Test Ford Focus ST

11. marec 2013Publikoval P. Kovács

K redakčnému testu nám bola k dispozícii žltá osa s dvojlitrom Eco Boost SCTi Turbo o výkone 250 konských síl, ako rozumná stredná cesta medzi bežnými prevedeniami a brutálnym RS, ktorý má doraziť až v roku 2014.

Ak chcete nenápadne - nápadné auto, máte možnosť siahnuť po modeli ST vo verzii klasického hatchbacku a už aj kombi. Pri verzii kombi budete mať navyše argument pre svoju polovičku, že sa jedná o priestranné rodinné auto. To, čo sa skrýva pod prednou kapotou predsa nie je vidno :). Stylingovo sa odlišujúce ST-čko ponúka Ford v troch farebných prevedeniach a to v základnej bielej, modrej a žltej metalíze. Na prvý pohľad je zrejmá zmena predného nárazníka s výrazným otvorom chladenia a trojdielnym spojlerom na spodku. Zmeny sa dotkli aj zadného nárazníka, ktorému dominuje do stredu umiestnená dvojkoncovka výfuku. Bočné línie doplňujú športové prahy, dizajnovo tradičné, pekné 18-tky a na zadnom kufri sa týči športové príplatkové krídlo.

MAD autopoťahy

Interiér sa od štandartnej verzie líši prevedením športového, tučnejšieho volantu v koži so znakom ST. Predné „SEDAČKY“ sú hodné veľkých písmen. Recaro si dalo záležať a musím uznať, že v lepších športových sedačkách som dávno nesedel. Posed, bočné vedenie, je bezkonkurenčné, pri dlhšej ceste si však na toto objatie treba zvyknúť. Aj kombinácia prevedenia koža tkanina je ideálna, navyše sú farebne zladené s lakovaním celého auta, majú elektrické vyhrievanie, ich nastavenie je ale manuálne. Zadné sedačky sú tiež športovo tvarované a aj pasažier výšky 197cm sa tam cítil komfortne. Zmenu k lepšiemu badať pri pohľade na radiacu páku, i na palubovku, kde v jej strednej časti dominuje trojica budíkov kontrolujúcich teplotu a tlak oleja tiež tlak turba. Posádke spríjemní cestovanie hifi systém od Sony s CD/MP3 prehrávačom, ktorý má veľmi slušnú reprodukciu.

Pod prednú kapotu osadili dvojliter, preplňovaný turbom. Predošlý 5-valec s jedinečným zvukom musel ísť kvôli environmentálnym trendom preč. Aktuálny agregát naskakuje potichučky, nič nenasvedčuje tomu, že sedím v 250-koňovom žihadle s krútiacim momentom 360Nm. Na križovatke mám dokonca dojem, že disponuje režimom štart/stop, tak ticho je v kabíne. Po prekročení hranice 3500 ot/min. sa všetko zmení a človek má zrazu dojem, že sedí v aute so 6-valcovou motorizáciou. O tento efekt sa postaral odladený výfukový systém nazvaný Active Sound Symposer, ktorý mimochodom využíva aj nová 911-ka. Tento krásny zvuk ma priam núti radiť a držať plyn na podlahe. Tlak do sedadla, ten feeling, čo z tohto celkového balíka ide, sediac vo veľmi peknom interiéri je vášnivý a do zbesilo jazdiaceho ST-čka sa rýchlo zamilujete. Perfektne sprevodovaný šesť stupňový manuál radí rýchlo a presne. Riadenie je presné a robí to, čo vy chcete. Odporúčam držať ale volant pevne, lebo pri akcelerácii má tendenciu vyrvať vám kontrolu auta z rúk! Tento jav sa síce mierne eliminoval v porovnaní s 2.generáciou ale stále tu je, čo je však pre dravú predokolku aj akousi nevyhnutnosťou.  Prejazdy zákrutami sú presné a predvídavé ako aj samotné jemné, pretáčavé správanie sa na serpentínach pri pretekárskom zaobchádzaní. V súčinnosti s novo vyvinutými stabilizačnými systémami, doplnenými o podporu brzdenia v núdzových situáciách, je Focus ST maximálne spoľahlivý a čitateľný. Tomu všetkému napomáha novo vyvinutý systém eTVC, stranového presmerovania krútiaceho momentu a elektronicky riadený diferenciál. Podvozok je síce tvrdší, ale nedá sa povedať, že nekomfortný, okrem niektorých "nádherných" úsekov, kedy dá posádke poriadne zabrať. Stabilite napomáhajú aj pneumatiky špeciálne vyvinuté pre Ford Focus ST rozmerov 255/40R18. Brzdový systém je v korešpondencii s hnacím ústrojenstvom tiež vhodný na extrémnejšie zaobchádzanie, aké sme aj simulovali, keď pri rýchlosti 190km/hod došlo k razantnému spomaleniu na cca 80km/h. Brzdy fungujú nad očakávanie, ich zahryznutie sa do kotúčov pripomína útok pitbula a ak sa dobre nedržím volantu, tak som čelom na prednom skle. Rozloženie brzdnej sily je však lineárne. Auto sa celkovo správa proste ako vojak, ktorému dá veliteľ rozkaz a on ho bez slova splní...

Focus ST

Focus ST sa vo svojej tretej generácii stal výbornou strednou cestou, ako skombinovať športové auto s rodinným a to s každodennou použiteľnosťou. Negatívom však môže byť reálna spotreba paliva, ktorá sa pri teste vyšplhala na 10,7 litra. Motor sa ale nebráni ani pomalej jazde, kedy predpísanú rýchlosť v obci zvláda na 5 prevodovom stupni, takže sa možno dá reálne dosiahnuť aj výrobcom deklarovaná hodnota.

Technické údaje:

Motor:

Preplňovaný zážihový 4-valec 16V, zdvihový objem 1998 cm3, výkon 184 kW (250k) pri 5500 ot./min., krútiaci moment 360 Nm. pri 1750-4500 ot/min.

Pohon:

predných kolies, manuálna 6-stupňová prevodovka, elektronicky riadený diferenciál, pneumatiky: 235/40R18

Hmotnosť, rozmery:

d x š x v (m): 4,36 x 1,82 x 1,48

rázvor náprav: 2,64 m

objem batožinového priestoru: 363 l, pri sklopení zadných sedadiel:1148 l

pohotovostná hmotnosť:1362 kg

celková hmotnosť: 2050 kg

Dynamické parametre:

Maximálna rýchlosť: 248 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,5s

Spotreba:

Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,2

Spotreba pri teste (l/100 km): 10,7

 

Cena: 27.400,-eur

Cena testovaného auta: 32.273,-eur

Focus ST

foto: Hrivňáková