Vyskúšali sme Revolucionára!

27. júl 2014Publikoval

Poviem vám, už som v živote jazdil vo všeličom. Staré autá, nové autá, drahé, lacné, vzácne aj úplne bežné či totálne bezcenné. Ale až v kabíne BMW i8 som pochopil, čo to znamená byť na ceste stredobodom pozornosti. Bavorská automobilka situovala celú akciu do Milána, a nie náhodou. Ako centrum svetovej módy a dizajnu je práve Miláno vhodnou lokalitou pre také výnimočné a priekopnícke auto, akým bezpochyby BMW i8 je. Okrem toho je tu i ekonomický faktor – samotné Miláno a jeho aglomerácie vytvárajú 9% HDP celej krajiny.

test BMW i8

BMW i8 je druhým modelom rodiny BMW i a prvým plug-in hybridom tejto značky. Je revolučné vo všetkom, čo vám napadne – dizajn, konštrukcia, technológie, pohon. Asi si spomeniete na koncept BMW Vision Efficient Dynamics z roku 2009, ktorý si zahral aj v jednom z dielov Mission Impossible. Íosmička je sériovou podobou tohto konceptu, pričom od predstavenia konceptu po uvedenie do výroby prešlo takmer 5 rokov! Skalní fanúšikovia BMW by v ňom radi videli nástupcu legendárneho superšportu M1, lenže toto auto je z inej kategórie. Nie je to žiadny superšport, ale skôr športové GT, veľmi štýlové, ktoré veľa vypovedá o svojom vodičovi. S kolegami sme sa zhodli, že hollywoodske hviezdy majú konečne patrične prémiovú alternatívu k svojim Priusom. Podľa zákulisnej informácie sa predajcovia BMW zo stredného a blízkeho východu domáhali – ako inak – špeciálnej verzie i8 s konvenčným pohonom, ideálne s V8 alebo V10. Napriek snahe a sile tamojšieho trhu nepochodili, BMW si stratégiu radu i veľmi stráži. Automobilka tam však zorganizovala špeciálnu predvádzaciu akciu pre potenciálnych zákazníkov a obratom prišlo niekoľko desiatok objednávok – v niektorých prípadoch si dokonca zákazníci objednali z každej farby jeden kus.

test BMW i8 

Konštrukciu BMW i8 tvorí karbónový monokok, ku ktorému sú primontované nápravy a pohonné ústrojenstvo. Celý stredový tunel vypĺňajú lítium-iónové akumulátory. Vpredu sa nachádza elektromotor s výkonom 96 kW/131k a krútiacim momentom 250 Nm, ktorý poháňa predné kolesá. Vzadu za kabínou sa nachádza benzínový radový trojvalec s objemom 1,5 litra, prepĺňaný turbodúchadlom s technológiou Twin Power Turbo, ktorý poháňa zadné kolesá cez 6-stupňový a a disponuje maximálnym výkonom 170 kW/231k a krútiacim momentom 320 Nm. Spolu je to teda pôsobivých 266 kW/362 k. Na spaľovacom motore je navyše „zavesený“ generátor, ktorý zároveň slúži ako štartér a v prípade že to podmienky umožňujú, dobíja akumulátory. Tie sú, pochopiteľne, životne dôležité pre elektromotor, respektíve pre celkovú dynamiku auta. Na ľahký plyn a pri malej rýchlosti jazdí i8 výlučne na elektrinu. Akonáhle potrebujete zrýchliť, dôraznejším zošliapnutím pravého pedála naštartujete spaľovací motor. Kým nenaberie potrebné otáčky, výrazne mu pomáha práve elektromotor, ktorý sa neskôr úplne vypne a pomocou generátora sa dobíjajú akumulátory. Naplno sa však nabijú jedine v dobíjacej stanici a v prípade 100% nabitia dokáže i8 prejsť výlučne na elektrinu až 37 km.  Z vlastnej skúsenosti môžem tento údaj potvrdiť, s kolegom sme dali 32 km bez nejakej zvláštnej námahy. S plne nabitými akumulátormi zároveň zrýchľuje i8 z 0 na 100 km/h iba za 4,4 sekundy!

test BMW i8 

Panely karosérie sú vyrobené z CFRP, čo je termoplast vystužený uhlíkovými vláknami. Vďaka masívnemu použitiu hliníka a uhlíkových vlákien sa ušetrila viac než tretina hmotnosti, i8 váži 1485 kg, pri použití konvenčných materiálov by mala 2 tony. Rozloženie hmotnosti 50:50 je už u BMW štandardom, zaujímavým údajom je výška ťažiska iba 46 cm nad zemou, čo je najnižšia hodnota v rámci celej automobilky. Dôležitým detailom je, že BMW i8 je prvým sériovo vyrábaným automobilom na svete, vybaveným laserovými prednými svetlami. Táto opcia vyjde záujemcu na 8700 €, pričom ide iba o diaľkové svetlá s dosahom neuveriteľných 600 m, stretávacie svetlá zostávajú „štandardné“ LED.

test BMW i8

A aká je jazda s BMW i8? Hm, ako som už naznačil na začiatku, nedá sa to porovnávať s ničím, čo som zažil doteraz. Predovšetkým toto auto je ako zjav a človek si niekedy po pár desiatkach sekúnd uvedomí, že si ho len tak obzerá. Na ceste pôsobí ako UFO a po prvýkrát v živote som zažil, že si nás mobilmi fotili či natáčali kompletné posádky automobilov, vrátane vodičov :). Vstup do auta je impozantný – tlačidlo elektrického otvárania je elegantne schované za hranou dverí a po zatlačení sa dvere otvoria vyklopením vpred. Nasadanie vyžaduje istú dávku skúseností – jednoducho si sadnete na prah, skĺznete zadkom do sedadla a nohy vtiahnete za sebou ako posledné. Zavriete dvere a okamžite viete, že ste v kabíne BMW. Nechýba ovládač iDrive Touch či ovládač jazdných zážitkov, disponujúci tromi režimami – Sport, Comfort a Eco Pro. Po naštartovaní sa vlastne nič nedeje – začujete iba slabučké bzučanie, napovedajúce, že auto je pripravené k pohybu. Kým idete iba s elektromotorom, počujete maximálne hluk od pneumatík či tichý šum klimatizácie. Po dôraznejšom zošliapnutí akcelerátora nastane vzadu malý výbuch, do hry sa vloží spaľovací motor so zvukovou kulisou (minimálne) osemvalca a i8 radostne vyrazí vpred...

test BMW i8 

V rámci východnej Európy sú automobily BMW i predávané iba v Poľsku a v ČR. I napriek základnej cene takmer 125 000 € je celá tohtoročná kvóta i veľká časť budúcoročnej kvóty pre Českú Republiku už vypredaná. Kto má záujem a dostatočný limit na kreditke, poponáhľajte sa :).

test BMW i8 

test BMW i8                        

foto: autor a BMW AG