Profituning

739hp Volvo 242: Dokonalý sleeper

17. októbra 2020Publikoval M. Lábaj

Hranaté tvary stále nevyšli z módy. A toto hnedé Volvo z roku 1975 je toho dôkazom. Pánom majiteľom spomínaného vozidla je Per zo Švédska. Volvo si kúpil v roku 2004, ako pekný zachovalý kúsok s minimom hrdze. Prvý plán bol auto upraviť v rámci nie veľkého rozpočtu, pod ideou „nová technika v starom kabáte“.

Projekt sa však veľmi rýchlo prešvihol cez pôvodný finančný plán. Našťastie, Per mal svoje Volvo tak rád, že nejaké peniaze ušetril na iných veciach. Volvo si pýtalo stále viac a viac, a Per si povedal, že keď už do neho toľko vrazil, tak nech z 242-tky poriadne auto. Nech to auto vládne ako na ulici, tak na trati a rovnako i na rovnej dráhe. Časom ale sám zistil, že nie je možné, aby ktorýkoľvek automobil zvládal všetko na výbornú. Aj keď o svojom Volve stále rád tvrdí, že je to všestranné vozidlo.

Exteriér Volva bol zahladený, karosériu nenarúšajú žiadne kľučky, emblémy, zahladené bolo dokonca aj viečko nádrže. Jemné rozšírenie sa dosiahlo vytiahnutím zadných blatníkov a upravili sa nárazníky, z ktorých odrezali pár milimetrov. K zachovaniu sériovému vzhľadu prispel aj výber farby. Svetlohnedá pochádza zo vzorkovníka Volva zo 70-tych rokov. Per pritom o nej vraví: „Je dosť škaredá, ale celkom sa hodí na toto auto.“ Po týchto úpravách 242-tka vyzerá o niečo úhľadnejšie, akoby len potichu našepkávala, že v sebe skrýva niečo naviac.

Na prednej náprave je uložený motor z Volva 960 označený ako B6254S. V preklade 2,5-litrový radový šesťvalec, v sérií bez preplňovania podáva výkon 170 koní. V tomto prípade má ale pár rozdielov, v jeho vnútri bijú kované piesty Wiseco na zosilnených ojniciach. Takisto pod kapotou nie je agregát sám. Per ho skamarátil s obrovským turbom Precision SC6266. Motor bol zároveň upravený na spaľovanie paliva E85. Na šprintérskej mape z tejto kombinácie dostali krásnych 739 koní. Ani by ste nepovedali však? Silu na kolesá prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka z BMW 530D na zadnú pevnú nápravu Volvo/Ford 8,8“.

V interiéri je len to najdôležitejšie, športový volant, poriadna sedačka s pásmi, tri analógové a jeden digitálny ukazovateľ a ochranná klietka vo farbe laku. Nedá sa nevšimnúť krásne zrovnané pedále pre dokonalé medziplyny. Per prezrádza, že najprv jazdil na 19-palcových diskoch, tie sa mu však zdali už akosi „veľa“ a radšej prezul na nenápadné 17-palcové, trošku rozšírené, plechové disky. Krásnym detailom na nich sú chrómové stredové kryty z modelu 142. Auto ako ho vidíte prešlo kontrolou SFRO, čo teda znamená, že je s ním plne legálne jazdiť po cestách. A koho by zaujímal čas, hnedé Volvo zabehlo 402 metrov za 10,74 sekúnd v rýchlosti 222 km/h. Na 45-ročného „deda“ dosť seriózny čas.

text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta - speedhunters.com