Profituning 2021_2

Audi 90 Sport Quattro

07. november 2022Publikoval M. Lábaj

Zo Škandinávskej akcii Gatebil sme tu už jedno uletené Audi s tisíckou koní mali. Ak sa v paddocku objaví nejaké auto so štyrmi kruhmi, oplatí sa mu venovať trochu pozornosti. Aj Nór Casper má k nemeckej značke blízko. Jeho otec sa pred desiatimi rokmi zúčastnil tohto eventu s ostrou Audi S2, ktorá mala 790 koní.

Casper kúpil Audi 90 (typ 85) z roku 1985 od svojho brata, keď mal iba 15 rokov. V tom čase to však ani nebolo auto, bola to len karoséria s rámom. Prvá fáza úprav tak bola finančne dosť obkľúčená. Sedan s pôvodným motorom odľahčili vyrezaním dier na dverách, kufri a kapote. Neskôr Casper začal pracovať v troch prácach, čo síce znamenalo povolenie financiám avšak neostával žiaden čas niečo urobiť s autom. Našťastie mal pri sebe svojho otca, ktorý mu na jeho ceste pomohol.

V roku 2018 sa predal originálny motor, pod kapotu sa totiž osadil kompletne kovaný 5-valcový agregát s 20-ventilovou technikou objemom 2,6 litra a veľkým turbodúchadlom. Základom motora je naftový 2,5l blok z Audi A6 (C4), ktorý bol prevŕtaný o jednu desatinu naviac. Blok je osadený väčšími piestmi a hlavou Audi 20V. Hlava je takisto úplne prekopaná. Má portované kanály, vačkové hriadele Cat Cams a veľké ventily 034Motorsport s titánovými uloženiami pružín. Sanie vyrobili v Dahlbäck Racing s upravenou palivovou lištou a 1680 cc vstrekmi. Ladené výfukové zvody ústia v turbe Precision PT6466 Gen2, ktoré pracuje so 66 milimetrovým wastegate-om. Táto kombinácia udržuje tlak 2,6 baru. Taktiež nemôže chýbať obrovský medzichladič stlačeného vzduchu vpredu, hliníkový športový chladič a 4,5-palcový výfuk. Riadenie má na starosti jednotka od MaxxECU.

Na otázku, koľko to má koní Casper odpovedá pohľadom na sanie. Tam je to červené na čiernom – Audine namerali 770 koní na kolesách a krútiaci moment 977 Nm. Výkon spracováva športová prevodovka SQS 01E s predným diferenciálom tiež od SQS, otvoreným stredovým a zadným uzatvoreným diferenciálom. Tento rok si však Audi na okruhu veľmi neužila. Zlyhali zdvíhadlá ventilov, ktoré poškodili vačkové hriadele a zlomili remenicu i roztrhli rozvodový remeň. Šťastie nebolo na Casperovej strane ani v roku 2020, keď s autom vyletel mimo trať a poškodil karosériu. To ale využil a okrem opravy Audi dal nový vzhľad.

Na 90-tku napasoval diely z modelu Sport Quattro. Predný nárazník, veľké štvorcové svetlá, kapota a predné blatníky bola tá ľahšia časť. Vzadu museli vyrobiť nové zadné dvere z ocele, blatníky a čelo a ešte jemne upraviť otváranie dverí aby zapasoval rozšírený bodykit. Najštýlovejším detailom je 4,5-palcová koncovka výfuku. Tú vzadu nehľadajte, nachádza sa priamo na pravých zadných dverách pred kolesom. A keď už je reč o kolesách, Casper zvolil typický Audi hviezdicový dizajn s bielou farbou. Výrobca diskov a model je AZEV As s rozmermi 17x8 palcov na oboch nápravách. Akurát vpredu sa za nimi ukrývajú veľké 330 milimetrové kotúče so strmeňmi XYZ.

Interiér je pripravený na poriadnu jazdu. Plnohodnotný ochranný rám, športové anatomické sedačky QSP, bezpečnostné 4-bodové pásy Sabelt a semišový volant Sparco. Veľmi dobre sa pozerá aj na prístrojovú dosku z uhlíkových vlákien, na ktorej sa nachádza ovládací panel, rôzne budíky a osem segmentový ukazovateľ zaradenej rýchlosti. Priestor medzi sedačkami vypĺňa radiaci mechanizmus od SQS a hydraulická ručná brzda. Takisto aj v kufri má Casper pekne upratané. Úložný priestor zaberá 40-litrová športová nádrž s dvojicou púmp PQY Performance pre perfektnú dodávku paliva E85 do motora. Po nehode Casper namontoval do kufra aj rúrkový rám, ktorý má za úlohu nebezpečné palivo chrániť. A tie kovové tyče, ktoré trčia z podlahy kufra, zabraňujú prehýbaniu zadného okna pri zaťažení. Syn s otcom však v garáži pripravujú ďalšie bláznivé Audi, ktoré bude súťažiť v kategórií Gatebil Extreme...

text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta - speedhunters.com