Profituning 2023

Taká „obyčajná“ Fabia...

23. októbra 2023Publikoval P. Kovács

Že čo sa dá riešiť na ľudovom aute Čechov a Slovákov? No v zásade nič, až kým sa témy nechopí mládenec zanietený do témy Škoda. Jedným z takých je Lukáš, ktorý urobil z bežnej Fabie RS niečo, čo si zaslúži fotoset a niekoľko viet. Pred tým ale, než sa dostanete k príbehu a rozsiahlemu súpisu úprav sa pozastavme na momentík. Priatelia bavíme sa o Fabii na vzduchu, s brzdami z Phaetonu, v ktorej posádka sedí na sedačkách Octavia RS a ktorá vás vďaka odladeniu na “zabiehacích” 230 koní veru prekvapí aj na diaľnici. A na záver úvodu vám pošuškáme, že cez zimu to pôjde na 300+...;)

„Po získaní vodičského preukazu v 17-tich som sa začal voziť na otcovej Fabii prvej generácie. Nemal som ani 18, keď som si z brigád zarobených peňazí začal na otcove auto kupovať RS nárazníky, lakovať v garáži fukáre do farby auta a zisťovať viac o úpravách. Pomaly som začal prepadať tuningu a kým som dovŕšil 18 rokov, som mal v podstate na aute urobený RS paket, výfuk a trošku doladený interiér. Ako vyučený informatik, som nemal žiadne vedomosti ani skúsenosti s autami no vedel som, že trojvalec stačiť nebude, a tak som začal zisťovať. Najprv som uvažoval o swape 1.4mpi, no som si povedal, že pri rozsiahlejšej prestavbe by stálo za to založiť tam 1.8T z jednotkovej Octavie.

Stále bez vedomostí, ale za to s chuťou sa pustiť do niečoho jedinečného som si začal spisovať potrebné komponenty a samozrejme ako študent začal šetriť. Ujo, ktorý bol mechanik ma však prehovoril, že vlastne za peniaze, ktoré dám do auta bez motora a výbavy kúpim originál RS s výbavou. Tam sa to všetko zmenilo a začal som sledovať originál RS. Nebolo to jednoduché, kritériá som mal jasne dané. Auto muselo mať do 200,000km, mať strešné okno a byť v čiernej perleti. Keď sa auto podarilo po polroku zohnať, myslel som si, že mám konečne auto s výbavou a “silným” motorom ako som chcel a tam to skončí. Opak bol pravdou, začalo to nevinne, iba decentné zníženie, pekné originál 17“ Spider kolesá z RS Octavie a zatmavené blinkre. Takto som sa vozil asi 3 mesiace, s neustálym nutkaním si niečo upravovať, zlepšovať, začal som si ale viac a viac písať s ľuďmi vo Fabia komunitách, navštevovať zrazy ako divák a s tým sa na mňa začali lepiť nápady, ktoré som chcel zrealizovať. Auto som postupne prerobil podľa vlastnej predstavy, až do dnešnej podoby.“

A urobil si veľmi dobre, klobúk dole, takto sa to má robiť – výkon, štýl, performance brzdy a vychytávky s kvalitnými OEM dielmi z vrcholovej verzie v interiéri...

Motor: vznetový 4-valec ASZ 1.9TDI 96kW po komplet GO, turbo GTB2060vklr, vstreky Firad 80, zákazkové nerezové sanie vzduchu o priemere 83mm, Cupra intercooler s custom vedením, celonerezový výfuk s priemerom 83mm, demontáž klímy a nádobky na vodu do ostrekovačov, menšia nádobka na chladiacu kvapalinu z VW UP, komplet elektrika ťahaná cez nosníky a blatníky, lakovanie do farieb auta, aktuálny max.výkon 230 koní
Podvozok: vzduchový poskladaný u Nightshadows ČR, tlmiče TATechnix skrátené v HU, mechy Rubena, riadiaca jednotka Airlift 3P, vpredu nastaviteľné uloženia uniball, vzadu urobené odklony cez podložky, vpredu 6-piestové strmene, 345mm na zákazku vyrezávané kotúče pôvodne Superb 2 3.6, vzadu 4-piestové strmene, kotúče 323mm z VW Phaeton 5.0 V10, ručná brzda z Octavie 1 RS, kolesá TEC GT8 8J diskom, pneumatiky 195/35 R18
Karoséria: červený polep, zatmavené a prerobené predné svetlá na bixenon, všetky plasty čiernej lesklej, Maxton design podnárazníky a prahové nástavce, veľká Cupra koncovka výfuku
Interiér: sedačky dopasované z Octavie 3 RS, volant a páka Octavia 3 RS, upravené budíky z Fabie 2, ručičky z Passatu CC, prídavné budíky na teplotu oleja a tlak turba, držiak nápojov, zadná lakťová opierka, kožené madlá dverí, kufrová zástavba s kompresormi Viair 444cc a nádobou Airlift

text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie