Profituning 2021_2

77´ Celica turbo

27. jún 2021Publikoval P. Kovács

Exotickejší športový youngtimer, vhodný aj na vážnejšie výkonové zákroky ani netreba hľadať. Toyota Celica prvej generácie sa opäť stáva populárnou záležitosťou a táto vkusne porobená, swapnutá kráska patrí medzi absolútne najvydarenejšie kúsky aké sú momentálne k videniu. Jej pyšným majiteľom je mladík Jesse - autoholik z Austrálie.

Po vypátraní vhodného základu, vyrobeného v roku 1977 trvalo celé tri roky, kým mohlo dôjsť k oficiálnemu predstaveniu kamarátom, rodine a tiež čitateľom z celého sveta. Odborné zásahy sa v plnej miere zverili renomovanej spoločnosti Grim performance, sídliacej v mestečku Hornsby pri Sydney. Základom celej prestavby bol swap twin turbo agregátu, používaného v Supra MK3, či u nás menej známych modeloch Mark II, Cresta či Chaser, ktorý sa v dielni špecialistov na japonské koníky prerobil kitom s jedným slimákom. Samozrejme okrem bloku veľa toho pôvodného neostalo, s cieľom dosiahnuť slušný výkon sa použili nové útroby, zmenila sa hlava valcov, sacia aj výfuková strana motora, palivový systém, chladenie a celý výfukový trakt.

V spojitosti s totálne prekopaným pohonom - novou prevodovkou, spojkou aj samosvorom to pekne hýbe s malým dvojdverovým športovcom, no ako sám Jesse priznáva, keby mal možnosť projekt znovu začať, siahol by po motore 1JZ alebo 20B. S jazdnými vlastnosťami majiteľ je celku spokojný, no väčší priestor "na pohyb" by mal v prípade spomenutých strojovní. K základom sa už ale vracať nebude a v budúcnosti plánuje ďalší výkonový upgrade u spoločnosti Grim performance.

Pri pohľade zvonku by sme extrémne zmeny hľadali márne. Zohaviť túto klasiku Jesse v pláne veru nemal, držal sa jemnej kozmetickej kúry s použitím pôvodným dielov s cieľom dosiahnuť decentný, pôvodný look. Jedinou zmenou je nová maska z verzie GT2000, prekrásny perleťový lak a pochopiteľne väčšie, 18-palcové disky kolies Simmon. Interiér je taktiež striedmo a vkusne pozmenený a dnes ponúka podľa mňa dokonalé pracovisko pre CHLAPA. Nie náhodou som to napísal veľkými písmenami - toto nie je hračka pre maznáčikov, ani dievčence v štekloch, ale kokpit pre znalcov toho, čo je dobré. Interiér športového auta má presne takto stroho a temne vypadať!

Jesse ma presvedčil o tom, že má dobrý vkus a z toho, čo sme o ňom dozvedeli mi je jasné, ako si užíva silu 250-tich kW odmeraných na zadných kolesách. Nechýbali ani potýčky s políciou, kedy mu musel kamarát pomáhať, aby neprišiel na dosť dlhú dobu o vodičský a tiež zaujímavé historky spojené s víkendovými výletmi. O popularite starších áut svedčí aj príbeh, kedy kvôli poruche ostal Jesse stáť na kraji cesty, až kým po pár minútach nezastavil autíčkár, ktorý bol ochotný skočiť domov pre svoj príves, vrátiť sa po neho a odviesť ho späť do mesta - do servisu. Naša krvná skupina si proste musí pomáhať...

Toyota Celica RA23, rok výroby: 1977
Motor:
Preplňovaný radový 6-valec Toyota 1G GTE 24V DOHC z roku 1982, objem 2000ccm, ložiská ACL, vyleštená hliníková hlava valcov, zákazkový chladič Grim performance, zákazkové sanie Grim performance, turbo GT R32, cievky Haltech, zapaľovanie MSD, programovateľná riadiaca jednotka Autronic SM4, palivová pumpa Bosch 044, regulátor tlaku paliva Malpassi, vyrovnávacia nádrž 2l, pancierové palivové hadice, športový filter Speed flow, zákazkový celonerezový výfuk Grim performance 3,5", 1x tlmič SMB, odmeraný výkon na zadnom kolese 250kW
Pohon:
Náhon na zadné kolesá, manuálna 5-stupňová prevodovka Toyota W58, kovokeramická spojka Exedy, zákazkový hriadeľ 3", samosvorný diferenciál Hilux 4.1 LSD
Podvozok:
Vpredu zákazkový nastaviteľný podvozok Grim performance - tlmiče Bilstein, vzadu tlmiče Koni, pružiny King springs, zákazkový zadný stabilizátor Grim performance, vpredu drážkované kotúče Peugeot, brzdové strmene Toyota Hilux, obloženia Skyline R31, zadné brzdové kotúče Skyline R31, kolesá Simmon fr18 - vpredu 18x8,5", vzadu 18x10"
Karoséria:
Perleťový celolak Snake skin green pearl, predná maska GT2000, 60l hliníková nádrž v kufri
Interiér:
Zákazkový interiér - čierno-sivý velúr, športové sedadlá Monza A2000, zadné sedadlá demontované, Autometer prístrojovka, 4-bodová poloklietka, športový volant, hudba Clarion

text: Peter Kovács, foto: Ben Hosking