HUMMER H1 od Mil-Spec Automotive

01. jún 2018Publikoval M. Lábaj

V roku 1984 AM General  vyrobili prvé vojenské vozidlo, ktoré dostalo hovorové označenie Humvee. V jednotlivých zložkách armády postupne nahradilo staré Jeepy. Vozidlo bolo navrhnuté aby zdolalo každú prekážku v jeho ceste, čo vysvetľuje jeho robustný dizajn. Po niekoľkých rokoch slúženia v armáde, americká spoločnosť, po naliehaní istého rakúskeho bodybuildera, sa rozhodla vyrobiť aj civilnú verziu tohto vojenského špeciálu. A tak vznikol Hummer H1.

H1-tka však nebola veľmi pohodlná, interiér bol hrozný a ani motor nedosahoval závratné výkony. Kto by ale v tej dobe čakal od 6,5-litrového Duramaxu viac ako 300 koní? I napriek týmto negatívom sa Hummer úspešne predával. Výrobu ukončila automobilka až v roku 2006. Dnes si ho do parády zobral americký úpravca Mil-Spec Automotive (MSA) a vylepšil nedostatky civilného špeciálu.

Hummer bol kompletne prerobený, dostal nie len pevnostné rámy na karosériu, ale aj ochranu podvozku pred rôznymi prekážkami na ceste. Pribudli aj nové LED rampy na streche a vedľa svetlometov, ktoré so zadnými tiež vymenili za nové s LED technológiou. Ďalej bola obutá sada čiernych zliatinových diskov s veľkými off-road pneumatikami. MSA ponúka aj vylepšený systém dofukovania pneumatík s dvoma ARB kompresormi. Vozidlo sa bude striekať len do čiernej lesklej alebo matnej farby, zato úprava je dostupná pre všetky typy karosérie.

Zmenami prešiel aj spomínaný interiér, kde sa skvalitnil komfort a dokonca pribudol aj ovládací panel s Bluetooth, či AUX vstupom na púšťanie obľúbených playlistov zo smartfónu. Sedačky sú čalúnené v čiernej vojenskej koži. Že vraj by mali vydržať aj to najhrubšie zaobchádzanie. Príjemný je takisto športový trojramenný volant Momo. Čo by ale nikto nečakal je, že H1-tka je vybavená cúvacou kamerou, asi aby ste videli aké auto stojace za vami pri parkovaní prejdete. Detaily ako napríklad výduchy ventilácie, voliče prevodovky, alebo tlačidlá sťahovania okien sú tiež produktmi z dielne MSA.

Pod kapotou bije ručne zložené srdce Duramax V8 s objemom 6,6l. Turbodiesel s novým slimákom dosahuje po úprave 500 koní (373 kW). Pri takýchto vozidlách ide však najmä o točivý moment. A práve toho je viac než dosť, 1356 Nm dokáže slušne pohnúť s vecami pod kolesami. Hummer dostal aj nezávislé odpruženie a nové tlmiče na všetky štyri poháňané kolesá. Priechodnosť terénom zvýšilo použitie portálových náprav s redukciou 1,92:1. S automatickou šesťstupňovou prevodovkou a manuálnou prídavnou prevodovkou sa nemusíte báť, že sa niekde nedostanete. H1 má aj celkom slušnú dynamiku - šprint 0-96 km/h zvládne za 6,8s. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 170 km/h. Čo viac Hummer H1 snáď potrebuje?

text: Matej Lábaj, foto: MSA