"Tuning" 21.storočia: Polo Edrive Concept

26. marec 2019Publikoval P. Kovács

V živote som si nemyslel, že príde deň, keď po prehliadnutí si veľkej tuningovej výstavy ma najviac uchváti jeden elektromobil. Elektrifikáciu osobnej dopravy totiž považujem za pseudoriešenie v snahe o znižovanie emisií produkovaných človekom a dobre vieme, že spaľovacie motory ešte ukrývajú značné rezervy, nehovoriac o vodíku ako ozajstnom riešení. Navyše keď pomyslím na skutočnosť, že nám chcú silným lobingom ovplyvňovaní páni z Bruselu zobrať naše vrčiace a dymiace hračky, doslova sa mi zdúvajú žily v krku a zvieram päste ako rozmaznaný škôlkár. Ale... Doba sa mení a prišiel som v Budapešti na výstave AMTS k poznaniu, že veru k tejto téme sa dá postaviť aj inak...

Pod tým "inak" myslím elektromobilitu, ako doplnok pre mestské presúvanie sa, prípadne ako možnosť poňať víkendové zrazy trošku odlišne. A sme pri téme Volkswagenu Polo, ktoré na výstavu doviezli z Francúzska. Trošku znudený z pohľadu položených koncernových hatchbackov na swapnutých diskoch z luxusných áut som skoro tento klenot prehliadol. O pár sekúnd po konštatovaní, ako fajn ukážu kolesá a brzdy Porsche na ľudovom autíčku z roku 1999 som si všimol karbónové doplnky, presklenú strechu splývajúcu s čelným sklom (jeden zákazkovo vyrobený kus zo sklolaminátu) a detailne vypracovaný futuristický interiér. Poistky mi vybil pohľad zastrčeného nabíjacieho kábla a nápis "e drive". Priznám sa trvalo mi pár minút kým som v nemom úžase strávil čo vidím...

Dávno som neobišiel vystavené auto toľko krát ako v prípade tohto pokrokového počinu. Po zazretí típka, ktorý očividne mal do činenia s predmetom nášho obdivu som sa začal pýtať (dobrá je sem-tam tá angličtina :) a po krátkom príbehu auta som už na 100% vedel, že to bude moja TOP-ka z tejto akcie. Pôvodný majiteľ vracajúc sa zo zrazu v roku 2004 tragicky zahynul a tak sa jeho kamoši rozhodli uctiť jeho pamiatku vzkriesením Pola a postavením unikátneho konceptu. Auto prešlo viacerými etapami vývoja a na prácach sa podieľali viaceré firmy. Výsledkom je jedinečné vozidlo s ultramodernými dizajnovými a technickými prvkami.

Polo Edrive poháňa cez zadné kolesá jeden elektromotor s výkonom 100kW umiestnený vzadu, kvôli čomu sa celé šasi na mieru prerobilo. Batérie Lilead sú umiestnené v prednej časti a umožňujú dojazd 200km. Pikoškou je indikátor stavu batérií na C-stĺpiku :). V Porsche kokpite, kde je stredový tunel minulosťou, je všetko krásne očalúnené, farebne zladené a použité boli najkvalitnejšie syntetické materiály. Auto je mimochodom až na sklenenú strechu spôsobilé do premávky, avšak tu šlo o víziu. Chalani z Francie dali dokopy naozaj niečo nevídané a dozaista budú podobné projekty pribúdať, čo aj nám zarytým "petrolheadom" možno obmäkčí srdce voči téme elektrických áut...

text & foto: Kovács