BMW M-Event 2013

21. apríl 2013Publikoval

Priatelia, bol som v nebi. Teda, našťastie nie v tom naozajstnom, ale stráviť deň jazdením na okruhu s kompletnou ponukou vozidiel BMW M - to má k mojej predstave neba veľmi blízko.

Spoločnosť BMW M GmbH zastrešuje 5 aktivít automobilky: vývoj a výrobu produkčných automobilov BMW M, vývoj a produkciu M-paketov a M-doplnkov pre bežné vozidlá BMW, exkluzívny program BMW Individual, program zdokonaľovania vodičských a jazdeckých schopností BMW Driving Experience a v roku 2011 sa k nim pričlenila aj divízia BMW Security and Special Task Vehicles, ktorá vyvíja a vyrába vozidlá BMW s rôznymi úrovňami balistickej ochrany. M GmbH má dnes dve hlavné vývojové pracoviská a veľkú testovaciu základňu priamo v meste Nürburg, okolo ktorého sa vinie slávny Nürburgring. Pracuje preň 535 kmeňových zamestnancov, 59 externých spolupracovníkov a na stáži tu je 40 študentov.

BMW M event 

Prenesme sa naspäť k úvodnej mojej myšlienke na okruh Wachauring, tesne vedľa centra oblasti Wachau – mestečka Melk. Bol som tu už viackrát, dokonca som tu kedysi na prezentácii pneumatík Yokohama vyhral novinársky slalom. Malebný areál je presne taký, akých by sme zopár potrebovali aj u nás – variabilná pretekárska trať s maximálnou dĺžkou 2,3 kilometra trať obchádza polygón pre školu bezpečnej jazdy, umiestnený v strede. Celý areál je umiestnený vo veľkej jame a je lemovaný valom, po ktorom vedie chodník, po ktorom môžete obísť celú trať dookola. Asfaltovú trať lemuje zvonka šotolinová trať, na ktorej sa pravidelne jazdieva rallycross. Vozový park obsahoval všetky v súčasnosti vyrábané BMW M – M3, M5, M6 Coupé aj Cabrio, X5M a X6M. Divíziu M-Performance zastupovali dva exempláre trojdverových M135i – jedna s manuálnou a druhá s automatickou prevodovkou. Dopoludnia sme mali možnosť vyskúšať si emká pri rôznych cvikoch, používaných v programe BMW Fahrer-Training. S emšestkami sme vyrazili na vyhliadkovú jazdu po okolí, v tesnom závese za inštruktorom za volantom M5. Šedivý pán v dôchodkovom veku bol údajne bývalý niekoľkonásobný majster Rakúska v rally – a tempo, ktoré za volantom M5 udával tomu zodpovedalo. Nasledovala lekcia driftovania na kruhu s mokrým klzným povrchom za volantom M3 Coupé. Ďalšou skúškou jazdeckých schopností účastníkov bola odtrhová plošina, vyvolávajúca pretáčavý šmyk, a to za volantom X5M a X6M. Nemenej zábavné bolo aj jazdenie po kratších verziách trate s M135i – jediné dve autá, ktoré neboli čistokrvné M-ká, čo im však rozhodne neuberalo v schopnosti poskytnúť dokonalý vodičský zážitok. Vyvrcholenie programu prišlo popoludní – jazdenie celého okruhu so všetkými autami. Až tu si človek pri presadaní za auta do auta uvedomil, aké obrovské sú medzi nimi rozdiely, i keď sa teoreticky zdajú byť v podstate rovnaké. Najviac ma šokovalo, aký obrovský rozdiel je medzi M5 a M6, i keď zdieľajú rovnakú techniku. Kým M6 pôsobí ako silno nadopovaná M3, empäťka svoju hmotnosť jednoducho nedokáže utajiť. Čo však na okruhu dokážu robiť s hmotou cez dve tony X5M a X6M, je takmer zázrak, alebo minimálne popieranie fyzikálnych zákonov. Krásny deň za mnou, diaľnica do Bratislavy predo mnou. Mám nutkanie sám sebe závidieť to, čo som v ten deň zažiť. Nie nadarmo BMW tvrdí, že M je najsilnejšie písmeno na svete :). 

BMW M event 

Viac sa o tomto mojom dobrodružstve dočítate v nasledujúcom vydaní Power magazínu...

BMW M event

BMW M event

foto: BMW AG