Profituning 2021

1500hp Silvia S14.5 drag spec!

02. január 2022Publikoval M. Lábaj

Drag racing bol na Islande oficiálne klasifikovaný ako motoristický šport v 70-tych rokoch. Nebol avšak taký ako si ho predstavujeme dnes. Prví pretekári závodili na pieskových tratiach, až neskôr boli vybudované asfaltové dráhy. Veľkým prívržencom šprintov je aj Gudmundur, ktorý začal pretekať s Hondou Civic a potom jazdil na Lanceri Evo VII.

S Evom šprintoval pár rokov, ale nikdy s ním nedokázal dosiahnuť 9 sekúnd na štvrť míle. Najväčšie problémy boli stále s komplikovaným hnacím ústrojenstvom všetkých kolies. To viedlo k rozhodnutiu, investície do vylepšenia Lancera už totiž boli veľmi náročné a kto vie, či by priniesli želaný výsledok. Tak na jeseň roku 2015 Gudmundur zakúpil Nissan Silvia S14.

Auto bolo z roku 1996, predošlý majiteľ preskladal predok na novším model (preto pomenovanie S14.5), to ale nebolo všetko. Originálny motor SR20 bol nahradený ľahšie upraveným agregátom 1JZ-GTE s 5-stupňovou prevodovkou Toyota R154 a diferenciálom zo Skyline GT-R. Silvia bola s týmto setupom určená driftovať, plán ale znel, že bude šprintovať.

Počas jesene 2016 bol Nissan opäť rozobratý. Pod kapotu sa osadil agregát 2JZ z dielne Mazworx Manufacturing, ktorí sídlia na Floride. Založenie motora a jeho sfunkčnenie si zobral do rúk Promotors/Semvelár. Už z prvého pohľadu na motor je vidieť, že sa jedná o serióznu stavbu. V bloku pracujú kované piesty Custom Max Effort s kompresiou 10:1 a kované I-čkové ojnice Manley Turbo Tuff. Hliníková hlava prešla CNC úpravou, v jej vnútri sú osadené vačkové hriadele GSC S2 274/274. Pevné spojenie s blokom zabezpečujú štifty ARP. Turbo je kapitola sama o sebe. Jedná sa o kus Work Turbo 80/81 s wastegateom Turbosmart a dump pipe-om končiacim na úrovni kapoty. Roztočiť obrovské turbo pomáha nitro kit Nitrous Express. Všetku silu prenáša na zadné kolesá automatická prevodovka TH400 ATF Speed Stage 5 spolu s 10-palcovým meničom. Na zadnej náprave pracuje 8,8-palcový diferenciál Ford a polosi Driveshaft Shop.

Exteriér Silvie ostal nenápadný. Bol ponechaný predný „facelift“ na model S15. Že sa jedná o drag monštrum okrem pneumatík a padáku ani nepoznať. Ten výfuk v blatníku takmer nevidno. Obutie hovorí jasnou rečou, vpredu sú obuté disky RC Comp Exiles s pneumatikami M&H. Zadok sa do asfaltu zakúsne vďaka 10,5-palcovým slikom Mickey-Thompson obutých na diskoch Belak Industries Series 2 v rozmeroch 15x10“. Na konci rovinky Nissan zastavujú strmene a kotúče Wilwood na všetkých štyroch kolesách.

Začiatkom tohto roka sa Silvia konečne dostala na výkonovú brzdu. Prvé meranie ukázalo necelých 1000 koní na kolesách s pomocou etanolu. Na druhom meraní o pár mesiacov neskôr sa podarilo prekročiť hranicu 1100 koní. A čo časy na štvrť míle? Úvodný šprint prebehol za 9,09 sekundy pričom auto bolo naladené iba na 1/8 míle. Po úprave na dlhšiu dráhu Silvia dokázala vykúzliť krásny čas 8,48 sekúnd pri rýchlosti 265,25 km/h. Odvtedy už ale prebehlo zopár ďalších úprav, motor bol upravený na spaľovanie metanolu. Výkon sa teda posunul na 1257 konských síl na kolesách, čo sa približne rovná 1500 koní na kľuke 2JZ. Ani tu ale úpravy neskončili. Počas tejto zimy je v pláne nový blok, ktorý by mal dosiahnuť až 1400 koní.

text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta - speedhunters.com