BMW 2002 Turbo s motorom z M3

23. december 2019Publikoval M. Lábaj

Píše sa rok 1973 a celý automobilový svet zažíva vo Frankfurte predstavenie prvého sériového automobilu s preplňovaným motorom. Áno, je to BMW 2002 s prístavkom Turbo, odvodený z dobovej závodnej série Trans-Am. Aj keď BMW v tejto sérií nebolo veľmi úspešné kvôli šikovným súperom, 2002ka v roku 1970 dokázala vyhrať 24-hodinový závod na Nürburgringu.

V tom čase turbodúchadlo KKK s dvojlitrovým motorom posielalo na zadnú nápravu 170 koní. Jeho maximálna rýchlosť bola 208 km/h, pričom všetkých 2002 Turbo sa vyrobilo len 1672 kusov. Dnes sa tak z neho stal sen mnohých zberateľov. George Schuster si ale povedal, že originálov je stále veľa, preto sa tú svoju 2002ku rozhodol málinko upraviť.

Namiesto pôvodného preplňovaného dvoj-litra je za úzkymi ľadvinkami usadený atmosférický štvorvalec s označením S14, teda agregát, ktorý pochádza z legendárnej E30 M3. Avšak ani ten nezostal v sériovom stave. Vzduch nasáva cez upravený box z uhlíkových vlákien, prebehla i úprava riadiacej jednotky známa ako alpha-N tuning, perfektne ladené zvody si tiež našli svoje miesto a celé to vrcholí vo výfukovom systéme od firmy Hartge s koncovkou v strede. To k pôvodnému stádu, približne 200 koní, prihnalo ešte ďalších pár statných žrebcov. S váhou len niečo málo pod 1000 kg je toto BMW skutočnou malou raketou.

A tak sa ani nemôžeme čudovať z akých dôvodov George na 2002ku osadil ten masívny bodykit inšpirovaný z pretekov FIA skupiny 2. BMW vďaka nemu dostalo športový postoj. No a ten predný spojler s nasávacími otvormi, jednoducho krása. Žiadny premrštený agresívny výraz, len čistá funkčnosť. Nádhera zabalená v decentnej sivej farbe. Široké blatníky vypĺňajú pavučinové kolesá BBS E50 s leštenými límcami vo veľkosti 17 palcov, proste ideál. Na nich sú natiahnuté gumové lepidlá od spoločnosti Yokohama.

text: M.Lábaj, foto: Mike Crawat / stanceworks.com