test: BMW 540d xDrive Touring - Superhltač kilometrov

16. máj 2018Publikoval G. Miškeje

Môj kontakt s aktuálnym BMW radu 5 bol donedávna len veľmi letmý, obmedzený asi 15 minútami za volantom čierneho sedanu 540i, začiatkom roku 2017. U BMW vždy maximálne do pol roka po sedane prichádzalo na trh aj kombi a túto tradíciu v Mníchove, našťastie udržiavajú. Už dlho považujem rad 5 vo verzii Touring za jedno za najuniverzálnejších áut vôbec. Predchádzajúca generácia F11 bola skvelá, preto som sa veľmi tešil na týždeň s novou 540d generácie G31.

Kombi radu 5 prišlo na trh po prvýkrát v generácii E34 začiatkom 90-tych rokov. O opodstatnenosti tejto verzie svedčí fakt, že odvtedy sa predalo vyše milión kusov radu 5 Touring, z toho až 96% v Európe. Zatiaľ čo klasický sedan je skôr reprezentatívnym automobilom, Touring okrem toho musí zvládať aj praktickosť. Oproti sedanu má nový Touring o 40 litrov objemnejší batožinový priestor, presne je to 570 litrov. Navyše tu je ale, samozrejme, možnosť vyplniť priestor až po strechu. Elektricky sklopné zadné sedadlá sú delené v pomere 40/20/40, a po ich sklopení vzniká v zadnej časti kabíny absolútne rovné „letisko“.

Interiér je doslova festivalom ergonómie - ako vždy u BMW. Príplatkové komfortné sedadlá so zabudovanou ventiláciou som v netypicky horúcich jarných dňoch veľmi ocenil. Jemnučká koža a nekonečné možnosti nastavenia sedáku aj operadla, to sú ich charakteristické črty. Ukazovatele, alebo ak chcete „budíky“ ako jeden veľký LCD displej zobrazujú v kvalitnom rozlíšení, v strede palubovky navyše tróni 10,2-palcový displej palubného systému. BMW sa dlho bránilo dotykovým displejom, pretože akonáhle sa na ňom nakopia odtlačky prstov, stráca sa akosi prémiový vzhľad. Lenže zákazníci takéto ovládanie zrejme požadujú, takže si môžete vybrať, či budete v menu listovať pomocou ovládača iDrive, alebo ťahať ukazovák po ploche displeja.

Prvýkrát u BMW je v novej päťke možnosť ovládania niektorých funkcií gestami. Je to jednoduché, intuitívne a rýchlo si na to zvyknete. Spracovanie kabíny je na špičkovej úrovni do posledných detailov, všetky lesklé čierne plochy boli v testovanom aute z príplatkového keramického materiálu. Škoda len, že podobne ako pri monitore, veľmi na nich príliš vidieť odtlačky prstov. Osobne ma ešte prekvapila absencia pulzného ovládania smeroviek, u G31 sa páčka preklápa do zapnutej polohy podobne ako u starších BMW, čo mi príde ako krok späť, ale inžinieri zrejme vedia, prečo.

Ak ste predýchali dizajn a spracovanie, o kvalitách tohto stroja vás presvedčí jazda. Osobne som považoval Touring minulej generácie F11 za takmer dokonalý rodinný kombík, ale toto auto ide ešte o kusisko ďalej. Predovšetkým si okamžite všimnete ticho, auto je parádne utlmené. A to nie len motor a pohonné ústrojenstvo, ale aj podvozok. Ten dokonale žehlí aj väčšie nerovnosti, v kabíne vládne absolútny pokoj. Dokonca aj režime Sport, ktorý pritvrdí podvozok je táto vzácna vlastnosť zachovaná. Pritom všetkom je cítiť športová nátura auta a chuť vrhať sa do zákrut aj ďaleko nad rýchlostným limitom.

Na rýchle zmeny smeru reaguje spontánne ako rad 1, v dlhých tiahlych zákrutách je doslova vo svojom živle. A pri tom všetkom si užívate dokonalý komfort. Na diaľnici sa cíti ako doma, dynamika mu dáva silnú prevahu nad všetkým čo bežne stretnete. Vďaka adaptívnemu tempomatu si môžete oddýchnuť a pokiaľ si v systéme Driving Assistant Plus aktivujete funkciu stráženia jazdy v pruhoch spolu so zásahmi do riadenia, stačí vám jedna ruka ledabolo položená na volante, auto ide v čiastočne autonómnom režime a akonáhle kamera zaregistruje náznak smerovania vozidla mimo cestu, volant sa sám natočí a vráti vozidlo späť do jazdného pruhu.

Zlatým klincom programu je motor a prevodovka. Nezažil som vo svojej kariére dokonalejšie zohraté pohonné ústrojenstvo, a to som už jazdil naozaj so všeličím. Nový šesťvalcový trojliter s dvojitým prepĺňaním dáva plný výkon 235 kW /320k pri 4400 otáčkach, maximálny krútiaci moment 640 Nm vás zatlačí do sedadla fakticky v akejkoľvek rýchlosti. Dokonalá súhra malého a veľkého turba zabezpečuje plynulý záťah z kľudu až po maximálnu rýchlosť. Osemstupňová prevodovka ZF dokonale spolupracuje s motorom, ale už i napríklad s navigačným systémom a na základe charakteru cesty predvída a upravuje režim radenia. Zmeny stupňov sú pritom takmer nepostrehnuteľné. Celková dynamika je na takej úrovni, že nevidím zmysel mať na denné jazdenie čokoľvek silnejšie. Zamiloval som sa :).

Občas, ak je príležitosť, nechám vyskúšať „testovačku“ niekomu zo svojich známych, ktorí vlastnia predchádzajúci model. Zhodou okolností, sused vlastní E60 530d vo fakt peknom stave, po facelifte. Jeho nadšenie za volantom novej 540d každým kilometrom rástlo a na parkovisku takmer nechcel vystúpiť. Najviac ho zaujal komfort bez ochabnutia športových génov a skvelé utlmenie. Za toto všetko si však, priatelia, nechá BMW poriadne zaplatiť. Konkrétne pri tomto BMW 540d xDrive Touring, ktorého základná cena začína na 69 400 € s DPH, sa vďaka príplatkovej výbave (kde ešte stále nebolo úplne všetko čo výrobca ponúka) vyšplhala cena na konečných 100 357€, vrátane DPH. Za túto sumu však dostanete tak komplexné (rozumej dokonalé) auto, s akým som sa ja ešte nikdy doteraz nestretol. Za mňa 10 bodov z desiatich.

BMW 540d xDrive Touring
Motor:
radový vznetový šesťvalec DOHC, 4 ventily na valec, zdvihový objem 2993 cm3, dve turbodúchadlá, maximálny výkon 235 kW / 320 koní, maximálny krútiaci moment 640 Nm
Pohon:
Pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka
Rozmery: Dĺžka: 4942mm, Šírka: 1858mm, Výška: 1464mm, Rázvor: 2975mm
Pohotovostná hmotnosť: 1840 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,1 s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Základná cena modelu:  69 400 €
Cena testovaného vozidla: 100 357 €

text & foto: Gustáv Miškeje