Legendy: Vector

08. apríl 2018Publikoval P. Kovács

Keď sa kedysi opýtali tvorcu značky Vector Geralda Wiegerta, čo bolo inšpiráciou pri navrhnutí najextravagantnejšieho superauta tej doby, odpoveď znela nasledovne: "Chcel som byť vojenským pilotom, ale nemám dobrý zrak. Tak som sa rozhodol, že postavím bojové lietadlo na cestu." Toto asi prezrádza všetko... Žiaľ dnešná mladá generácia už možno asi ani nepočula o tejto značke, no mnohým tridsiatnikom sa ešte azda ozrejmí éra žuvačiek "Turbo", ktoré ukrývali cenné obrázky áut s výkonovými parametrami, spomedzi ktorých bol azda najcennejší pri jednoduchých detských hrách práve Vector W8...

V roku 1971 Wiegert, ako čerstvý absolvent vysokej školy, založil so spoločníkom dizajnérsku spoločnosť s cieľom vytvoriť nové auto. Prvotný plán bol v novej karosérii použiť agregát od Porsche, aby výsledná suma na cenovke nepresiahla 10.000USD. Plány však nevyšli, výroba nikdy nezačala a jediným vlastným produktom ostala škrupina predstavená na Los Angeles Auto Show. Nastali nezhody so spoločníkom a vo vývoji nového modelu W2 pokračoval Wiegert sám, už pod menovkou Vector Aeromotive.

Vector W2

Nový prototyp debutoval ako funkčná štúdia v roku 1979 a konštruktéri s cieľom vývoja na ňom spolu s novinármi najazdili až 160.000km. Hneď bol ovenčený titulom najrýchlejšieho automobilu sveta, no ohlasy boli rozmanité, dokonca TopGear po testovaniach zverejnil odporučenie neskúšať maximálku - deklarovanú výrobcom vo výške 360km/h, kvôli nebezpečenstvu.

Vector W8 twin-turbo

Eufória okolo W2-ky za pár rokov utíchla a svetové odborné médiá sa začali s Vectorom opäť zaoberať až v roku 1990, keď sa objavil evolučný model W8, ako konečne sériový športiak s neúprosným dizajnom. Najprv sa ručne vyrobili dva prototypy, z ktorých bol jeden funkčný. Čiernu beštiu si objednala za závratnú sumu vtedajšia tenisová hviezda Andre Agassi, ktorý nemal trpezlivosť vyčkať fázu doladenia, čoho dôsledkom bolo skoré zlyhanie agregátu s výkonom cez 600 koní a deštrukcia výfuku a zadnej časti kokpitu. Výrobca okrem povinnosti vrátiť kúpnu cenu 455.000 dolárov tenistovi musel opäť navyše čeliť negatívnej medializácii. Následne sa podarilo výrobcom neduchy odstrániť a speňažiť celkovo 17 kusov tohto klenotu.

V roku 1993 Američania v Ženeve vyrukovali s ďalšou verziou Avtech WX-3 kupé a Avtech WX-3R roadster. Bola to akási ďalšia dizajnová variácia W8-ky a z oboch karosárskych verzií bol postavený jeden kus. Coupe disponoval twin turbo motorom, naladeným na cca 800hp, roadster mal pred zadnou nápravou rovnaký Chevrolet motor ako predošlý model W8. Menej hranatá WX-3, poháňaná dvojicou turbodúchadiel preplňovaným big blockom sa konečne stala tým, po čom Wiegert vždy túžil, no proklamovaná maximálna rýchlosť 402km/h - hodná lietadlám sa nikdy v reále neotestovala. Žiaľ v období uvedenia novinky sa vo vnútri firmy rozmohli i mocenské boje, ktoré viedli k tomu, že ju Wiegert opustil a kontrolu prevzala indonézska spoločnosť Megatech, vlastniaca v tom čase aj talianske Lamborghini.

Megatech presťahovala Vector na Floridu, kde sa spoločnosť mohla podeliť s kancelárskymi priestormi svojej sesterskej Automobili Lamborghini. Nový Vector Aeromotive Corporation vytvorila vozidlo s názvom Vector M12, ktorý bol založený na WX-3, ale poháňaný 12-valcom z Lamborghini Diablo. Výroba M12 začala v roku 1995 v Jacksonville a auto bolo predstavené v roku 1996 na medzinárodnej automobilovej výstave v Detroite. Čoskoro sa ale ukázalo, že ani nový manažment, nový model s mnohými súčiastkami z Lamborghini nespasia umierajúcu mýtickú ikonu. M12-ka ponúkaná za 189.000 dolárov nespĺňala predpokladané predajné ciele a v roku 1997 firma skrachovala a Vector zmizol z trhu. Expanzii určite nepomohol ani názor už spomínaného Jeremyho Clarksona z TopGear, ktorý M12-ku po skúšobnej jazde nazval ako najhoršie auto, ktoré kedy šoféroval. Z 12-valcového modelu sa vyrobilo dokopy iba 14 kusov.

Vector M12

Avtech WX-3R roadster

text: Kovács, foto: Vector