Päťdverový superšport Mercedes-AMG

03. apríl 2018Publikoval M. Pokrývka

V dnešnej digitálnej dobe prinášajú autosalóny málo prekvapení, no trojcípej hviezde sa vlani v Ženeve podarilo šokovať uvedením štúdie liftbacku so stádom 800 hybridných koní pod kapotou. Vozidlo dostalo dizajnový i formálny podpis rodiny Mercedes-AMG GT. Už pri jeho premiére sa pomerne intenzívne hovorilo o sériovej verzii, realitou sa stala na aktuálnom ročníku medzinárodnej výstavy vo Švajčiarsku.

Päťdverový superšport dizajnovo nadviazal na koncept, v mnohých detailoch však absolvoval tradičnú racionalizáciu. Okrem obligátnej výmeny kľučiek či spätných zrkadiel došlo aj na umiernenejšie tvary plechov. Mnohé základné rysy zostali napriek tomu zachované, exkluzívnejší súrodenec triedy CLS preto pôsobí naozaj dynamicky. Okrem výrazného grilu Panamericana a zamračených LED svetlometov za to môžu aj ostro rezané nárazníky.

Mercedes plánuje toto vozidlo ponúkať s dvomi pohonnými jednotkami, ktoré sa budú skrývať za číselnými kódmi 53 a 63. Okrem označení sa od seba odlišujú aj dizajnom. Silnejší model má o niečo agresívnejšie tvarovaný bodykit, väčší zadný difúzor a štvoricu lichobežníkových výfukových koncoviek namiesto okrúhlych. Navyše môže disponovať aj pevným prítlačným krídlom. Špecifické sú tiež niektoré ďalšie detaily, čo sa okrem karosérie dotýka aj interiéru.

Kabína spája mnohé známe komponenty s novou centrálnou konzolou disponujúcou hranatými ovládačmi, ktoré sú v podstate tvorené drobnými displejmi. Na palube sú okrem nich početné karbónové dielce. Liftback poskytuje miesto pre piatich pasažierov, batožinový priestor má štandardný objem 395 litrov. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii 1 324 l.

Hlavným rozdielom medzi dvomi spomínanými variantmi je pohonná jednotka. Základné vyhotovenie GT 53 poháňa trojlitrový radový šesťvalec prepĺňaný turbodúchadlom i elektrickým kompresorom, ktorý dosahuje výkon 320 kW (435 k) a krútiaci moment 520 Nm. Asistuje mu elektromotor ponúkajúci ďalších 16 kW (22 k) a 250 Nm. Silu spracúva deväťstupňový automat, ten ju posiela na obe nápravy. V tejto verzii zrýchľuje Mercedes-AMG z 0 na 100 km/h v priebehu 4,5 sekundy. To je rovnako ako v prípade identickou technikou disponujúcej triedy CLS, maximálna rýchlosť však dosahuje 285 km/h.

O priečku vyššie stojí agregát V8 so zdvihovým objemom štyri litre produkujúci maximálne hodnoty 430 kW (585 k) a 800 Nm. Vďaka nim stačí liftbacku na zdolanie stovky 3,4 sekundy a ručička jeho rýchlomera sa zastaví na úrovni 310 km/h. To však stále nie je všetko. K modelovému označeniu GT 63 sa môže ešte pridať písmenko S, ktoré značí ďalšie zlepšenie parametrov. Špičkové údaje rastú na 470 kW (639 k) a 900 Nm. Klasický šprint sa tak skracuje na 3,2 sekundy, kým najvyššie tempo stúpa na 315 km/h.

Vo všetkých vyhotoveniach je systém 4Matic+ štandardom, to špičkové však k nemu pripája funkciu Drift dočasne preklápajúcu všetku silu na zadné kolesá. V slabších verziách je tento mód za príplatok. Pri šesťvalcovom variante je opciou aj vzduchový podvozok, kým modely V8 ním disponujú celoplošne. Extra prvkov za peniaze navyše je okrem toho habadej. Ceny jednotlivých exemplárov zatiaľ Mercedes nezverejnil, známy nie je ani presný štart predaja liftbacku označeného písmenami GT.

text: M.Pokrývka, foto: Mercedes-AMG