Profituning 2023

911 GT3 RS od Manthey

05. február 2025Publikoval P. Kovács

Každý, kto len trošku inklinuje k okruhovému motošportu, prípadne je fanúšikom značky Porsche dobre vie, čo znamená „pojem“ Manthey. Je to proste hrot v oblasti príprav týchto legendárnych športiakov na závodné trate. Nedávno Porsche uviedlo na trh najnovší model 911 GT3, no kým predstavia špičkový model RS, Manthey ukázal akým spôsobom dokáže okoreniť odchádzajúci variant Rennsport. Úprava založená na  aerodynamickom bodykite má požehnanie automobilky a tak neovplyvňuje ani záručné podmienky. Dôvod je jednoduchý - Porsche od konca roku 2013 vlastní 51% podielu spol.Manthey-Racing.

Už pohľad na úvodnú fotku prezradí výraznú zmenu - zadné okno je preč, na jeho miesto Manthey montuje o 25 % ľahší panel z uhlíkových vlákien s anténou so žraločou plutvou odvodenou od vytrvalostného špeciálu Porsche 963. Veľký aerodynamický prvok spolupracuje so šiestimi menšími plutvami namontovanými na streche. Ich úlohou je odvádzať horúci vzduch z predných chladičov od auta, aby zadné sacie otvory nasávali chladnejší vzduch.

Masívne karbónové zadné krídlo má iné koncové elementy pre zvýšený prítlak. Za rovnakým účelom Manthey zväčšil aj difúzor. Na zníženie odporu vzduchu je 911 GT3 RS vybavený krytmi kolies vyrobenými z uhlíkových vlákien. Po novom tak táto polozávodná mašina generuje 1000kg prítlaku pri rýchlosti 284km/h. Zásahy sa udiali aj pod autom – pružnosť sa na prednej náprave zvýšila o 30%, na zadnej o 15%, namontovali sa nové tlmiče, pretekárske brzdové doštičky a jemne sa individualizoval aj vzhľad. Pribudli dáke nálepky, osvetlené prahy z uhlíkových vlákien, LED projektory dverí a ťažné oko použiteľné aj na verejných komunikáciách.

Aktualizačný balík sa pripravoval dva roky a absolvoval tisíce kilometrov testovania na európskych pretekárskych dráhach. Cieľom Manthey je skrátiť čas na severnej slučke Nurburgringu oproti štandardnému GT3 RS z októbra roku 2022, keď sériový automobil prekonal slávnych 20,8 km za 6 minút a 49,32 sekúnd. Momentálne sú podmienky samozrejme nie ideálne, preto si na ostré kolo počkáme pravdepodobne do jari.

text: P.Kovács, foto: Manthey-Racing