Profituning 2023

Máriova raketka č.2

16. november 2023Publikoval P. Kovács

Koncom októbra sme vám predstavili čiernu A-čkovú Corsu z dielne MMZ Racing Team zo Záhoria a prečítajúc si nadpis s dodatkom „č.1“ ste dozaista tušili, že tu bude aj niečo iné. A tušili ste dobre, Mário ako správne bláznivý fanatik do automobilových šprintov a tiež zručný mechanik predsa nemôže chodiť na preteky „iba“ s jedným špeciálom. A keď už, tak ten druhý nech nehrabe vpredu, ale vzadu a nech je to ešte väčší úlet s nekonvenčným hnacím ústrojenstvom. Priatelia prečítajte si viac o drag Corse s prehodeným motorom a pohonom dozadu ;)...

„Môj príbeh k drag race ako takému si už ani nepamätám, ale viem ktoré bolo moje prvé auto. Začalo to na tú dobu veľmi rýchlym a silným Oplom Astra GSi 16V. Písal sa rok 2007, kedy som prvý krát stál na šprintérskej dráhe a od vtedy  ma to drží, navyše som ostal dodnes verný značke. Lenže doba a dosahované časy sú niekde úplne inde, preto som začal vymýšľať rôzne projekty ako Kadett GSi, Corsa B drag spec a následne Corsy turbo FWD aj RWD. Keďže je to však finančné náročné a všetko si robím sám vo voľnom čase, nejde to rýchlo...

Po niekoľkých silných predokolkách som sa rozhodol pre RWD projekt jednak preto, že u nás tých áut prestavaných na zadný pohon nie je veľa a samozrejme hlavne kvôli trakcii. Corsu C z roku 2003 som kúpil v Maďarsku, kde bol projekt začatý a bol to dobrý základ  s karosériou už pripravenou na závodenie. Komplet auto bolo vystužené rámom v Maďarsku vo firme, ktorá stavia driftové autá. Nasledovala fáza premyslieť, ako auto dokončiť, poskladať nedotiahnutý, nefunkčný RWD pohon, no netušil som koľko práce a peňazí to ešte zhltne.

Kúpil som komplet nápravnicu z Opel Astra G Coupé, podľa ktorej som urobil držiaky tlmičov a nápravy, následne nápravu osadil a urobil základné merania geometrie. Keď všetko ako tak sedelo prišiel na rad motor. Ten pochádza z Astry G Coupé turbo a sa kompletne prerobil a vyskladal na mieru. Prevodovka je Opel Vectra C – 5-stupňový manuál Getrag so samosvorom Quaife. Prevodovka mi ale nevyhovuje, má zlé odstupňovanie a neradí dobre, preto bude túto zimu nahradená novou z Opel Astra H OPC. Interiér je samozrejme komplet odstrojený a odľahčený s bezpečnostným rámom, plastovými oknami a športovými sedačkami.

S autom sa len zoznamujem, prvé preteky som jazdil 1.9.na Slovakia Ringu (304m) a októbrový Power fest v Trenčíne bola vlastne prvá skúška na 1/4 míle. Výsledok je čas 12,2 pri koncovke 190km/h a prvých 60 stôp za 1,7 sekundy, čo vyzerá vcelku dobre, no problém s radením mi nedovolil zajazdiť lepší celkový čas. V sezóne 2024 chcem dosiahnuť čas pod 11 sek., na čo auto určite potenciál má. Aktuálne mám 2 mapy - jedna na 1,56bar 448k a 493Nm  a druhá na 2,2bar 500+k a 520Nm. Zatiaľ som jazdil len na slabšej mape, no na ďalší rok chcem prejsť na etanol a väčší výkon. Poďakovať sa opäť musím Ákosovi z Maďarska za ladenie a pomoc s elektronikou, Stanovi Krivákovi a za podporu mojej drahej Zuzane a našej dcérke Mii.“ 

Opel Corsa C, rok výroby 2003
Motor:
4-valcový zážihový Z20LEH Astra G Coupé turbo uložený vzadu, kované piesty Wossner, kované ojnice FCP, tesnenie hlavy Cometic, upravená hlava, leštené kanály, ventily, dvojité pružiny a misky ventilov Supertech, ostré vačky, nastaviteľné kolieska ventilov, turbo Garrett GT3582R, vstrekovače Siemens Deka 1000ccm, cievky zapaľovania Audi R8, veľká škrtiaca klapka, sanie vyrobené na mieru, palivové čerpadlo Bosch motorsport, veľký intercoler FMIC, blow-off Mamba, wastegate Tial, veľký olejový chladič, medené palivové trubky, výfukové zvody aj vedenie vzduchu vlastná výroba, plne programovateľná riadiaca jednotka  MaxxEcu - launch control, als, ladenie a kabeláž Ákos Radics HU
Pohon: na zadné kolesá, 5-stupňový manuál Getrag Opel Vectra C, samosvor Quaife, keramická spojka, short schifter
Podvozok: nastaviteľný Vmaxx, vzpery tlmičov a riadenia vlastná výroba, kolesá Kyowa racing, brzdy ATE, hydraulická  ručná brzda  zapojená na predné kolesá
Interiér: bezpečnostný rám, sedadlá Sabelt, 5-bodové pásy Sabelt, hliníková palivová nádrž

 text: P.Kovács, foto: Michal Petreje