test Opel Insignia Sports Tourer GSi 2.0 CDTi

26. február 2019Publikoval I. Hrivňák

Už niekoľko krát sme sa na našich stránkach venovali autám nemeckej automobilky Opel a dnes vám prinášame test novej generácie Insignie s veľavravnou príponou GSi. Nami vyskúšané auto disponovalo veľkým batohom a výkonným - dva krát preplňovaným naftovým motorom, čo je dnes kombinácia, ktorá sa veru nosí.

Opel ešte prednedávnom označoval svoje športové verzie modelov skratkou „OPC“, ale žijeme v časoch návratu automobiliek (žiaľ len marketingovými nástrojmi) do doby, kedy sa vyrábali "poctivé" autá. Označenie GSI pochádza z obdobia výroby Manty, Kadetu či Astry a znamená „Grand Sport Injection“. Teraz je GSi späť, ako športovo ladený špičkový model Oplu. Verzia GSi sa na prvý pohľad od bežnej Insignie líši dvojicou funkčných koncoviek výfuku, 20-palcovými dvojfarebnými kolesami, zníženým podvozkom o 10mm a v porovnaní s niekdajšou Insigniou OPC je ľahšia o celých 160kg. Jazdné vlastnosti Insignie boli mimochodom odladené na legendárnom Nurburgringu.

V interiéri dominujú veľmi pekné športové sedadlá so špičkovým bočným vedením, ktoré sú na dlhé cesty ale pomerne tvrdé. Vybavené sú vykurovaním aj ventiláciou, dokonca aj masážnou funkciou, pri čom toto high-tech sedadlo váži len 26 kg. Čierny interiér s čiernou leštenou plochou stredového tunela plynule prechádza do palubnej dosky, ktorá má luxusné spracovanie. Športový multifunkčný volant padne do ruky výborne, aj keď jeho veniec by mohol byť o niečo hrubší, čo je však len môj osobný pocit. Celkové spracovanie interiéru je výborné. Priestoru v zadnej časti kombíka je tiež dostatok. Chválim, že základné nastavenia klimatizácie, autorádia, či jazdných vlastností je jednoduché - analógové. Ostatné veci sa nastavujú na veľkoplošnom dotykovom displeji, ktorý minimálne zanecháva odtlačky po prstoch.

Naftový dvoma turbami preplňovaný dvojliter neoplýva nadmerným výkonom, no Insignii po odtučňovacej kúre bohato stačí. Motor je pružný, poslušne ide za plynom a v športovom režime je pripravený ihneď podradiť. Na druhej strane pri jazde po diaľnici a rýchlosti okolo 140 km/h točí príjemných 2000 ot./min. Radenie 8-stupňovej prevodovky je plynulé, ale krídelká pod volantom sú na mňa príliš krátke a po pravde, ani som nemal dôvod ich používať. Napriek tomu, že maximálny krútiaci moment 480Nm je k dispozícii už pri 1500 otáčkach je spotreba Insignie na hranici 9 litrov, čo je na štvorvalec dosť.

Skutočným prekvapením je podvozok FlexRide, s hydraulicky revidovaným odpružením a s režimami Normal, Tourer a Sport k čomu je  prispôsobený posilňovač riadenia. V kombinácii s pohonom 4x4 je slalom s Insigniou doslova hračkou a rýchlo zabudne človek, že váži skoro 1,7 tony a je dlhé bezmála 5 metrov. Bezpečnosť posádky zabezpečujú mnohé systémy,  z ktorých vyzdvihujem automatické kolízne brzdenie a fakt, že GSi je vybavená brzdami Brembo. Tie pracujú skvelo, aj keď som od nich očakával trošičku väčšiu razanciu. Na záver musím povedať, že za necelých 8 mesiacov vývoja, sa Oplu podarilo inovovať auto nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako nástroj zábavy.

Motor: vznetový 2-liter twin-turbo, výkon 154kW / 210 konských síl, max krútiaci moment 480Nm pri 1500 ot./min.
Pohon: pohon všetkých kolies cez 8-stupňový automat
Rozmery: dĺžka 4897 mm, šírka 1863 mm, výška 1455 mm, rázvor náprav 2829 mm
Prevádzková hmotnosť: 1538kg
Maximálna rýchlosť: 231 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100km/h: 7,8 s
Spotreba: 7,3 l/100km
Spotreba pri teste: 9,7 l/100km
Cena testovaného vozidla: 47 410,-eur

text & foto: Igor Hrivňák