Profituning

Audi SQ5 Sportback

27. november 2020Publikoval M. Lábaj

V stopách menšieho súrodenca Q3 a nového elektrického SUV e-tron sa cestou skosenej karoséria vydalo aj stredné Q. Q5 Sportback je tak v poradí tretie vozidlo v takzvanej triede CUV, teda crossover utility vehicle. V našej reči tomu hovoríme mestské SUV. Nová Q5 je určená tým, ktorí majú radi nie len nové technológie ale aj športovo-elegantné tvary a počas bežných dní potrebujú aj niečo do kufra naložiť.

Obyčajnú Q5 Sportback sme však už zaregistrovali na konci septembra. Audi preto teraz predstavilo SUV so správnym písmenom na začiatku, a to písmenom S. Najnovšia SQ5 Sportback je menším prekvapením, čo sa týka motorizácie. V jej najvyššej verzii totiž pod kapotou stále ostáva preplňovaný vidlicový 6-valec, ktorý spaľuje naftu. Agregát 3,0 TDI disponuje výkonom 341 koní (251 kW) a krútiacim momentom 700 Nm. Maximum krútiaceho momentu je dostupný už od 1750 ot/min. Naftová sila je, už ako býva zvykom, rozdelená na všetky štyri kolesá. TDI bolo nabité najlepšou technikou akú v Audi mali. Piesty už nie sú z hliníkovej zliatiny, vymenili ich za kované kusy. Rovnako bolo prepracované vstrekovanie, turbodúchadlo a trochu upravili i medzichladič stlačeného vzduchu.

V6-tka ani v tomto prípade nie je sama. K lepšej dynamike a menšej spotrebe jej pomáha 48 Voltový mild-hybridný systém. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne SQ5 za slušných 5,1 sekundy. Nerozbehne sa ale viac ako 250 km/h (elektronicky obmedzená). Ak obľubujete športovú jazdu, Audi ponúka možnosť osadenia stredného športového diferenciálu, ktorý jemne upraví rozdelenie sily medzi prednou a zadnou nápravou.

V zákrutách nádherne podrží viac-prvkové zavesenie s nastaviteľnými tlmičmi. Vďaka nim si správanie auta môžete prispôsobiť aby vyhovovalo vášmu jazdnému štýlu. Dostatočnú priľnavosť zabezpečujú obrovské 21-palcové disky s pneumatikami v rozmere 255/45. Za nimi sú vždy pripravené 6-piestikové strmene so 375 milimetrovými kotúčmi zachrániť situáciu. V ponuke pre S-ko je aj vzduchový podvozok. Ten v športovom nastavení zníži ťažisko ešte o 30 mm nižšie.

Zvonku rozpozná SQ5-tku od obyčajnej Q5-ky každé pozornejšie oko. Spredu dynamickejšou maskou s väčšími otvormi a plutvou, ktorá vertikálne predeľuje priestor pri hmlovom svetle. Zozadu dáva o sebe vedieť najmä výfuk, v tomto prípade až štyri koncovky, zatiaľ čo bežná Q5 má koncovky úplne skryté. Interiér je na chlp identický, pribudli v ňom však logá S-ka. Audi už teraz zbiera objednávky. Dodanie sa má rozbehnúť už v prvej polovici budúceho roka. Ou, a ešte jeden malý detail. Spotreba SQ5 by sa mala pohybovať okolo 7,0 litrov na 100 km. Vskutku štýlové auto na každodenné používanie.

text: M.Lábaj, foto: Audi