Lexus RX 450h F SPORT

17. jún 2013Publikoval P. Kovács

Lexus, ako prémiová značka Toyoty si svoje postavenie v segmente top automobiliek čoraz viac upevňuje. Jeho zákaznícka skupina sa ďalej rozširuje, aj vďaka neustálej inovácii jeho modelových radov.

Jediným v segmente SUV je model RX. O jeho predchodcovi sme písali v č.8/2010 nášho magazínu a teraz nám bola zapožičaná tretia generácia tohto čoraz úspešnejšieho auta, vyrábaného od roku 1998. Nový RX sa na prvý pohľad líši prednou maskou tvaru vretena, ktorá je typická aj pre ostatné modelové rady celej flotily Lexus, posilňujúc rodinnú identitu značky. Vynovený zovňajšok sa vyznačuje elegantnejším a športovejším dizajnom a nadobúda dojem robustnosti. Tento agresívnejší look ďalej rozvíja líniu vyvinutú pre modely CT 200h a GS, čím dodáva RX-ke výraznejší vzhľad. Skombinovaním spodnej a hornej mriežky chladiča do jedného celku sa vytvoril charakteristický tvar. Spodnej mriežke sa dostalo čiernej povrchovej úpravy, ktorej súčasťou sú horizontálne tyče podčiarkujúce odvážnejšiu identitu vozidla.

Nový tvar predných združených reflektorov s čírou optikou ráta s ich vyvýšeným umiestnením voči mriežke chladiča - ide o jedinečnú črtu vozidiel Lexus. V spodnej časti svetlometov dominujú integrované svetlá na denné svietenie DRL, vytvárajúce motív hrotu šípu v zmysle dizajnového jazyka L-finesse. Zadné kombinované svetlá sú vybavené čírymi krytmi. Získali mohutnejší vzhľad s plynulejšími horizontálnymi líniami, dodávajúc zadnej časti eleganciu. Výber diskov kolies je rozšírený o nový model rozmeru 19“ v titánovej úprave posadených do pneumatík 235/55R19. Štyrmi novými lakmi karosérie sa rozšíril ich výber na 10 odtieňov.

Lexus RX 450h

Interiér nového Lexusu RX prináša širší výber farebných schém, nové typy obloženia i nový volant, ktorý má hrubší veniec ako jeho predchodca. Zmenou prešiel  blok prístrojov aj dotykové rozhranie. Nové náladové osvetlenie prístrojovky sa mení s režimom jazdy. Tradičné použitie kvalitného čalúnenia sedadiel s kontrastným šitím hrubou niťou s pohodlným sedením avšak s priemerným bočným vedením, umocňuje dojem, že sedím v luxusnom interiéri. Predné sedadlá sú v plnej elektrike, zadné sú delené a dajú sa polohovať. Kožené výplne dverí sú doplnené obložením so štruktúrou očkovaného javora  striebornej úpravy, vytvorenej práve pre testovanú verziu s MAD autopotahyvýbavou F SPORT. Ovládanie manažmentu výbavy RX je riešené cez dotykové rozhranie druhej generácie s ovládaním  posuvným páčkovým ovládacím mechanizmom, ktorý pripomína a funguje podobne, ako počítačová myš. Plno farebný LED displej multimediálneho systému, ktorý zahŕňa ozvučenie Mark Levinson s 15-timi reproduktormi, dokáže zobrazovať naraz viac obrazov a umožňuje ovládanie až troch typov informácií súčasne.

RX je poháňaný dvoma elektromotormi, ktoré sú napájané z akumulátorov do rýchlosti 50km/h. Po prekročení tejto hranice, alebo po vybití akumulátorov naskočí 3,5-litrový benzínový motor s príjemným športovým zvukom. Ďalšou odlišnosťou od staršieho modelu je doplnenie jazdného režimu ŠPORT. Tento režim je vyladený tak, aby dodával vyšší výkon z elektrického motora, čím sa maximalizuje svižnosť auta. V tomto režime sa upraví činnosť škrtiacej klapky, elektrického posilňovača riadenia a prináša menej invazívne zásahy zo strany systému riadenia stability vozidla VSC a protipreklzového systému. V športovom režime sa prispôsobuje aj manažment 6-stupňovej automatickej prevodovky, vzrastie hranica otáčok keď prevodovka radí vyšší prevodový stupeň a odozva plynového pedálu je skoro okamžitá. Aj napriek hmotnosti 2 205kg dosiahnete rýchlosť 100km/hod za neuveriteľných 7,8 sekúnd, pričom s maximálkou sa vyšplháte na 200km/hod.

Tieto výborné vlastnosti motora sú doplnené o aktívne odpruženie vysokovýkonnými priečnymi tlmičmi. V reále sa mi zdal podvozok tvrdší ako by som očakával, za čo môžu športovejšie tlmiče výbavy F SPORT. Na nerovnostiach bolo cítiť  náchylnosť podvozku na nepokojnosť. Vzhľadom na fakt, že Lexus sa vyznačuje jedným z najtichších áut na trhu, tieto odozvy podvozku sa do kabíny zvukovo prenášali len veľmi málo. Ak si v RX nastavíte hlasitosť zvuku na požadovanú hranicu, ani pri zmene rýchlosti ju nemusíte meniť. Tým chcem len deklarovať dokonalé odhlučnenie kabíny od okolia.

Všetky tieto vylepšenia, jeho moderný, dravý dizajn, výborné jazdné vlastnosti a bohatá výbava ho predurčujú k úspechu v segmente luxusných SUV. Priaznivo znie aj fakt, že cena testovaného modelu je oproti jeho predchodcovi v rovnakej výbave priaznivejšia o 7000€.

Technické údaje:

Motor: Zážihový 3,5-litrový  šesť valec VVTi s dvoma elektromotormi, výkon benzínového motora 249 k pri 6000ot./min., výkon predného elektromotora 167 k, zadného 68 k pri 4800ot/min., krútiaci moment 317Nm, celkový výkon 299 koní

Pohon: Na všetky kolesá cez 6-stupňovú automatickú hybridnú prevodovku E-CVT, pneumatiky: 235/55R19

Hmotnosť a rozmery:

d x š x v (m): 4,77x 1,88 x 1,68

Rázvor náprav (m): 2,74

Objem batožinového priestoru (l): 496/835/1570

Pohotovostná hmotnosť: 2110-2205 kg

Celková hmotnosť: 2700kg

Dynamické parametre:

Maximálna rýchlosť: 200km/hod.

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,9 s

Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100km): 6,5/6,0/6,3

Spotreba pri teste kombinovaná (l/100km): 10,2

Objem palivovej nádrže: 65 l

Cena: 59.083 ,-eur

Cena testovaného modelu: 70.900,-eur

Lexus RX 450h 

Tento článok s ďalšími fotografiami nájdete v dvojčísle 7-8 dvojmesačníka Power magazine, spolu s redakčnými testami: BMW X1 25d, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost SCTi vs. 1,6 ST a Mercedes CLA 200

text & foto: Hrivňák