Profituning 2021

Americko-európsky Turbo Rod

23. november 2022Publikoval P. Kovács

Zaujať niečím na kolesách dnes už ľahké nie je. Priznajme si, rozmaznaní sme, videli sme už „všetko“ – minimálne na hladkacích sklíčkach zariadení schopných deštruovať sivú hmotu a väčšina ľudí si už doslova nič necení... Existuje však u nás zriedkavý „lifestyle“, ktorý aj v tejto chorej dobe zaručí obdiv, či minimálne vykrútené krky a široký úsmev. Bavíme sa o štýle hot rod, ktorý si získal aj 37-ročného  Matza zo Švédska – milovníka všetkého čo vrčí a zapácha benzínom od útleho detstva.

Pri pohľade na niečo takéto, si môže laik povedať, že toto dokáže hocikto. Nájdem dáku retro búdu a posadím na vyhodený podvozok, kvôli trčiacim kolesám to pasovať nemusí, odrežem čo netreba a dáky motor nájdem na nete... No realita je niekde úplne inde! Tento Hudson Super Six s motorom BMW je výsledok tvrdej, štvorročnej práce a tvorivej činnosti zanietenca, ktorý chcel proste hračku...

Matz pôvodne túžil po Forde Tudor, napokon jeho kamoš natrafil na osamelý Hudson. S bavorskými motormi mal vďaka jeho BMW-pozitívnym kamošom dobré skúsenosti, nehovoriac o prístupnosti dielov tuningových i továrenských na škandinávskom polostrove, takže sa dívate na „Jenki exotiku“ postavenú na havarovanej E39 540i. Podlaha aj podvozok sa samozrejme museli prispôsobiť čudesnej búde – predné zavesenie šlo dopredu, zadok sa naopak skrátil

Pri týchto projektoch je vždy výzvou predné zavesenie – výrazne odlišné od toho čo všetci poznáme. Odpruženie pozostáva z na mieru vyrobených horných ramien s zákazkovým zavesením „push-rod“ vpredu, zatiaľ čo zadná časť sa spolieha na bežné staviteľný podvozok z BMW 540i. 19-palcové kolesá sú obuté do Dunlop Sport Maxx RT s rozmermi 255/40 vpredu a 275/35 vzadu. Celkový postoj a dojem dotvára strecha zrezaná o celých 9cm.

Hviezdou kreácie je odkrytý – vystavený agregát BMW M62B44 4,4L V8, vybavený poriadnym turbom GReddy. Na motore sa vynaložilo veľa zákazkovej práce a aktuálne chrlí výkon 523 koní a 682Nm. Za zmienku stojí fakt, že väčšinu na mieru potrubí si vyrobil sám Matz, aby dosiahol presný vzhľad, po akom túžil od samého začiatku. Spaliny opúšťajú systém cez štyri rúry zapožičané z BMW M5, zapustené do difúzora tiež vlastnej výroby.

Keď Matz vyzdvihol vrak z lesov severovýchodne od Štokholmu, zistil, že interiér totálne podľahol živlom. Tvrdá práca ale priniesla ovocie aj tu a dnes je to už úplne iná pesnička - vo vnútri auta je všetko buď úplne nové alebo vyrobené na mieru. Pohodlie ale nečakajte, auto nebolo stvorené na nedeľné jazdy s deťmi, ale na maximálnu zábavu na tratiach a show na zrazoch. Hliníkové panely, klietka v zlatom odtieni BMW, športové škrupiny a centrálny displej. Nič viac, nič menej...

text: P.Kovács, foto: Alen Haseta - speedhunters.com