Úlety automobiliek

29. november 2017Publikoval M. Pokrývka

"Rambo Lambo", šesťkolesový Mercedes či Chrysler poháňaný turbínou. História pozná množstvo vozidiel vymykajúcich sa z modelovej palety značky. Zaspomínajte si s nami na sedem z nich.

Chrysler Turbine Car

Medzi najväčšie úlety automobiliek možno jednoznačne zaradiť Chrysler Turbine Car. Šlo o seriózny projekt sériovo vyrábaného vozidla poháňaného turbínovým motorom. Americká spoločnosť sa mu venovala dlhší čas, pričom vrcholom bol rok 1963. Počas neho vyrobila väčšinu z 55 exemplárov - okrem piatich prototypov aj päťdesiat „sériových“ kusov.

Nevšedný pohon montoval Chrysler do päťmetrového kupé kombinujúceho klasické tvary s futuristickými vplyvmi. Motor sa nachádzal pod prednou kapotou, šlo o plynovú turbínu A831 schopnú roztočiť sa až na 44 500 otáčok. Stroj dosahoval výkon 97 kW (132 k) a krútiaci moment 576 Nm, na stovku zrýchlil za 12 sekúnd. Napriek slušným výsledkom sa Američania stretli s množstvom problémov a nakoniec sa rozhodli projekt zastaviť.

Lamborghini LM002

Talianska automobilka Lamborghini stála pri zrode superšportov, jej model Miura je považovaný za prvého pravoverného zástupcu tejto triedy. Napriek tomu sa v druhej polovici 80. rokov rozhodla vyrobiť terénne vozidlo. Model LM002 bol pôvodne konštruovaný s armádnymi úmyslami, nakoniec sa z neho stala exkluzívna sériovka. Vyrobených bolo čosi vyše tristo kusov.

Hranatý štvordverový pick-up asi najviac pripomínal Hummer, aj keď v mnohých prvkoch malo Lamborghini svojský štýl. Z vlastnej dielne pochádzala aj technika. Off-road prezývaný pre svoj vzhľad Rambo Lambo stál na rúrkovom oceľovom ráme pokrytom hliníkovými panelmi karosérie, pričom pod jeho prednou kapotou pracoval motor z kupé Countach. Dvanásťvalec s objemom 5,2-litra a výkonom 309 kW (420 k) tu však poháňal všetky štyri kolesá. Mimochodom, poriadne široké.

Lexus LFA

Prémiová odnož japonskej Toyoty vznikla v roku a počas celej existencie sa orientovala na luxus, čo vlastne vyjadruje aj svojím menom. No rok 2010 znamenal úplný odklon od tohto smeru. Lexus predstavil exkluzívny superšport LFA, ktorý sa vyznačoval množstvom špecifických riešení a technológiami, ktoré mu mohli závidieť aj modely od značiek pôsobiacich v tomto segmente podstatne dlhšie.

Srdcom kupé postaveného z karbónových kompozitov sa stal atmosférický 4,8-litrový desaťvalec točiaci až do 9 500 otáčok a znejúci ako srdce formuly. Motor s výkonom 412 kW (560 k) poháňal zadné kolesá cez sekvenčnú prevodovku. Vozidlo s ním zrýchlilo na stovku za 3,7 sekundy a dosiahlo 326 km/h. Lexus vyrobil sériu iba 500 kusov modelu LFA. Tri roky od ukončenia jeho produkcie už patria k zberateľským artiklom.

Maybach Exelero

Ďalším projektom vytŕčajúcim z portfólia svojej materskej značky sa stalo kupé Exelero. Toto vozidlo postavené na báze sériovej limuzíny Maybach si objednal výrobca pneumatík Fulda, ktorý ho chcel použiť na testovacie účely. Nakoniec však jediný existujúci kus putoval do predaja a dnes je extrémnou raritou s cenou rátanou v astronomických číslach.

Takmer šesťmetrové kupé dostalo od svojich tvorcov unikátne futuristické tvary, ktoré sériové produkty Maybach pripomínali iba vzdialene. Exelero poháňal vyladený šesťlitrový dvanásťvalec s dvomi turbodúchadlami dosahujúci výkon 515 kW (700 k) a krútiaci moment 1 000 Nm. Jedinečnému vozidlu udeľoval maximálnu rýchlosť presahujúcu hranicu 350 km/h.

Mercedes G63 AMG 6x6

Najnovším automobilom, ktorý si zaslúži miesto v tomto zozname, je Mercedes G63 AMG 6x6. Ako už napovedá jeho názov, ide o variáciu silného osemvalcového Géčka vybaveného pohonom všetkých šiestich kolies. Stuttgart vzal päťdverovú verziu off-roadu, pridal k nej ložnú plochu a postavil ju na unikátny podvozok s tromi nápravami. Na palubu okrem toho naložil obrovské množstvo techniky, ktorá sa podpísala pod vyše štvortonovou hmotnosťou.

Terénna obluda so svetlou výškou 460 milimetrov a 37-palcovými pneumatikami si ponechala 5,5-litrový dvakrát prepĺňaný motor s parametrami 400 kW (544 k) a 760 Nm. Trojnápravové monštrum sa stalo najdrahším sériovým modelom značky. Mercedes zaň pýtal základnú cenu asi 450-tisíc eur, väčšina verzií sa však vďaka príplatkom dostala cez pol milióna. Na svet sa dostalo viac než sto kusov.

Renault Espace F1

Absolutórium z hľadiska uletenosti pravdepodobne drží Renault Espace F1 stvorený v roku 1995. Nápad skombinovať rodinné MPV s technikou F1 je skutočne bizarný. Jeho výsledok síce nadchol mnohých, ale francúzska automobilka sa rozhodla zostať pri jedinom kúsku. Ten bol oslavou 10. výročia typu Espace a zároveň pôsobenia značky v šampionáte F1.

Espace F1 výrazne modifikovanú karosériu, ktorá originál pripomínala iba v základných tvaroch. Široká spodná časť, obrovské chladiace otvory a najmä šialene veľké krídlo ho však jasne odlišovali od sériovky. Po technickej stránke však bolo toto MPV bližšie k monopostu. Prevzalo od neho šasi, desaťvalcový motor s objemom 3,5-litra a výkonom 588 kW (800 k) i sekvenčnú prevodovku. Vďaka tomu zvládlo stovku za 2,8 sekundy a dosiahlo až 312 km/h.

Volkswagen Golf GTI W12-650

Myšlienku zasadiť do civilnej karosérie šialený motor mal v roku 2007 aj Volkswagen. Vybral sa však trochu inou cestou - za základ si zvolil populárny kompakt Golf a namiesto motoršportu sa pri hľadaní pohonnej jednotky pohrabal vo vlastnom koncernovom portfóliu. Do karosérie trojdverového hatchbacku sa nakoniec rozhodol zasadiť strojovňu 6.0 W12 známu z limuzíny Phaeton, ale aj modelov značiek Audi či Bentley.

Samozrejme, obrovský dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec by sa do pôvodného motorového priestoru nemal šancu zmestiť. Volkswagen ho preto umiestnil na pozíciu zadných sedadiel. Okrem toho výrazne rozšíril jeho karosériu i nápravy. Motor s výkonom 478 kW (650 k) a krútiacim momentom 750 Nm pritom spojil iba so zadnou nápravou cez prevodovku DSG. Golf GTI W12-650 bol vďaka tomu skutočnou šialenosťou: disciplínu 0-100 km/h zvládol za 3,7 sekundy a zrýchľovať prestal až pri 325 km/h. Fanúšikov síce koncept nadchol, ale zostal pri jedinom exemplári.

text: Marek Pokrývka, foto: výrobcovia