Profituning 2021

10 najrýchlejších áut Slovenska

05. november 2021Publikoval P. Kovács

Rýchlosť auta je v istom slova zmysle relatívny pojem. Nie je jedno či sa bavíme o rýchlosti v zákrutách, na okruhu, na serpentínach v kopcoch, na šotoline alebo na rovinke. Napriek tomu je základným údajom pri prezentovaní áut údaj o zrýchlení na stovku. Mnohí však tomuto príliš veľký význam nekladú, zvedaví sú viac na parameter akcelerácie na 200km/h, prípadne na výsledok merania na 402m s pevným štartom. 1/4 míľa je tak aj predmetom závodov po celom svete a naša republika výnimkou veru nie je.

Spomeňme si zopár zaujímavých referenčných hodnôt, pre tých, ktorí nie sú až tak doma vo štvrťmíľových závodoch a veľa im suché čísla nenapovedia. Súčasné monoposty F1 dávajú 402m za cca 9,2 sekundy, Bugatti Chiron za 9,4, Koenigsegg One 10,0 a napríklad taký Aventador SVJ za 10,4 sek. Rallycrossový speciál Citroen DS3 zvládne 402m na nepenetrovanom povrchu tiež za 10,4, kým elektrické superauto Porsche Taycan Turbo za 10,8s. Aby to bolo objektívne, uveďme si aj dáke "obyčajnejšie" autá - Mercedes-AMG C63S 12,3 sek., Golf R MK7 13,4 sek. a Kia Stinger V6 13,4 sekundy.

Pri znalostiach údajov zo sveta prejdime teda na Slovensko, presnejšie na tie 4-kolesová mašiny, ktoré sa v tomto roku zúčastnili profesionálnych šprintérskych závodov. Dôležité je uviesť, že sa berú do úvahy výkony zaznamenané na Power festoch za pomoci špeciálnej drag časomiery - výsledky dosiahnuté pred zrakmi divákov na verejných podujatiach. Riešime teda najrýchlejšie slovenské autá, preto do TOP desiatky sú zahrnutí len domáci pretekári a to ako z kategórie Street tak aj Profi. Poďme si teda stručne predstaviť aktuálne najlepšie zrýchľujúce vozidlá Slovenska.

1. Nissan GTR - Zsolt Jóba
Na prvom mieste rebríčka je momentálne najrýchlejšie auto republiky, ktoré v tomto roku korigovalo aj národný streetový rekord. Značne upravená R35-ka so Zsoltom Jóbom z Nových Zámkov posunula hodnotou 9,411sek. pri 244km/h latku hodne vysoko, ale tu to ešte nekončí. Aktuálny výkon cca 1150 koní má ísť na rok montážou nových turbín ešte nahor a ďalšie vylepšenia sú naplánované aj na hnacom ústrojenstve. Spomeňme aj suverénne víťazstvo v disciplíne merania maximálky na 1km, kde cieľovú čiaru pretlo toto GTR rýchlosťou 316km/h! Viac o tejto beštii si prečítate v článku spred roka, od kedy samozrejme pribudli úpravy - napríklad 12-bodové vstrekovanie a v odkaze nájdete aj video.

2. Porsche 911 Turbo S - Ondrej Vasičák
Ak pátrate po druhom najrýchlejšom aute našich končín, tak sa nasmerujte do centrály spoločnosti Profituning. Na neskutočne stabilne jazdiacej, kvalitne vyladenej 992-ke sa Ondrejovi Vasičákovi podarilo na trenčianskom letisku pokoriť 402 metrov v čase 9,668 sekúnd, pri čom v cieli dosiahol rýchlosť 232km/h. Krásna mašinka má vďaka novému softvéru a výfuku Akrapovič výkon 830k a max.krútiak 900Nm, čo postačilo na striebro aj v závodoch 1km topspeed race - nameral sa údaj 289km/h.

3. Nissan GTR - Ján Banas
Opäť R35 v rebríčku a nie posledné... Janka šprintérska scéna dobre pozná, roky sa zúčastňuje pretekov a pekne, postupne napreduje v úpravách a tiež dosiahnutých časoch. Po nejakých trampotách s technikou, kedy proste upgrade nefungoval tak ako mal, sa konečne v sezóne 2021 dostavil želaný efekt: 10,537@211km/h. A to aj vďaka novému výfuku, karbónovému saniu, väčšiemu cooleru, kovanej prevodovke atď... Ale stále to nie je ono, cieľ je inde. Si poviete, že to je iba dákych 7 desatín od papierového údaja nového modelu? Tak sa postavte s továrenským GTR-kom na čiaru a skúste bezchybný launch. Verte, že budete od oficiálneho údaja ďaleko...

4. Audi 90 Quattro - Matej Farkaš
Staré, poctivé, prekrásne a pekelne rýchle! Tak sa dá stručne charakterizovať 4.miesto, ktoré patrí opäť firme Profituning - presnejšie šéfovi jej bratislavskej pobočky Maťovi. Relatívne ľahká konštrukcia zo starej školy, legendárny 5-valec s kovanými ojnicami a turbom Garrett GTX 30/71, 80mm otvorený výfuk, upravená mapa RJ a výsledných 570 konských síl a 580Nm. To postačuje na perfektný štvrťmíľový výsledok 10,744s. pri 212km/h a tiež aj na skvelé výsledky v slalomových závodoch.

5. Ferrari 488GTB - Adrián Suja
Keď som pri téme GTR naznačil problematické dosiahnutie údajov výrobcu pri šprinte, tak v prípade talianskych žrebcov toto tvrdenie môžeme umocniť. Vidiac tieto klenoty diváci očakávajú veľa, no málo kedy to postačí na bedňu. Dobre nastaviť launch controll a efektívne preniesť veľký výkon cez dve kolesá je výzva, s ktorou sa za posledné roky najlepšie popasoval zvolenský milovník rýchlych áut. Adrián môže byť s výsledkom 10,771@219km/h spokojný a ešte si pripomeňme, že jeho červenú krásku poháňa 3,9-litrové V8 twin-turbo o výkone 670k.

6. Porsche 911 GTS - Peter Čižmárik
0-402m: 10,806sek. pri 214km/h a opäť Profituning :D. Tento krát ale Nitra a Poršátko upravené softvérovo aj hardvérovo. Krásne vidieť ako sa z roka na rok zrýchľuje táto preplňovaná zadokolka s plochým agregátom objemu 2981ccm, ktorého výkon už zďaleka sériový nie je. Aktuálne čísla vyzerajú nasledovne: 650 koní a maximálny točivý moment 850Nm. Slušné na takú malú hračku... :)

7. Š1000MB VTEC - Tibor Eötvös
A máme tu prvý čistokrvný dag špeciál v podobe azda najznámejšieho šprintérskeho auta Slovenska a pravdepodobne najrýchlejšej Škodovky na svete - samozrejme v priamočiarej jazde. Za 17 rokov si táto embéčka z Košíc prešla viacerými evolučnými aj revolučnými premenami, aby v tomto ročníku s "Tibi bácsim" za volantom zajazdila časom 10,842@201km/h svoj rekord. Bavíme sa samozrejme už len o akejsi siluete tisícky, v strede ktorej je namontovaný atmosférický a špičkovo prekopaný, honďácky agregát F20C VTEC objemu 2,5-litra s výkonom 362 koní.

8. BMW 130xD - Ľuboš Čelin
Ak ste si mysleli, že bude prvá desiatka výlučne o benzíne, tak ste sa mýlili :). Máme tu totiž taký "balík" že: "Píšťany" + D-Racing + jednotka so swapom B57D30A vrátane 8-stupňového au ZF. Vedelo sa, že to bude delo, ale že až také, to tušil asi málokto. Pomer výkonu sofistikovane upraveného 6-valca a váhy pôvodne 120d sa naplno preukázal na druhom tohtoročnom Power feste v Trenčíne, kde na displejoch časomiery zasvietili údaje 10,986 sek. a 199km/h. Keď si premietnete v hlave čísla predošlých áut a fakt, že Ľuboš dôjde na závody na tomto nenápadnom BMW po svojich a dokáže vždy bodovať aj v Superfinále ôsmich absolútne najrýchlejších, tak akože sánka dole... Proste najrýchlejší diesel republiky!

9.Audi RS8 - Ján Závodný
Limuzína v prvej desiatke? Veru áno :) Audi S8 Plus je už v základe raketa ale to privátne označenie "RS8" je v tomto prípade naozaj na mieste: 11,009@204km/h na 402-metrovej rovinke - to je údaj luxusného katapultu s výkonom 740 konských síl a brachiálnym krútiakom 1005Nm. Janko nenechal nič na náhodu a dva krát preplňovanú strojovňu 4.0 V8 TFSI vybavil úpravou APR Stage II s novým saním, downpipe a kompletným výfukom Milltek s neskutočným zvukom. Rok 2022 bude ale už o inej muzike, značka ostáva, ale viac valcov, viac výkonu, nižšia váha... ;)

10.Nissan GTR - Tibor Krajči
Rebríček uzatvára tretí najrýchlejší "super Nissan" republiky, pochádzajúci z garáže benzínom poriadne nainfikovaných bratov Krajčiovcov. Martin by tu tiež mohol mať svoje miesto vďaka jeho extrémnej S6-ke, tá mala ale žiaľ v tejto sezóne technické problémy a nešliapala ako mala. Vyladená čierna R35-ka ale zajazdila čas 11,086 pri koncovke 203km/h, čím tesne - rozdielom iba dvoch tisícin vyradila z vymenovania Andreja Košarišťana jazdiaceho na 510-koňovom Audi TT RS.

text: P.Kovács, foto: Slovenská šprintérska asociácia