2011: Custom Taunus ´68

14. február 2019Publikoval P. Kovács

Veľké veci sa dejú aj na malých miestach, to mi verte. Za auto, o ktorom si teraz napíšeme by sa nemusela hanbiť ani renomovaná dielňa v nejakom veľkomeste. Ako vkusný show car by upriamil na seba pozornosť na ktoromkoľvek autosalóne či zraze. Tento Ford sa však znovuzrodil v malej obci na juhu Gemera, v rodinnej dielni troch bratov, automobilových nadšencov. Predstavujeme vám teda Šaňovu tuzexovú bábiku.

"Už od detstva sa zaujímam o autá, hlavne o tie upravené. Asi pred pätnástimi rokmi som sa ale totálne buchol do americkej scény, hlavne z obdobia šesťdesiatych rokov. Keďže na Slovensku bolo obtiažne zohnať si vhodnú Ameriku na custom účely, začal som sa rozhliadať po európskych autách s podobným dizajnom práve z tohto obdobia. Hľadanie trvalo celkom šesť rokov. Nakoniec som natrafil na zachovalý Ford Taunus z roku 1968. Auto bolo vo veľmi dobrom stave, malo najazdených málo kilometrov. Ako som sa dozvedel od prvého majiteľa, bolo kupované na území Československa v Tuzexe a garážované za celú svoju existenciu.

Vždy sa mi páčil "clear design", čiže bolo zrejmé, že všetky zbytočné ozdobné lišty, nápisy pôjdu preč.  V mojom prípade však pri depilácii padli za obeť aj nárazníky, zadné hmlové svetlo, dodatočne zakomponované do zadného svetla, aj predné blinkre, ktoré sa ukryli za ručne vyrobenú, antikorovú mriežku chladiča. Odstránenie odtokových líšt zo strechy bola tiež samozrejmá záležitosť. Nevkusné veľké spätné zrkadlá sa nahradili menšími z modelu VW chrobák. Celá predná maska sa zjednodušila, predné hranaté svetlomety sa vymenili za menšie, okrúhle zo Škodovky 1000MB a zapustili sa hlbšie do karosérie. Na mieste nárazníka sa urobil pozdĺžne otvor pre prívod chladnejšieho vzduchu do motorového priestoru.

Výrobca kedysi tento model vyrábal v prvom rade ako štvordverový sedan (existovalo aj kabrio). Kupé získal iba odobratím dvojo zadných dverí, pri ponechaní všetkých pôvodných rozmerov kabíny. Mne sa kabína zdala byť príliš vysoká a dlhá v porovnaní s celkovými rozmermi karosérie. Teória „Top Chop“ bola pre mňa dobre známa, no pre náročnosť a komplikovanosť som sa do spustenia strechy bál pustiť. Raz, keď som po dvojdňovej pauze prišiel do dielne, aby som sa venoval môjmu autu, celá strecha aj so stĺpikmi bola odpílená. Moji bratia ma "milo" prekvapili, a už nebolo cesty späť... Klasický Top Chop, pri ktorom sa skrátia stĺpiky A,B,C a následne prispôsobí strecha so zväčšením jej celkovej plochy, sa mi nepozdával. Chcel som totiž strechu nielen znížiť, ale aj skrátiť, aby auto vypadalo ako pravé kupé a nie ako osekaný "štvordverovy" sedan. Práve preto sme sa rozhodli skrátiť iba stĺpiky B, stĺpiky A a C sme jednoducho len sklopili. C-čkový sme navyše posunuli dopredu o 12 centimetrov. Takto vznikla omnoho aerodynamickejšia kabína,  znížená o približne o 8 cm. Následne sa museli samozrejme prispôsobiť rámiky dverí aj všetky bočné sklá. Takto upravená karoséria putovala do lakovne, vybral som si dvojfarebnú kombináciu hnedej metalízy ( Maya gold - zo sortimentu Lexusu) a čiernej s odtieňom do zlata.

Interiér je celý prečalúnený ekokožou svetlokrémovej farby. Na predných sedadlách sa použila odolnejšia autokoža. Lakťová opierka aj všetky ozdobné lišty sa vyrobili z pravého dreva čím sa nahradili nepekné pôvodné plastové napodobeniny. Sériový volant s veľkým vencom sa vymenil za menší, ktorý som tiež potiahol pravou kožou. Ručne vyrobená je aj hlavica radiacej páky. Zástavba audia nebola prioritou, no napriek tomu v interiéri pribudlo autorádio JVC, 16-centimetrové komponenty vo dverách a 30-ka basák za zadnými sedadlami, to všetko poháňané štvorkanálovým zosilňovačom Magnat.  

Správny, upravený americký svalnáč musí mať niečo aj pod kapotou, preto sme nenechali ani techniku nedotknutú. Auto z výroby vyšlo s dvojlitrovým šesťvalcom s výkonom 90 konských síl spriahnutý štvorstupňovým manuálom, ja som však potreboval viac výkonu a rozhodol som sa pre techniku z iného auta. Rozhodnutie padlo na motor z Fordu Scorpio 2.9i z roku 89, ten totiž disponuje pasívnym krútiakom v nižších otáčkach a nie výkonom v tých vyšších. Výkon sériovej dvadeviny mierne stúpol vďaka otvorenému výfukovému systému, športovému vzduchovému filtru a odľahčenému zotrvačníku. Výkon po zásahoch odhadujem na 160-170 koní.

Nárast výkonu si vyžaduje ale aj účinnejšie brzdy a zdatnejší podvozok, tak som si zaobstaral rovno celú prednú nápravnicu zo spomenutého Scorpia s ramenami, tlmičmi, brzdami a samozrejme aj so servo riadením. Začala sa nemalá práca s napasovaním novej techniky do karosérie. Musela sa preložiť aj celá riadiaca jednotka  s kabelážou, na mieru sa upravil aj kardan a mnoho ďalších vecí. Zadná, poháňaná náprava síce ostala pôvodná, ale dôkladne sa zrepasovala a pribudli tuhšie tlmiče a dodatočne namontovaný stabilizátor. Celé auto pokleslo k zemi cca o 7 cm vďaka skráteným pružinám na prednej náprave, vzadu zase použitím na mieru vyrobeného medzikusu, ktorý sa vkladá medzi tuhú nápravu a listové pružiny. Auto s takto upravenou technikou samozrejme jazdí neporovnateľne lepšie." 

Motor: Benzínový šesťvalec Ford Scorpio 2.9i, šestbodové vstrekovanie, vzduchový filter King Dragon, na mieru robený výfukový systém s väčším priemerom, odstránený katalyzátor, odľahčený zotrvačník
Pohon:
náhon na zadné kolesá, päťstupňová manuálna prevodovka (Ford Sierra), zosilnená spojka
Podvozok:
Predná náprava komplet prevzatá z modelu Ford Scorpio, znížené pružiny (7 cm), servo (pôvodne nebolo), zadná tuhá náprava znížená o 7cm zosilnená pomocnými ramenami a stabilizátorom, zliatinové disky Dotz Las Vegas 17"x8", pneumatiky 205/40
Karoséria:
komplet vyhladenie - odstránené ozdobné lišty, obtoková hrana zo strechy, nárazníky, predné smerové svetlá, zadné hmlové svetlo, nanovo vyrobená mriežka chladiča, svetlomety zo Škoda 1000MB, znížená strecha o 8 cm, naklonené A, C stĺpiky, spätné zrkadlá  VW Chrobák
Interiér:
Prečalúnený celý interiér, predné sedadlá z Nissan 200SX, športový volant - posunutý nižšie a bližšie k vodičovi, lakťová opierka a všetky ozdobné listy z pravého dreva, volant a prístrojová doska potiahnutá pravou kožou tmavo sivej farby, ručne robená hlavica radiacej páky
Audio:
Autorádio JVC, štvorkanálový zosilňovač Magnat, 16-ky komponenty vo dverách, 30 cm subwoofer Pioneer za zadnými sedadlami

text: Kovács, foto: Boholy