2013: Pouličný "soliďák"

18. júl 2019Publikoval P. Kovács

Dano je späť... A ako vidíte na fotkách, po nešťastnom rozlúčení sa s jeho zetkovým Nissanom, nie len tak hocijako, nenápadne. Úvodzovky v nadpise majú v prípade jeho Golfu poriadnu opodstatnenosť a skryť sa na ňom pred strážcami zákona bude pre Dana úloha veru dosť ťažká. V krátkom príbehu vám teraz sám majiteľ porozpráva o tomto novom, poriadne agresívnom kúsku, ktorý je vhodný na okruhy ako aj večerné pouličné šantenie...

"Po dlhej etape vŕtania sa v autách som si povedal, že si dám pauzu, nebudem nič riešiť a uvidím čo život prinesie. Myslel som si, že mi dobre padne dať si chvíľu pokoj od špinavých zodratých rúk z pretvárania a ladenia všemožných typov áut. Uplynutím nejakej doby som zistil, že to ale nie je také jednoduché a padol mi do oka jeden Volkswagen Golf tretej generácie. Aj keď nie som zarytý fanda tejto značky viem dobre, že GTI je legenda. Ďalší dôvod bol skúsiť auto s náhonom na predné kolesá, v minulosti som mal totiž prevažne zadokolky. Golf bol už čiastočne upravovaný keď som ho kupoval, ale hneď ako zišiel z odťahovky, vydýchol naposledy. Keďže som už po ceste do garáže rozmýšľal, ako by som sa popasoval s nemeckou klasikou, prebehlo mi hlavou veľa variant uprav a konečného vzhľadu...

Karoséria je zahladená a rozšírená cieľom dosiahnuť racingový nádych. Dizajn som si vytvoril v hre Forza motosport, ktorá mi už pri mojich predchádzajúcich autách pomohla s vizualizáciou. V rôznych módoch tejto obľúbenej hry si viete auto naladiť a nastajlovať podľa svojho gusta. Základom exteriéru je biela farba karosérie a veľa ostro farebných symbolov, ktoré som si z časti nalakoval. Na ostatné som si dal vyrobiť polepy. Strechu zdobí symbolika môjho idolu Ayrtona Sennu. Nárazníky sú zo sklolaminátu a upravil som ich pomocou komatexu, ktorý sa dá krásne tvarovať i lepiť a tiež pomocou hliníka v štýle DTM alebo "GTI 35Jahre". Klasika pri úpravách Golfu tretej generácie je zamračená kapota a tak som sa aj ja pokúsil o podobný počin namosúreného výrazu auta. Jednoducho mi išlo o čo najdravší racing dizajn, k čomu sa pochopiteľne pričiní i rozšírenie karosérie pomocou plechových lemov blatníka aj pôsobivý, funkčný prieduch na pravom prednom blatníku.

Popri doladení karosérie som sa samozrejme musel zamerať aj na priestor pod prednou kapotou. Bol tam klasický, zážihový dvojliter 16V sériového výkonu 150 konských síl, konštatoval som, že je to slušný základ na závodné jazdenie. Vadil mi ale celkový vzhľad a  neusporiadanosť všetkých elementov motora. Káble, hadice, mechanické vstrekovanie paliva, veľa-veľa izolačky a improvizácií. Milujem klasiku a tak som mal jasný cieľ, vyhodiť všetko prebytočné a zostaviť motor na jednoduchej, uhladenej a hlavne funkčnej báze. Základom bolo osadenie karburátorov Weber 45 DCOE, ako poctivej alternatívy namiesto modernejšieho vstrekovania. Idea pokračovala namontovaním mechanickej pumpy, ostrých vačiek a na mieru vyrobeného sacieho potrubia z nerezu. Chladiaca sústava bola ušetrená od všetkých nadbytočných hadíc a káble sa zredukovali len na tie zapaľovacie a pár drobností. Kvôli ovládaniu predzápalu pod tlakom som skombinoval VW rozdeľovač s ramienkovým rozdeľovačom zo Škodovky. Na záver bolo treba naladiť Webre a motor vyzerá a ide slušne. Prevodovka je z Golfu II a má mechanické, skrátené radenie. Spojka je kovokeramická, ktorá bola robená na mieru na východe Slovenska.

V interiéri auta z pôvodnej výbavy veľa nezostalo. Z palubovky boli odstránené sériové ukazovatele a nahradil som ich budíkmi teploty a tlaku oleja, teploty vody, napätia a otáčkomerom. Na stredovej konzole nemôžu chýbať základné komponenty elektriky, ako hlavný baterkový spínač OMP, spínač palivového čerpadla a ovládanie ventilátorov chladiča. Posed pilota a spolujazdca zabezpečujú napevno našróbované škrupiny s bezpečnostnými pásmi OMP. Bezpečnosť posádky je zaručená certifikovaným, kompletným bezpečnostným rámom Wiechers a pre prípad potreby sú tu k dispozícii aj dva hasiace prístroje."

Golf GTI, rok výroby: 1996
Motor:
Radový štvorvalec 2,0 16V, ostré vačky, nerezové sacie potrubie vyrobené na mieru, karburátory Weber 45 DCOE 2x, palivová pumpa Weber, upravené vedenie pohonu alternátora a vodnej pumpy, športový výfukový systém priemeru 54mm s rezonátorom, skrátený obvod chladiacej sústavy, rozdeľovač skombinovaný zo Škody 120 spolu s indukčnou cievkou, pôvodný výkon 150 koní, aktuálny odhadovaný výkon 200-230koní
Pohon: Náhon na predné kolesá, 5-stupňová prevodovka, skrátené radenie, samosvorný diferenciál
Podvozok:
Nastaviteľný podvozok FK automotive, spodná rozpera na prednej náprave, horné rozpery vpredu i vzadu, GTi kotúčové brzdy na oboch nápravách s brzdovým obložením EBC a chladenými športovými kotúčmi Brembo, zliatinové disky Borbet R16 9J, pneu - závodné slicky Dunlop a Matador
Karoséria:
Odstrojená, odľahčená a rozšírená, zahladené lišty a kľučky, zamračená kapota, zákazkové nárazníky zo sklolaminátu, difúzory vlastnej výroby z komatexu, rozšírenie karosérie pomocou kovových lemov blatníka - vpredu 10cm, vzadu 12cm, funkčné prieduchy na kapote a pravom blatníku pre nasávanie, predné svetlá angel eyes, zadné svetlá zahladené plechom a nahradené iba komponentmi Hella, spätné zrkadlá v štýle M3 s upraveným a skráteným uchytením
Interiér:
Odstrojený, bezpečnostný rám Wiechers, pevné škrupiny s štvorbodovými pásmi OMP, volant a základné ovládacie prvky OMP, športové pedále Sparco, externé ukazovatele teploty tlaku oleja, teploty vody, dobíjania a otáčok motora, odpojovač batérie OMP

text: Kovács, foto: Martin Borhy