Mk5 GTI: Výkonná vzduchovka

14. apríl 2018Publikoval P. Kovács

Upravených Golfov je na svete neúrekom, no nie je Golf ako Golf. Aj keď je tuningová scéna pri tomto modely veľmi silná, stále sa dá zaujať niečím novým. Povedal by som, že každá úprava Golfu je viac menej výzvou – výzvou prísť s niečím novým a ešte nevideným. No ako sa hovorí, sto ľudí sto chutí, preto nie je na mieste odsudzovať žiadnu úpravu, aj keď sme ju už niekde videli, resp. zazreli...

Dnes vám predstavíme počin chalana menom Roy, žijúceho v Holandsku, ktorého hlavným prvkom pri voľnočasových aktivitách je modifikovaná automobilová scéna. Jeho GTI piatej generácie už dávno nie je tým sériovým žihadlom, produkujúcim 200 konských síl. Prešlo viacerými úpravami, ktoré ho tak odlišujú od zvyšku automobilového sveta. Prvým markantným prvkom je posed tohto krásavca. Auto totiž sedí na 18-palcových origináloch WCI Watercooled so šírkou 10,5J a ET38. Tento špecifický rozmer Roy nezvolil len tak náhodou – sú premyslenou súčasťou plánu, ako dostať auto krásne k zemi a docieliť tak žiadaný fitment. Auto je totiž k zemi pribité vzduchovým podvozkovým kitom Airlift s dvojicou výkonných kompresorov. Kombinácia, ktorá nikdy nikomu neublíži, no efekt je viac než chvályhodný.

Roy si však uvedomil, že poriadne stance fitment nedosiahne bez modifikácie karosérie. Lepšie povedané, bez osadenia rozšírených lemov, konkrétne o 2,5cm. Aby si auto popri tom všetkom zachovalo tie čisté línie, k širším blatníkom boli prispôsobené aj nárazníky – vpredu sa jedná o pôvodný GTI, vzadu je namontovaný R32 nárazník spolu s karbónovým difúzorom a mohutnými koncovkami výfuku. Úpravou ešte prešla predná kapota, ktorá je mierne predĺžená a taktiež veko zadného kufra, ktoré bolo zbavené znaku VW. Keď bola karoséria upravená, mohlo sa pristúpiť k jej lakovaniu. Roy si vybral špecifický odtieň svetlej modrej s metalickým lakom.

Keď sa človek pustí do projektu, ktorého základom je už v sérií výkonné a hravé auto, je viac než jasné, že po motorickej stránke neostane sériové. Roy preto siahol po odolnejších komponentoch z Audi S3, konkrétne sa jedná o indukčné cievky, vstreky a palivovú pumpu. Dýchaniu motora pomáha sofistikovaný twin air intake od firmy Forge. Nechýba tiež upravená riadiaca jednotka a zákazkový výfukový systém s priemerom 3 palce. Výsledkom je nárast výkonu o cca 100 koní a 170 Nm. To už naozaj nie sú zanedbateľné hodnoty.

Keďže sa jedná o verziu GTI, samotný interiér spĺňa aj tie náročnejšie požiadavky majiteľa. No čo by to bol za projekt, keby sme v jeho útrobách nenašli ten úžasný materiál menom Alcantara. Okrem niektorých interiérových dielov si svoje miesto tento materiál našiel hlavne v priestore kufra, kde vytvára krásnu symbiózu s mohutným subwooferovým reproduktorom a samotnou zástavbou vzduchového podvozku.

VW Golf V GTI
Motor: Zážihový, preplňovaný 4-valec 2.0TFSi, sériový výkon 200 koní, zákazková úprava riadiacej jednotky, sanie Forge, Audi S3 indukčné cievky, vstreky a palivová pumpa, custom trojpalcový výfukový systém, výkon po úpravách 300 koní a 450Nm
Podvozok: Vzduchový podvozkový kit Airlift s dvojicou kompresorov, žlto lakované brzdy Golf 6 R, kované kolesá WCI 18x10,5J ET38
Karoséria: Zadný R32 nárazník s karbónovým difúzorom, zahladené veko kufra, zahladený predný nárazník, predĺžená predná kapota, predná maska bez loga, predĺžená strecha, rozšírené lemy o 2,5cm spolu s prispôsobenými nárazníkmi, zákazkový celolak
Interiér: Interiér GTI s alcantarou očalúnenými prvkami, v kufri zástavba vzduchového podvozku spolu so subwooferovým reproduktorom a LED osvetlením
Audio: Hlavná jednotka RNS, reproduktory Bose, subwoofer Hertz 300D, zosilňovač Audison LRx 1.1K

text: Milan Dzadík, foto: Van Wijk