Profituning 2023

Najextrémnejší „nákupný košík“ Slovenska

03. november 2023Publikoval P. Kovács

Volkswagen chcel vyrobiť najúspornejšie mestské autíčko a to ešte s čisto spaľovacím motorom. Pomenovanie 3L dostalo malé Lupo s poukázaním na spotrebu, čo veru aj fungovalo. Erik z Moldavy nad Bodvou, nakazený šprintérskym vírusom videl v ňom ale niečo úplne iné. Malé, ľahké, a a nafta, s ktorou sa dajú robiť za prijateľné prachy doslova divy. Verte mi, výsledok vás môže neskutočne prekvapiť či už v bežnej premávke alebo na závodoch drag race, totiž toto autíčko aktuálne dáva stovku za 4 sekundy ;).

Projekt "Lupo TDI DSG" sa začal 18. júna 2022 kúpou  auta v Poľsku. Bola to verzia 3L s naftovou jednadvojkou a 5-rýchlostným aom. Pomaličky sa začalo s rozoberaním a zháňaním  náhradných dielov, ako sú motor, turbo, vstrekovače, vačka atď. Na aute prebehla úprava zadnej nápravy z 4x100 bubnových bŕzd na 5x100, kde sa samozrejme použili kotúčové brzdy s priemerom 232 mm. Rovnako prešla úpravou aj predná náprava, pri ktorej boli predné tlmiče vymenené za iné. Predné zavesenie kolies bolo tiež upravené - klasické ramená z Lupa 3L boli nahradené pevnejšími, taktiež sa prešlo na variant 5x100 a boli nainštalované brzdy s priemerom 288 mm.

Samozrejme, úpravou musel prejsť aj motorový priestor - výroba držiakov motora, výroba poloosí a mnoho ďalších vecí. V aute je osadený motor z Fabie 1.9 TDI s výkonom 96 kW s kódom motora ASZ, ktorý však musel byť upravený kvôli pravidlám a to znížením objemu z 1.9 na 1.8 (pre koeficient objemu pri swape platný pre kat.Street). To sa dosiahlo výmenou komponentov v bloku motora. V aute je tiež osadené hybridné turbo z 3.0 TDI. Prvú polovicu sezóny auto jazdilo na sériovom turbe z 3.0 TDI s tlakom 3.5 bar. V motore sa nachádza ostrá vačka označená ako 272/7, vstrekovače Firad 160%, veľký intercooler o rozmeroch 600/300/76mm s nerezovým vedením o priemere 60 mm a samozrejme, nemôžeme zabudnúť na celonerezový 80 mm výfuk.

O prenos výkonu na kolesá sa stará DSG prevodovka s označením DQ250 z Golfu 5 2.0 TDI s výkonom 125 kW. Začiatkom februára auto prešlo prvým testovaním a následným  ladením. Táto sezóna bola pre mňa prvá a môžem povedať, že sa podarila úžasne. Aj keď sa mi nepodarilo dosiahnuť cieľ sezóny - čas pod 12 sekúnd na štvrťmíli s predným náhonom a dieselovým  motorom, podarilo sa mi vyhrať triedu S6 diesel do 2250 cm3. Môj rekord pre túto sezónu je 12.16 sekundy na 402m s koncovou rýchlosťou 188 km/h. Váha auta je predmetom špekulácií, no realita je, že po týchto úpravách váži 1050 kg bez vodiča. Výkon auta nie je presne zmeraný, ale pohybuje sa v rozmedzí 350-370 koní.

Na nasledujúcu sezónu plánujem veľké zmeny na aute. Cieľom je dosiahnuť viac ako 400 koní a samozrejme prekonať svoj vysnívaný čas pod 12 sekúnd. Na záver by som sa chcel poďakovať niekoľkým ľuďom, bez ktorých by tento takzvaný "nákupný košík" neexistoval. Ďakujem Romanovi Tóthovi a Ferovi Jassovi za pomoc pri stavbe auta a za pomoc pri každom preteku, aj mimo Slovenska. Ďalšie poďakovanie patrí Milošovi  Olejníkovi (MNperformance) za úpravu riadiacej jednotky motora a prevodovky. A na záver sa chcem poďakovať svojej rodine za ich toleranciu a podporu v tom, čo mám rád. Vidíme sa v roku 2024 silnejší a rýchlejší!

text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie