Mercedes-Benz W108 na americký štýl

15. január 2019Publikoval M. Lábaj

Mike je majiteľom americkej firmy Eurowise, v ktorej sa starajú o youngtimery a staršie veterány z európskeho kontinentu. Z každodennej rutiny vymieňania olejov a rozvodových remeňov ho vytrhol jeden zákazník s veľmi zvláštnou požiadavkou. Mike zhrnul všetky skúsenosti 10-ročného prevádzkovania tejto firmy a výzvu prijal.

Najťažšie bolo zohnať vhodný Mercedes-Benz W108 v čo najlepšom stave. Keď si ale zoberieme, že aj najnovšia "vé-stoosmička" je dnes už 45 rokov stará, v Eurowise sa poriadne zapotili. Po dlhých týždňoch sa im podarilo doniesť pekný kus. Auto od výroby malo len jedného majiteľa. Mercedes bol dokonca v perfektnom stave, pretože ho predchádzajúci majiteľ ukrýval v čistej garáži. Len čo sa podarilo zatajiť zámer, muzeálny kus putoval do sídla firmy.

Spojenie európskeho automobilu s americkým štýlom znamenalo aj rezanie do perfektnej karosérie. W108čke zarezali do A, B i C stĺpikov. Výsledkom bolo zníženie strechy o celé 4 palce. A tiež potreba vyrobiť nové sklá s tesnením. Ďalším krokom bolo otočenie zadných dverí tak, aby sa otvárali proti smeru jazdy s čím súviselo premiestnenie kľučky a vyrobenie nového mechanizmu ich otvárania. Zvyšné úpravy v exteriéri sú oveľa jemnejšie. Mercedes je zbavený všetkých označení a emblémov, za to dopredu dostal svetlá s modernou technológiou. Zaujímavosťou je predný lip od Alpiny pôvodne na BMW E38. V tomto prípade bol tiež rozrezaný na 6 častí a predĺžený tak aby sadol pod nárazník W108čky.

Pod kapotou tohto "tvora" čaká na prebudenie vidlicový osemvalec od GM s označením LS prevŕtaný na objem 5.3-litra. Motor vďaka kovaným vnútornostiam, novým vačkovým hriadeľom, kompletne prestavaným hlavám a pomoci turba Borg Warner S366 dodáva limuzíne neporovnateľnú dynamiku oproti pôvodnému agregátu. Búrlivý zvuk sa nesie 3-palcovým výfukovým potrubím za auto. Nešpecifikovaný výkon je prenášaný cez 6-stupňovú prevodovku T56 so sekvenčným radením a obrovský intercooler sedí presne za vyleštenou maskou chladiča. Má niekto nejaké námietky proti zvolenej pohonnej jednotke :)?

Mike pokračoval na podvozku, kde vyrobil celý systém vzduchového odpruženia. Teda vlastne dva takého systémy. Prvý má základ od Air Lift Performance 3P. Tu od kompresora ku vakom vedú 1/4-palcové trubky a zaisťujú hladkú kontrolu podvozku. Druhý systém spolupracuje s tým prvým, avšak tuto Mike zapojil manuálny box so siedmimi spínačmi a 1/2-palcovými trubkami. Vďaka tejto kombinácií sa Mercedes dokáže elegantne spúšťať dolu, ale keď je potreba, aj rýchlo sa "nafukovať" hore.

V Eurowise nezabudli ani na vylepšenie bŕzd. O to sa postaral hlavný brzdový valec od spoločnosti Wilwood s externými nádobkami a 380 mm kotúčmi na oboch nápravách. Predok brzdia 8-piestikové strmene Brembo, vzadu sú namontované 4-piestiky tej istej značky. Aby sa ťažký predok neponáral pri spomaľovaní kvôli radarom, bol doinštalovaný mohutný stabilizátor. Zákazkové kolesá Formula sú vyrobené z jedného kusu. S rozmermi 18x8 a 18x9 ak s ohľadom na štýl stavby perfektne dopĺňajú vzhľad 108-čky.

V interiéri sú sedadlá a tapacíre dverí prečalúnené do čiernej kože so semišom. Prístrojová doska je vyrobená z uhlíkových vlákien a s volantom z novej C63-ky pridáva starému Mercedesu modernú príchuť. Pocit luxusu zanecháva elektrické sťahovanie okien, Bluetooth konektivita a mnoho iných podobných novodobých vychytávok. Tento Mercedes-Benz dokonale vystihuje nový výrobný štítok od Eurowise - 1969 Mercedes 350LS 1 of 1. Mikeovi sa skutočne podarilo postaviť unikátny kúsok.

text: M.Lábaj, foto: stanceworks.com