Lancer Evo V: Čierny bojovník

13. august 2018Publikoval M. Lábaj

Ostrý vzhľad, chytrosť mechanického pohonu štyroch kolies, ovládateľný akoby išiel po koľajniciach. Pod kapotou dvojlitrový motor s dostatočným výkonom na to, aby rozdrvil, často aj omnoho drahších súperov. Také je Evo V, ktoré vám teraz s veľkou radosťou predstavím. Ehm, bolo...

S tým vzhľadom, vlastne, tak vyšlo už z továrne. Oproti sérii sa vonkajšok líši iba zadným spojlerom. Namiesto neho na kufor Lanceru nebolo namontované nič, týmto pádom tak auto spadá do našej obľúbenej skupiny nenápadným sleeper-ov. Rovnako to je aj s hmlovkami, proste museli nechať priestor iným dielom. Myslím, že kapitolu výzoru týmto môžeme uzavrieť.

Čas pozrieť sa, čo toto Mitsubishi skrýva pod priedušnou kapotou. Nachádza sa tam „pôvodný” 16-ventilový oturbený štvorvalec 4G63 s objemom prevŕtaným na 2,2-litra. I keď nejde o žiaden clean style, v motorovom priestore je všetko úhľadne usporiadané. Ručne vyrábané komponenty dokonale zapadajú vedľa seba. A to smeruje k jednému záveru. Od tohto motora, sériový výkon nemôžeme očakávať.

Športový filter je tu snáď pre každého samozrejmosťou. Sacie kanály Hypertune s 82 mm elektronicky ovládaným telesom škrtiacej klapky Bosch kŕmia zákazkovú hlavu motora od Fabtech. V nej sa točia 288-stupňové vačkové hriadele značky Kelford so zdvihom 11,5 mm. Cez zväčšené ventily Supertech prúdi zmes z a do spaľovacej komory. Vďaka kovaným piestom Wiseco 1400HD a ojniciam od Manley Tuff sa zvýšil kompresný pomer na 10,5:1. Taktiež, aby si s väčším zaťažením poradila aj kľuková hriadeľ, bola vymenená za ľahšiu a silnejšiu z dielní K1 Technologies. A pretože treba aj mazať, Norris Design dodalo tomuto agregátu suchú olejovú vaňu.

Slimák BorgWarner EFR 9174 sedí zhruba na pôvodnom mieste starého turbodúchadla. Stlačený vzduch sa následne ochladzuje v nemalom medzichladiči Hypertune uchytenom v prednom nárazníku, následne potom putuje cez ručne vyrábané trubky do pohonnej jednotky. Na druhej strane, spálenú zmes od turba odvádza 4-palcová trubka s vyústením do 3,5-palcov hrubej výfukovej rúry. Funguje ako zvukový nástroj s tónmi rachotu, buchotu, treskotu a prskania. Dizajn, výrobu a inštaláciu tohto nástroja tiež zabezpečila firma Fabtech. Dodávanie špeciálneho paliva má na starosti palivová nádrž Radium s viacerými čerpadlami s ešte pár ďalšími palivovými pumpami od Bosch tlačia E85-ku do ôsmich (1150cc primárne, 1300cc sekundárne) vstrekov takisto nemeckej značky. Všetko sa to snaží riadiť ECU Emtron KV8 spárovaná s displejom MoTeC v kokpite. Platinová sada cievok Racing R35 hovorí za všetko. Á propos, celkový výkon tejto sústavy high-tech komponentov je rovných 500 kW (670 HP).

Výkon na všetky štyri kolesá prúdi cez trojlamelovú spojku Exedy do 5-stupňovej sekvenčnej prevodovky Samsonas. Pokračuje zákazkovým hriadeľom do rozvodovej skrine z Lanceru Evo IX RS a z tade do diferenciálov z Mitsubishi 3000GT. Vraj je to nové nastavenie, ale majiteľ dúfa, že to už aj niečo vydrží. Lancer stojí na novom Öhlins R&T podvozku, sprostredkovajúc tuhšie zvezenie s ďalšími možnými dodatočnými úpravami. Disky Enkei RPF1 o rozmeroch 17x9,5-palcov autu nie len dávajú dobový vzhľad, ale aj redukujú neodpruženú hmotnosť. Kvalitné obutie je viac ako nutné, a tak pod každým blatníkom je semi-slick Zestino Gredge 07R. Sériové brzdové strmene Brembo boli dosť silné, aby si poradili s dvojnásobným výkonom. Kotúče už ale museli byť vylepšené. Vymenili ich sa set rotorov DBA 5000 vpredu aj vzadu. Ako daily car je toto Evo V teda riadna paľba.

text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com