Test BMW M550d

27. január 2013Publikoval P. Kovács

Na úvod podotknem, že článok o týždňovom spolunažívaní s touto nemeckou superlokomotívou bude trošku emotívny. Milujem rýchle autá a v kombinácii s luxusom novej 5-ky je toto kúsok, ktorý si zaslúžil azda najväčšiu pozornosť verejnosti spomedzi testovacích áut zverených do mojich rúk. Denno-denne ma bombardovali ľudia otázkami, požiadavkami na zvezenia sa, veď od jarnej premiéry už dnes každý zdatnejší autíčkár vie, že tento najsilnejší naftový sedan sveta, dopovaný 3 turbínami jazdí famózne pri zachovaní si aristokratickej tváre...

Kuknite sa na parametre v tabuľke a mne už stačí dodať len toľko, že navzdory veľkosti a váhe je to veľmi agilné a obratné auto, ktoré vďaka tým 740Nm tlačí do sedadiel fakt neskutočne. Dvoma menšími a jedným veľkým slimákom fúkaný trojliter sa preberá od nejakých 1300 ot./min. a ťahá ako besný až po cca 5000. Pružnosť vďaka inteligentnému automatu je úchvatná, pri predbiehacom manévri na bežných cestách medzi mestom ani nezbadáte a tachometer za pár sekúnd ukazuje 200-ku! Ale pozor! Táto raketa má 2 tony! Vplyv fyzikálnych zákonov o odstredivej sile v zákrute proste neoklamete a môže sa stať, že ani vynikajúci športový podvozok fungujúci v závislosti od jazdných režimov nepomôže. V tom komfortnom je tlmenie trošičku mäkšie, napríklad rozmernejšie retardéry rozhojdajú limuzínu viac než som ja na to zvyknutý. Športový mód, ktorý by som preferoval kvôli odpruženiu je vhodný aj na bežné jazdenie, no držanie motora v otáčkach už má nepriaznivý vplyv na apetít 50d. Údaj spotreby udávanej výrobcom podľa mňa vie dosiahnuť len masochista, totiž aspoň sem-tam využiť potenciál tejto sofistikovane riadenej balistickej strely proste človek musí a reálnou sa tak stáva hodnota cez 8 litrov - čo je ale stále vynikajúci údaj na zbraň tohto kalibru!

Proste, ak chcete drasticky drtiť všetko to čo vám vojde do cesty a nemáte srdce rozmlátiť na našich "nádherných" cestách nejaké Ferrari, kupujte toto. M5-ka je síce o niečo rýchlejšia, jej zvuk rozprúdi krv v žilách intenzívnejšie - nehovoriac že si ho užijú aj okoloidúci, omnoho lepšie i brzdí, avšak 550d musí tiež úplne postačiť každému. Zrýchľuje až vulgárne, pri obiehacích manévroch sa dokážu strácať pokorené mašiny v jeho späťáku priam neuveriteľne rýchlo a pri tom ponúka výnimočný komfort. Perfektná kombinácia - nech žije divízia M!

Technické údaje

Motor:

Troma turbami preplňovaný, radový vznetový 6-valec 24V s priamym vstrekovaním common-rail, objem 2993ccm, maximálny výkon 280kW (381k) pri 4000-4400 ot./min., max.točivý moment 740Nm pri 2000-3000 ot./min.

Pohon:

Náhon na všetky kolesá xDrive cez 8-stupňovú automatickú prevodovku

Hmotnosť, rozmery:

d x š x v (m):  4,91 x 1,86 x 1,45

rázvor kolies: 2968 mm

objem batožinové priestoru (l): 520

pohotovostná hmotnosť: 1970kg

Dynamické parametre:

Max.rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0-100km/h: 4,7 s

Spotreba:

Kombinovaná spotreba (l/100km): 6,3 l (údaj výrobcu)

Nameraná kombinovaná spotreba: 8,4 l

Základná cena vozidla: 82.900 €

Cena testovaného vozidla: 102.705 €

 

foto: Kovács