1968 Mustang s japonským srdcom

22. september 2018Publikoval M. Lábaj

Napadlo už niekomu skĺbiť proporcie amerického auta s japonským turbomotorom? Že nie? Je mi cťou, predstaviť vám chlapíka s menom Beau Miklethun, ktorý nie len prišiel na tento nápad, ale ho aj dokázal zrealizovať. Cieľom však nebolo uraziť americké motory z továrne Fordu. Beau len túžil postaviť niečo výnimočné.

Ikonu amerických šesťdesiatych rokov zachránil Beau na ceste k úplnému rozpadnutiu. Jeho príbeh sa začal ešte pred tým, ako sa tento Mustang dostal do jeho rúk. Predchádzajúci majiteľ nechal Ford nečinne stáť a hrdzavieť. Beau bol ale neodbitný, a tak otravoval majiteľa tak dlho, až dokým mu jedného dňa namiesto známej vety, že nie je na predaj odpovedal: „Navrhni koľko by si zaňho dal.” V ten istý deň putoval Mustang do domu nového majiteľa.

Nasledovalo vyváranie zhnitých častí karosérie a spojazdnenie samotného auta. Keď vyšlo z garáže, Mustang poháňal pôvodný radový šesťvalec s objemom 3,3-litra. Túžba po väčšom výkone ho donútila vymeniť originálny motor. Vo jeho Forde sa objavil 2,3-litrový štvorvalec s turbodúchadlom. 200 koní a 325 Nm bolo spočiatku dosť, až dokým sa neskúsenému ladičovi (ne)podarilo naladiť motor na správne preplňovanie. Po dvoch nových sadách piestov, vyhodil z Mustangu celý motor. Tento raz sa Beau zamyslel nad veľkoobjemovými „Vé-osmičkami”, avšak po technickej stránke, sa mu táto cesta zdala ako krok naspäť.

A tak vznikla myšlienka zohnať japonský 2JZ-GTE a vyplniť ním priestor pod prednou kapotou amerického auta. Motor do svojho nového priestoru na prvýkrát skvelo zapadol, akoby tam mal byť už od výroby. Od výroby tam ale nebol, a preto bolo treba vo Forde vymeniť elektrické zapojenie pre nový motor. Tie však našťastie Beau dostal pri jeho kúpe. Keď konečne všetko fungovalo, nový motor odhalil iné nedostatky v konštrukcii Mustangu. 2JZ dvakrát zlomilo polosi. A s nimi dvakrát pukol aj obal prevodovky. Tento problém vyriešili len zákazkové hnacie hriadele s prevodovkou z Toyoty Aristo a menič TransGo.

Výkon z au na zadné kolesá rozdeľuje zúžená náprava z Fordu Explorer so samosvorným diferenciálom. Výhoda tejto nápravy je, že je lacná, dosť pevná a navyše je osadená brzdovými kotúčmi namiesto bubnov. Brzdy sa vpredu tiež dočkali vylepšenia. Beau vymenil staré strmene za 4-piestikové od Kelsey-Hayes a prerobil všetky štyri náboje kolies na 5-štyftové. Na svoj Mustang nasadil štýlové 15-palcové MB Old School kolesá. V súčasnosti sa pár úprav vykonalo aj na motore. Horúci vzduch od turba ochladzuje veľký intercooler z nákladného Isuzu NPR. Beau pre istotu ešte spevnil podvozok trakčnými tyčami a privaril pomocné rámy. V budúcnosti by chcel o pár koní naviac, no aj teraz dosahuje Mustang slušný výkon 300 divokých žrebcov.

Interiér Mustangu prešiel jemným oživením vďaka ďalším ostatným budíkom značky AEM a volantom z drevnej drte. Jedine nový volič prevodovky prezrádza, že pod kapotou nie je sériový motor. Predné sedačky sú z BMW E36, pretože novému majiteľovi sa jednoducho pôvodné nepáčili. Komfort Mustangu vylepšil namontovaním audio sústavy, ktorá sa dá ovládať cez Bluetooth.

text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com