BMW M3: Moderná technika v starom kabáte

16. november 2018Publikoval M. Lábaj

Opäť sa vrátime do slávneho mesta kasín, Las Vegas na automobilovú výstavu SEMA 2018. Tento krát vám predstavím legendu z Mníchova, na ktorej zvonku nezahliadnete nič extra výstredné. Až kým nenazrieme pod kapotu, tam sa ukrýva jej zvláštnosť.

Toto vystavované bielo-červené BMW M3 nemá na svedomí žiadna menšia, či väčšia automotive firma. M3 tak ako ju vidíte, postavil malý tím vysokoškolských študentov. Samozrejme, pomohlo im pár ľudí od áut, avšak celý projekt bol realizovaný v skromnej garáži s použitím ručného náradia, malého zdviháku a pár stojkami. Na E30-tke pracovali dlhé noci počas jedenástich mesiacov. Výsledok je ale v skutku fantastický.

M3 s rokom výroby 1988 si zvolili kvôli jej klasickým tvarom a skvelým podvozkom. Kto by ju nemiloval, že? Predtým než sa do nej začal montovať nový motor, bola karoséria E30 rozobratá do poslednej skrutky. Karosériu dokázali opraviť tak, akoby práve vyšla z výrobnej linky. Všetky staré plasty a gumené časti vymenili za presný nový ekvivalent. To, že dielov na takého autá rýchlo ubúda, zistili aj oni, keď sa museli vypytovať na oficiálne nedostupné BMW diely po celom svete.

Motor, ktorý ženie vpred "eM trojku" pochádza z aktuálneho modelu BMW tretej rady. Než si však  preplňovaný trojlitrový šesťvalec S55B30 našiel svoje miesto, bolo tomu potrebné prispôsobiť motorový priestor E30-tky. S agregátom ale išlo aj jeho vlastné pohonné ústrojenstvo. Vysokoškoláci sa popasovali tiež s osadením oboch náprav z F80-tky do staršej karosérie. Až potom sa mohol nový motor zamontovať pod kapotu legendárnej M3. A práve pri tomto momente bolo najviac viditeľné, aká je nová trojka obrovská oproti tej starej.

A s motorom už išla do E30 aj elektronika a podobné hračky ako ABS, či dokonca bavorácky trakčný systém DTC. M3 dostala aj nový podvozok, 3-cestné nastaviteľné tlmiče pre jemné zníženie. Rovnako sa vylepšilo chladenie šesťvalca vďaka chladiču od CSR a novým chladičom pre nasávaný vzduch do motora. Set zákazkových Forgeline kolies s centrálnou maticou perfektne vypĺňa blatníky. Vnútro bolo prečalúnené luxusnou červenou kožou. Prístrojové ukazovatele z F80 M3 takmer sadli do pôvodnej palubnej dosky, len maličká úprava bola potrebná. Klobúk dole pred touto skupinkou študentov, za to, čo dokázali postaviť v skromných podmienkach. Moderné auto v starom, ale nádhernom tele.

text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com