600HP drag X1/9
Blížiac sa k začiatku šprintérskej sezóny oprášime jednu veľmi zaujímavú recenziu zriedkavého vozidla od južných susedov, ktoré sa stále objavuje na štvrťmíľovej dráhe a pravdepodobne zavíta aj k nám 1.mája na Power fest. Kedysi v roku 1972 so zámerom nahradiť výbehový model Fiat 850 Spider začali Taliani podľa nákresov dizajnérskeho štúdia Bertone vedeným Marcellom Gandinim vyrábať nový, dnes už veľmi málo ľuďmi známy športiak pod označením X1/9. Išlo o malý, ľahký dvojsedadlový roadster v prevedení targa so v strede uloženým motorom, ktorý poháňal zadnú nápravu spočiatku cez 4-stupňový, neskôr od roku 1978 cez 5-stupňový manuál. Jeden z týchto Fiatov sa dostal do najlepších maďarských rúk, ktoré ho spočiatku len zreštaurovali, pozdejšie pretvorili na masakrálnu beštiu trhajúcu asfalt štvrť míľových dráh.
Plány maďarskej firmy SKpower s týmto športiakom, poháňaným sériovou atmosférickou jednapäťkou o výkone 85 koní boli spočiatku menej radikálne. Ádám chcel príjemné, pekne zrenovované cabrio do bežnej premávky. V prípade takýchto pacientov ale takéto prízemné úmysly veľmi rýchlo idú bokom a do jedného týždňa od kúpy sa začalo pracovať na implantácii preplňovaného 4-valca 16V z Fiatu Coupé (identický blok s Lancia Delta HF Integrale), ku ktorému sa dajú pomerne ľahko zháňať diely. Aj karoséria sa dala do poriadku, všetko sa usilovne rozobralo so zámerom postavenia pouličného ničiteľa superdrahých tátošov. Po plechárine auto obdarili novým lakom, namontovalo sa elektrické sťahovanie okien, centrál aj alarm. Časom tieto zbytočnosti spolu s tapacírmi v procese odľahčovania šli z auta von a prepracoval sa výfukový systém. Kvôli tomuto ale vzrástol tlak, s ktorým nevládalo zapaľovanie držať krok a v 3. a 4.prevodovom stupni pri vysokých otáčkach motor kašlal, tak muselo dôjsť na zmenu celej palivovej sústavy.
V prvej sezóne pracoval motor pod plniacim tlakom 0,8 bar, ktorý postačil k dosiahnutiu výkonu 270 koní pri 5500 ot./min, pri prifúknutí na 1,3 bar bola na brzde nameraná hodnota 405 koní. S takto naladeným agregátom, na cestných 14-palcových pneumatikách dosahovalo auto časy tesne nad hranicou 12-tich sekúnd. Koncová rýchlosť už ale vtedy dosahovala cez 200 km/h, problémom boli prvé metre, kde pre malú priľnavosť Fiatka strácala cenné sekundy. Po výmene zadných pneumatík na sliky od Avonu sa rázom dostal Ádám na úroveň 11,6 s. Potenciál pomeru výkonu a váhy bol ešte stále vysoko nevyužitý, preto sa zaobstarali špeciálne drag pneumatiky M&H v šírke 9,2- palcov vďaka čomu sa už v prvej jazde znížil čiastkový čas 60 stôp (cca 18 m) na 1,5 sekundy a 1/4-mílu pokorila Fiatka za 10,9 s.
Pred nasledujúcou sezónou šiel motor von, vykonali sa úpravy, vymenila sa šmýkajúca spojka na dvojlamelovú, bezpružinovú Quarter Master s garanciou do 1000Nm. Jediným jej hendikepom je totálny uzáver bez plynulého záberu, čo extrémne zaťažuje ostatné časti pohonného ústrojenstva. Funguje to v praxi asi tak, že po postavení sa do štartovej pozície zatiahne pilot ručnú brzdu, pritlačí plynový pedál k podlahe, otáčky vystrelia na naprogramovanú hranicu - v prípade Ádáma okolo 6000 otáčok, spojkový pedál v uzučkej pozícii jemného spojenia ozubených kolies a po zelenej signalizácii prudko povolí ľavá noha. Udržanie rozzúrenej zadnej časti je už potom v rukách pretekára. Samozrejme programovateľná riadiaca jednotka dokáže natlakovať ešte pred štartom za pomoci funkcie ALS aj turbo, čím sa minimalizuje turbodiera. V tom čase pri tlaku 1,8 bar disponoval roadster výkonom 520 konských síl a jazdilo stabilne časy 10,2-10,3s. Dôležitým zákrokom následne bola výmena náporového medzichladiča stlačeného vzduchu na vodný, za pomoci ktorého sa znížila teplota vzduchu za turbom z 60-70 na 35 stupňov. Ádám chcel ale viac a viac. Presnejšie menej - ešte nižšie teploty. Sám si vyrobil tak na mieru systém, ktorý je schopný za pomoci suchého ľadu (pevná forma oxidu uhličitého, všeobecne používaného na chladenie tlakových nádob) dosiahnuť pri voľnobehu až -25 stupňov! V druhom prevodovom stupni pri 5000 otáčkach má stlačený vzduch 2°C a pri dosiahnutí cieľovej línii počas meranej skúšky má stále len 18 stupňov!
Vlani pribudli ďalšie modifikácie, zhodili sa nejaké tie kilá, vyrezal zadný blatník kvôli osadeniu ešte väčších balónov a dostavil sa i vytúžený 9-sekundový čas. Dúfajme, že túto jedinečnú a brutálne rýchlu káru teda v roku 2014 opäť uvidíme...
Motor: Benzínový preplňovaný 4-valec 16V Fiatu Coupé, turbo Garrett GTX 30/76 s guľôčkovým ložiskom, sanie bez vzduchového filtra, IC vlastnej výroby chladený suchým ľadom, zákazkové nerezové zvody a krátky výfukový systém, odľahčený kľukový hriadeľ, Ross racing kované piesty, kované ojnice Pauter, zákazkové sacie potrubie, 8 vstrekovačov (4 väčšie 1600ccm, 4 menšie 440ccm), MSD zapaľovanie, DTA S80 programovateľná riadiaca jednotka s reguláciou štartovacieho programu za pomoci potenciometra, 2x palivová pumpa Bosch 044, palivo etanol, výkon 590 koní a max.krútiaci moment 660Nm
Pohon: Sériová Lancia 5-stupňová manuálna prevodovka s posilneným obalom, dvojlamelová spojka Quarter Master, zákazkové poloosy a kĺby vlastnej výroby
Podvozok: vzadu športový, tuhostne aj výškovo nastaviteľný podvozok, vpredu kratšie pružiny, tuhé silentbloky, zadná náprava fixne uložená, pneu: M&H drag sliky šírky 9,2- palcov, hustenie 1-1,3 bar
Karoséria: Odnímateľná targa strecha prispôsobená kvôli bezpečnostnému rámu, závodné odľahčené dvere s umelohmotným presklením (na fotkách "civilné"), rozšírenie vpredu o 6cm, vzadu 10cm na oboch stranách, kompletná renovácia vozidla
Interiér: Ultraľahká športová sedačka vlastnej výroby, 4-bodový bezpečnostný pás, kompletne prerobená prístrojová doska pokrytá karbónovou fóliou, športový volant, prídavné budíky - ukazovateľ tlaku a teploty oleja, teploty vody a voltmeter, odpojovač batérie, štartovací spínač
Jazdné vlastnosti: zrýchlenie 0-100km/h: cca 2,4 s na penetrovanej trati
best ET 201m: 6,1 s@185km/h, best ET 402m: 9,8 s@187km/h
foto: Boholy