Profituning

850 HP Golf IV Variant

11. august 2020Publikoval M. Lábaj

Najlepšie auto na začiatok? Pre mladých vodičov predsa neexistuje nič lepšie ako Volkswagen Golf štvrtej generácie. A že prečo? Náhradné diely nájdete na každom rohu, a za veľmi nízke ceny. Motory nie sú síce veľmi výkonné, ale prežijú takmer všetko. A praktickú karosériu hatchbacku dokážu oceniť aj dievčatá, po ceste z nákupov. Dokonca sa Golf MK4 vyrábal aj ako kombík – Golf Variant, v prípade, že sa mladá rodinka rozhodne rozširovať.

Golf Variant pristál v garáži aj Mikkovi z Fínska. Pre neho to bol ideálny spoločník na dochádzanie do práce. Neskôr ho však nahradilo firemné auto, a tak ostal Golf na nejakú dobu odstavený. Mikko mal na výber, buď Volkswagen predá alebo s ním urobí niečo dosť uletené. Nemusíte hádať ktorou cestou sa vybral, inak by ste predsa o ňom nečítali na našom webe.

Auto bolo sprvu v zúboženom stave, po kuse ho Mikko opravoval a sem-tam prišli aj na nejaké úpravy. Najprv znovuzrodené TDI dostalo poriadneho BorgWarner VNT slimáka z kombajnu John Deer. Motoru sa to veľmi nepáčilo, kým sa rozsypal dostali z neho 300 koní. Jedno TDI nahradilo druhé, tentokrát s menším turbom no so vstrekovaním nitra. Brzda odmerala 470 koní. Nakoniec si miesto pod kapotou našiel agregát 1,8T 20V zo Seatu Leon FR. Blok s označením 06A je nie len výkonný, ale i známy pre obrovské množstvo úprav, ktoré je na ňom možno vykonať. Samozrejme Mikko vytlačil z motora čo sa dalo, výkonovo sa bavíme o čísle 800 koní.

Na dosiahnutie týchto čísiel skutočne nebolo toho treba upraviť veľa. Do 1,8-litrového bloku bola osadená kľuková hriadeľ z 2,0-litra ako aj kované piesty od CP a ojnice Pauter X-Beam. Vrch motora tvorí hlava AEB s veľkými kanálmi, o 1 milimeter sú väčšie i ventily Supertech. Tie zase ovláda ostrá vačková hriadeľ z dielní Cat Cams. K výkonu vyše 800 koní pomohlo najmä turbodúchadlo BorgWarner S366SX-E, to je osadené na ladených výfukových zvodoch KKD Motorsport. Perfektné zladenie všetkých komponentov zabezpečuje riadiaca jednotka MaxxECU. Výsledný najvyšší výkon aký bol tomuto Golfu nameraný je hodnota 857 koní a 846 Nm. Potlačiť ho čo najvyššie samozrejme dopomohlo aj palivo E85.

Keď bol motor hotový, Mikko sa sústredil na ostatné časti Golfa. Jednou z nich bola prevodovka. 6-stupňový manuál totiž toho veľa nezvládol. Namiesto neho bola namontovaná sekvenčná prevodovka SQS so štyrmi stupňami a pomermi pre šprinty. Avšak auto nejazdí len drag racing, Golf zvládne aj nejaké to kolo na okruhu. Skvelú ovládateľnosť má vďaka športovým tlmičom KW, pohonu všetkých štyroch kolies a posilnenými uloženiami na oboch nápravách. Svoje urobia i ľahké disky OZ Racing Ultraleggera. Na štart rovnej dráhy sa však stavia výlučne s obutými 15-palcovými slickmi značky Hoosier na prednej náprave. Vypracovaný vonkajší vzhľad robia predný a zadný nárazník v štýle Golfu R32 a široké lemy ABW Motorsport, ktoré rozširujú Variant o 60 mm vpredu a 80 mm na zadku. Ako celok je auto krásne zabalené do nevinnej bielej farby Audi Ibis White. Interiér je očistený od nepotrebných vecí, ochranu dvojčlennej posádke robí 8-bodový rám so športovými sedačkami Sparco a poriadnymi bezpečnostnými pásmi.

Rekord bieleho Golfu je zatiaľ čas 10,19 sekúnd na štvrť míle a dosiahnutou rýchlosťou 231 km/h. Bohužiaľ, aj tento motor to medzičasom vzdal. Rozletel sa na zraze vo Švédsku. Lenže Mikko s tým po svojich skúsenostiach už počítal, a tak má pripravený ďalší agregát. A tentokrát, o dva valce väčší. Plány s preplňovanou VR6-kou sú 1000 koní a jednociferný čas na 402 metrov. Tak veru, držíme palce!

text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com