2012: Kráska menom SILVIA

02. január 2018Publikoval P. Kovács

Existuje málo krajších áut, s tak jednoduchými ale dokonalými líniami, ako japonská klasika z deväťdesiatych rokov minulého storočia, v jej domove nazývaná len ako Silvia. Objaviť teda tak nádherný, pekne upravený, motoricky vyladený kus, dokonca patriaci do 200-kusovej limitovanej "zetkovej" edície u nás doma, bolo pre mňa veľkým potešením. So sympatickým Davidom sme sa zoznámili v lete, v depe šprintérskeho závodu a bolo hneď jasné, že sa k nám na stránky dostane táto jeho fajnovka.

K nafoteniu Nissanu sme sa vybrali do domova jeho šťastného majiteľa, do Ružomberka, kde David našiel asi to najlepšie možné miesto na tento účel. 19-ročný mladík je so svojim autom neprehliadnuteľným javom v inak sivom urbanistickom ekosystéme, no ak si myslíte, že ide len o frajeríka, ktorý nedokáže ani len koleso vymeniť, tak ste na veľkom omyle! David, ktorý Silviu vlastní necelý rok je študentom strednej školy, odboru automobilový elektromechanik a už od útleho detstva sa v autách rád šprtal, téma 4-kolesových dopravných strojov ho fascinovala viac než dosť. Rodičia vidiac toto nadšenie mu tak už v 16-tich rokoch kúpili starý Ford Escort, aby sa vedel hrajuškať, skrášľovať svoj už dospelý angličák. Pekne si prerobil kufor, vytapacíroval ho, osadil repráky z domáceho kina a každý deň leštil ošarpaný lak...  

 

Keď mal David osemnásť, vybral sa počas letných prázdnin na dvoj týždňovú tuningovú stáž do Anglicka, kde mal dohodnuté stretko s chalanmi od Celtic tuning, zaoberajúcimi sa skladaním a vylepšovaním motorov. V cudzine, kde maniaci ladenia nemajú problém s ničím si prišiel na svoje a nabral poriadnu dávku inšpirácie. Okamžite si začal na nete hľadať to svoje auto so zameraním sa na jeho obľúbené japonské autá, u nás neobvyklé ako Nissan Skyline, S15, Toyota Supra a pod. Pribrzdil ho ale závažný problém - nájsť takéto auto za rozumný peniaz s ľavostranným riadením je veru nie jednoduché. Zaborený do dilemy, dostal nečakane avízo od svojho priateľa, že mu našiel v susedných Čechách vhodné železo. Urýchlene kontaktoval majiteľa, dohodlo sa stretnutie a kúpa sa zrealizovala.

Genéza úprav začala karosériou a agregátom, ktorý pekne putoval von. Poprezerala sa každá časť vozidla, kde sa našlo čo i len trocha korózie, obrúsilo sa a nastriekalo. Motor začali kúsok po kúsku rozoberať spolu s kamarátom, ktorý už mal trocha viac skúseností. Po odstrojení nastala fáza zháňania potrebných súčiastok, najlacnejšou alternatívou sa ukázal ebay a vďaka ďalšiemu kamarátovi zabezpečujúcemu v USA prepravu na zákazku aj tou asi najjednoduchšou. Po prijatí zásielky obsahujúcej väčšie i menšie súčiastky s logami už aj v našich krajoch zvučných mien sa ihneď mohol začať skladať. Vnútornosti ako piesty, krúžky, ventily sa nahradili novými - kovanými, inštaloval sa nový vačkový hriadeľ ako i hydraulické zdvihátka, nová reťaz, väčší chladič a intercooler od Mishimoto a hadice QSP celé v prevedení GReddy. Turbína ostala pôvodná, dokáže teoreticky tlačiť 1.2 baru, no kvôli jej veku sa jej momentálne uberá na cca 1 bar, preto sa časom uvažuje o kúpe nového, väčšieho slimáka. Manažment motora pôvodný ale neostal, taktovku prevzal chip stage 2. Na oleji si David potrpí, chce svojej strojovni dopriať okrem plnokrvníkov navyše i dáku životnosť, preto si zaobstaral mazivo Liqui Moly 10W-60 race s filtrom K&N. K rýchlejšiemu odvádzaniu spalín sa namontovalo celonerezové potrubie s tlmičom Invidia, ktorého dodatkovým a pre pravého autíčkára veľmi dôležitým efektom je v tomto prípade veľmi pekný a nie moc hlučný zvuk. K lepšiemu prenosu sily na zadné kolesá sa sériová spojka nahradila kitom Exedy s keramickou lamelou a pevnú kontrolu nad rovnomernou trakciou má samosvorný diferenciál Kaaz. Čo sa týka podvozku, pôvodné - vlastne už vymenené tlmiče D2 racing sa Davidovi moc nepozdávali, tak si zaobstaral už otestované, taktiež od D2 racing, ale určené vyslovene na okruhy. Na týchto je auto síce tvrdé ako lata, ale na nerovnostiach v zákrute už neodskakuje. Veľkým tromfom celkového výzoru tejto japonskej krásky sú 19-palcové, leštené disky Axis shine, ktoré boli už kupované s autom.  

 

Napriek najkrajšej symfónii akú si motorista len môže predstaviť, šíriacej sa spod kapoty David nezanevrel ani na audio. Značku pre zostavu pozostávajúcu z dvoch 400W 4-kanálových zosilňovačov, 400W subwoofra a reprákov vo dverách a plate si vybral Ground zero. Zaujímavejšie je ale celkové zosúladenie aparatúry s jeho iPadom, cez zaujímavé aplikácie posťahované z internetu, komunikujúce s riadiacou jednotkou pomocou priamo napojeného wi-fi vysielača na diagnostike ecu. Tým pádom dokáže sledovať aktuálne hodnoty v reálnom čase, načítať chyby a aj ich vymazať. Takisto sa pohral aj s jednoduchším prístupom na internet, stačí mať po ruke iPhone, dať zdieľať internet a iPad sa jednoducho naň pripojí akonáhle sú zariadenia spárované. Mobil sa dokáže správať ako klávesnica aj myška, kedy sa samozrejme na iPade zobrazuje kurzor a praktickejšiu možnosť na hranie sa, keď iPhone slúži ako joystick asi nevymyslíte. Aby to nestačilo, na zrazoch, keď sa Davidovi nechce nastupovať do auta prepnúť pesničku, stíšiť ju alebo si prejsť album, stačí vytiahnuť z vrecka telefón a cez ďalšiu múdru aplikáciu je to vyriešené - jednoducho multimediálny palubný počítač.

 

Okrem hudby treba v kokpite spomenúť sedačky od Sparco a doplnky zladené s vonkajším lakom. Ten hrá tiež dôležitú rolu pri individualizácii, preto je táto bábika prelíčená čiernou metalízou s jemným, červeným, perleťovým efektom. Nakoniec sa David už pohral len s osvetlením, zaobstaral si xenóny s farbou 25000K, dodávajúce autu fialový šmrnc a smerovky presťahoval na spodnú časť nárazníka namiesto denného svietenia, čo tiež veru nevyzerá zle. Na mieste pôvodných si inak našli miesto obrysové svetlá. Po zotmení sa nepríde na škodu v prípade pravého show car-u ani podsvietenie, ktoré je v tomto prípade diaľkovo ovládané a aj jeho farby sa môžu nastavovať podľa aktuálnej nálady.

David nám prezradil, že spočiatku mal obavy, kvôli policajtom, čo sa aj z časti naplnilo. Stáva sa totiž často, keď sa chodí len tak previesť, že si ho policajti dajú do parády, no našťastie sa ho najprv a najviac pýtajú na auto, ako na to či má vôbec vodičský preukaz. No samozrejme si v druhom rade vyžiadajú všetky doklady... Keď tie má ale človek v poriadku, nemá sa čoho obávať.

Nissan Silvia S14 Z-edition, rok výroby: 1998

Motor: zážihový, preplňovaný 4-valec, objem 1998ccm,  kované vnútornosti a vačka HKS, hydraulické zdvihátka, nová reťaz, intercooler a chladič Mishimoto, K&N olejový filter, nerezový výfukový systém Invidia, vzduchový filter Apexi, olej Liqui Moly 10w-60, hadice QSP, výkon 221kW

Pohon: náhon na zadné kolesá, spojkový kit Exedy s keramickou lamelou, samosvorný diferenciál Kaaz

Podvozok: nastaviteľný podvozok D2-racing, originál brzdový systém, 19-palcové disky Axis shine

 Karoséria: nové lakovanie čierna metalíza s červenou perleťou, svetlá s čiernym pozadím, xenóny 25000K - farba fialová, prerábané smerovky do predného nárazníka namiesto denného svietenia, zadné osvetlenie a podsvietenie RGB led 5050 - všetko od JDM ebay

Interiér: športové sedačky a kovové pedále Sparco, 3-rammený volant z verzie S15k, prístrojovka a doplnky zladené s farbou karosérie, na stĺpiku vodiča budíky X-line (turbo-tlak, teplota-olej, tlak-olej), audio Groud zero

text: Kovács, foto: Boholy