Profituning 2023

Zamávajte V12, čaká nás nová éra

08. február 2023Publikoval M. Lábaj

Je čas sa rozlúčiť navždy s čisto benzínovými motormi V12. Aj keď nás Lamborghini trochu naťahovalo s Ultimae, dvojica modelov Invencible – coupé & Autentica – roadster, spievajú labutiu pieseň dvanásťvalcovému agregátu pred blížiacou sa hybridnou érou. Tá sa začne už čoskoro, o pár týždňov sa odhalí nový hybridný superšport zo Sant'Agata Bolognese.

Coupé a roadster stoja na platforme Aventadoru, ktorá už má pekných 12 rokov. Dizajn je zmesou predchodcov, obsahuje zopár známych prvkov z iných V12 modelov. Na Sesto Elemento odkazuje rozmerných zadným krídlom, ktoré nesie ducha ľahkosti a pocte motoristickému športu. Štipkou leteckého štýlu zase na Reventón a aerodynamickou dokonalosťou na Veneno. „Vytvorili sme dve jedinečné autá s unikátnym charakterom, s inšpiráciou z prostredia okruhov a vysokooktánového benzínu,“ povedal Mitja Borkert, šéf dizajnu spoločnosti Lamborghini.

Obe nové autá zdieľajú rovnaký monokok z uhlíkových vlákien z modelu Aventador, vyrobený v Sant’Agata Bolognese, spolu s celokarbónovou karosériou, ktorá zahŕňa dizajn a technológie úspešne otestované Lamborghini v motoristickom športe. Ak sa vám zdá kapota známa, nie je to náhoda. Kopíruje totiž kapotu modelu Essenza SCV12 spolu s výrazným predným splitterom s vertikálnymi vzperami navrhnutými tak, aby čo najefektívnejšie riadili prúdenie vzduchu. Tvar šesťuholníka je nenápadne ukrytý v predných a zadných svetlách. Sacie otvory vzduchu odkazujú na Sesto Elemento, takisto aj centrálna trojitá koncovka výfuku. Ten je vyrobený zo špeciálnej oceľovej zliatiny pochádzajúcej z leteckého priemyslu. Coupé je lakované v exkluzívnom červenom odtieni Rosso Efesto. Roadster dostal sivý exteriér vo farbe Grigio Titans.

Invencible a Autentica sú posledné autá, ktoré majú za kabínou pozdĺžne (Longitudinale Posteriore: ‘LP’) uložený dvanásť-valcový motor s objemom 6,5-litra. Atmosférický orchester je vyladený na 780 konských síl (582 kW) a maximálny krútiaci moment 720 Nm s vrcholom pri 6750 otáčkach za minútu. V12 je spojená so 7-stupňovou prevodovkou ISR a pohonom všetkých štyroch kolies. Samozrejme nemôže chýbať ani systém Lamborghini Dynamic Steering, ktorý natáča obe nápravy. Cena je neznáma, Lamborghini tento údaj zatiaľ neprezradilo. Cifra však bude vysoká, nakoľko sa jedná iba o jeden exemplár coupé a jeden exemplár roadstera. Aj keď určite bude nový hybrid fantastický a ukáže nám nové možnosti, nádherný zvuk atmosférickej V12 navždy ostane v srdciach. Tým bolo Lamborghini charakteristické.

text: M.Lábaj, foto: Lamborghini