Profituning 2023

Z „Pony car“ sa stal „Supercar“

18. august 2023Publikoval P. Kovács

Ford predstavil najdivokejší Mustang všetkých čias, ktorý posúva túto automobilovú ikonu na úplne nový level. Mustang GTD s výkonom 800 konských síl je ozajstné superauto, ktoré má konkurovať najväčším menám segmentu ako AMG, Aston Martin, či modelom GT3 RS od Porsche. Záhadou je aj samotný fakt, ako mohol Ford počas dvoch rokov vývoja udržať svoje kódové meno „Project Gold“ tak prísne strážené. A čo je dôležitejšie, môže byť táto vec taká dobrá, ako spoločnosť tvrdí, že bude? Cieľ bol jasný: vyvinúť cestné auto z pretekárskeho auta GT3.

Celé to začalo v lete roku 2021, kedy sa Jim Farley – CEO Ford, zadíval na zmenšený model nového závodného Mustangu GT3, ktorý začala vyvíjať spoločnosť Multimatic. Následne prišla otázka smerujúca k šéfovi partnerskej spoločnosti, či neurobia z neho aj pouličnú verziu a bolo rozhodnuté. Ford a Multimatic zhromaždili malý tím s najlepšími inžinierskymi mysľami, presťahovali sa do supertajného štúdia za jedným z testovacích laboratórií v Allen Parku a odštartoval proces...

Takmer úplne unikátna karoséria z uhlíkových vlákien rozšírená o 100mm od cestného auta siedmej generácie, preplňovaný 5,2-litrový V8 s viac ako 800 hp, osemstupňová dvojspojková prevodovka, aktívne aero, nastaviteľné odpruženie, horčíkové kolesá, titánový výfuk a karbónové brzdy. Takto by sa dal zhrnúť výsledok snaženia so zámerom zajazdiť menej ako sedemminútové kolo na severnej slučke Nürburgringu. Spoločne s modelom GTD sa skonštruovalo aj nové rýdzo pretekárske vozidlo GT3, ktoré bude debutovať v Le Mans.

K rýchlosti aj v zatáčkach samotný výkon nepostačuje, veľa úsilia sa preto vložilo aj do optimalizácie rozloženia váhy, pre dosiahnutie pomeru 50/50. Všetky autá Aston Martin aj Ferrari s motorom vpredu majú vzadu prevodovku, takže sa koncepcia transaxle aplikovala aj do projektu „Gold“. Vysoká bola i požiadavkami na priľnavosť pneumatík, nie náhodou sa teda ocitli v uhlíkových podbehoch masívne kusy - 325mm vpredu (ako zadné pneumatiky na Ford GT) a 345 mm vzadu. Nechýba ani hydraulicky ovládané zadné krídlo DRS. „Rýchlosť v zákrutách je miesto, kde zarábame peniaze,“ povedal jazdec Fordu Le Mans Joey Hand, ktorý nové GTD nazval „jedným z najhriešnejších áut, aké kedy videl.“

text: P.Kovács, foto: Ford