventilové sedlá. Sú zrepasované a nastavené karburátory aj rozdeľovače a motor má opäť zdravý a dravý zvuk. Jazdiť so zadným náhonom je s Ferrari 308 GT4 Dino pre mňa naozaj zážitok a užívam si s ním každý kilometer.

Ferrari Dino

Základné údaje:

Presný názov vozidla: Ferrari 308 GT4 Dino

Rok výroby: 1974

Počet vyrobených vozidiel: 2826 kusov

Rok prestavby: 2009

Doba prestavby: 7 mesiacov

Investície do úprav:  18.000 EUR

Hmotnosť: 1150 kg

Motor:

Počet valcov: 8

Objem motora: 2928

Maximálny výkon: historické pramene uvádzaju 200 až 220 hp

Maximálna rýchlosť: 220 km/h

Riadiaca jednotka: Nemá. Dva rozdeľovače, dve indukčné cievky

Pohon

Náhon:  zadný

Prevodovka:  manuálna 5 – stupňová

Spojka  sériová, jednolamelová

Podvozok:

Tlmiče a pružiny: Proflex

Brzdy: sériové, segmenty Ferodo racing

Disky: sériové, magnéziové, Cromodora 6,5 x 14

Pneu: suché Avon, mokré Michelin

Výfuk: nerezový Supersprint

Interiér:

Volant: sériový Ferrari

Sedačka: OMP

Pásy: OMP

Doplnky: hasiaci systém OMP

tuningshop.sk

foto: Boholy