Profituning 2021

Ako vyriešiť problém malého výkonu SUV?

11. november 2022Publikoval M. Lábaj

Toyota 4Runner je typická Toyota. Jednoduchý utilitaristický dizajn a nepriestrelná spoľahlivosť s vysokou kvalitou materiálov. Akurát má jednu malú nevýhodu, ako všetky úžitkové Toyoty. Chýba im výkon. V prudkejšom stúpaní nedokážu zaradiť väčšiu rýchlosť ako trojku. Scott však tomuto problému našiel veľmi jednoduché riešenie, ktorého výsledkom je 1200 konských síl!

Druhá generácia modelu 4Runner bola pôvodne osadená V6 motorom s výkonom 150 konských síl. Na tak veľké SUV je to veru dosť malý počet koní. V prípade štvorvalcov to však bolo ešte menej. Osemnásobný výkon vozidla si samozrejme vyžaduje oveľa viac ako len jednoduchú výmenu motora. Scott hovorí, že z jeho Toyoty zostal v podstate len exteriér. Rám z chrómových rúrok poskytol domov pre totálne prekopaný podvozok.

Silný agregát pochádza z rodiny, predsa nemusíme vôbec chodiť ďaleko. Motor 2JZ-GTE bol kompletne prestavaný  a prevŕtaný na objem 3,4 litra. Navyše má tiež prekrásny výfuk, ktorého koncovka vykúka cez blatník na strane spolujazdca. Aj keď síce má tlmič, nevyzerá, že by chcel byť tichý ako pôvodný motor. Hlbokú poklonu si však zaslúži podvozok. Myslím, že ani inžinieri v Toyote si nikdy nedokázali predstaviť ako môže dopadnúť karoséria koncom osemdesiatych rokov. Potom sú tu kolesá – 3-dielne Volk Racing, ktoré opustili továreň Rays v rozmeroch 17×7 palcov, s najväčšou pravdepodobnosťou koncom 80-tych/začiatkom 90-tych rokov. Takže sa dá povedať o dobovom tuningu v správnom štýle. Scott ich však nechal zväčšiť na 18“ a zadné boli poriadne rozšírené. Ako je vôbec možné, že sa zmestia do blatníkov 4Runnera?

Pôvodné nosníky boli vpredu aj vzadu vyrezané, nahradil ich spomínaný rúrkový rám a panely z brúseného hliníka. Namiesto druhého radu sedadiel sú v Toyote široké vnútorné blatníky, ochranný rám a zopár doplnkov z uhlíkových vlákien. Je to krásne upratané a dotiahnuté do posledného detailu, ktoré mnoho autám väčšinou chýbajú. Ďalším zaujímavým detailom je 3D vytlačené nasávanie vzduchu, ktoré je integrované do mriežky chladiča a turbodúchadlo je cez neho schopné nasávať chladný, čerstvý vzduch.

V kabíne sa nachádzajú pevné kovové sedadlá spolu s kompozitovou prístrojovou doskou a centrálnym tunelom z lešteného hliníka. Na ňom sa je osadený račňový volič prevodovky. Sedadlá majú skutočne minimálne čalúnenie, pohodlný gauč to teda fakt nebude. V palubnej doske je však osadené aj audio od Alpine pre prípad, že by Scott chcel počúvať muziku namiesto eufónie, ktorú vydáva motor. Úplným vrcholom je soft-top strecha v štýle VW Bus. Pri takejto stavbe si človek ani nevšimne, že hneď vedľa je vystavený McLaren P1 v chameleónovej perleti.

text: M.Lábaj, foto: Mark Riccioni - speedhunters.com