Profituning

BMW M5 a M5 Competition prešli omladením

17. jún 2020Publikoval P. Kovács

Po facelifte rady 5 sa vycibrenia dočkali aj špičkové verzie s logom M. Jemnými dizajnovými úpravami, premysleným konceptom ovládania a s centrálnym displejom zväčšeným na 12,3 palca sú nové modely BMW M5 a BMW M5 Competition spojením manažérskeho sedanu s každodennou využiteľnosťou a vysoko výkonného športového vozidla. S novými nárazníkmi z modelu BMW M8 Gran Coupé a s upraveným podvozkom ponúka BMW M5 Competition lepšie jazdné vlastnosti a lepšiu ovládateľnosť na limite spolu s výnimočnou úrovňou komfortu. Jeho 4,4-litrový motor vysokootáčkový motor V8 s technológiou BMW M TwinPower Turbo dodáva v modeli BMW M5 výkon 441 kW (600 k) a v modeli BMW M5 Competition až 460 kW (625 k).

Rovnako ako v prípade modelového radu BMW radu 5 aj tu zasahujú vynovené obličky BMW hlbšie do nárazníka a ich spoločné orámovanie vytvára z tohto elementu jednodielny dizajnový prvok. Predný nárazník má väčšie otvory na vstup vzduchu po stranách - stredový dostal 6-uholníkový tvar. Nové svetlovodivé trubice tvaru L dodávajú novo tvarovaným svetlometom dynamický nádych. Na požiadanie sa dodáva aj nová úprava svetlometov BMW Individual Shadowline, ktorá adaptívnym LED-kám a laserovým svetlometom dodáva špeciálne zatmavené pozadie. Hliníková kapota, predné bočné panely s M mriežkami, M aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá a strecha vyrobená z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) tvoria poznávací znak výkonných modelov rady 5. Svalnatý zadný nárazník so širším difúzorom prešiel dizajnovými zmenami a získal priestorovo stvárnené LED svetlá.

Verzia M5 Competition dostala čierne doplnky, ktoré podčiarkujú jej výnimočné postavenie. Čierne znaky M5 Competition skrášľujú obličky mriežky chladiča, mriežky na bokoch a veko batožinového priestoru, zatiaľ čo prahy dverí dostali ich osvetlenú verziu. Koncovky výfukového potrubia M Sport majú čierny chrómový povrch. Záujemcovia o oba modely si môžu vybrať spomedzi piatich nových lakov karosérie: sivá Brands Hatch Grey a červená metalíza Motegi Red, modrá metalíza Tanzanite Blue II, červená metalíza Aventurine Red II a belasá matná metalíza Frozen Bluestone od BMW Individual. Doteraz ponúkaný odtieň metalízy Champagne Quartz sa premenoval na sivú metalízu Alvit Grey.

Stlačenie tlačidla Setup umiestneného nad tlačidlom M Mode prenesie vodiča priamo do ponuky na stredovom displeji s možnosťami individuálneho nastavenia vlastností pohonu a podvozka. Vďaka tomu si môže upraviť vozidlo podľa aktuálnej jazdnej situácie a svojich osobných preferencií. Zjednodušené ovládanie pomocou dotykovej obrazovky alebo ovládača iDrive uľahčuje vodičovi výber rôznych nastavení motora, odpruženia, riadenia a systému M xDrive. Dve červené tlačidlá M1 a M2 umiestnené na volante umožňujú rýchle prepínanie medzi jednotlivými nastaveniami. Vďaka nim si vodič upraví dve individuálne nastavenia vrátane výberu vlastností pohonu všetkých kolies M xDrive, stabilizačného systému DSC, motora, prevodovky, tlmičov a riadenia ako aj zobrazenia M View na Head-up displeji.

Stlačenie tlačidla M Mode v modeli BMW M5 Competition a následné potvrdenie výzvy na stredovom displeji aktivuje dodatočný režim TRACK. Tento režim je navrhnutý špeciálne na využitie na pretekárskych okruhoch a deaktivuje všetky komfortné a bezpečnostné funkcie asistenčných systémov vodiča. Pre zvýšenie koncentrácie vodiča na cestu pred ním sa vypne aj zvuk audiosystému a vypne sa stredová obrazovka. Výsledkom je potom rýdzi a nefalšovaný M pocit. Potlačí sa aj aické spustenie výstražných svetiel v prípade núdzového brzdenia a vypne sa aj výstraha pred kolíziou.

Obe vozidlá dosahujú krútiaci moment 750 Nm už od 1 800 ot./min. a ten je dostupný až po 5 600 ot./min. v BMW M5 a do úrovne 5 860 ot./min. v BMW M5 Competition. Prejavy motora sa môžu meniť na základe povelu tlačidla zo základného režimu EFFICIENT do režimov SPORT a SPORT+. Výsledkom sú potom svižnejšie a ochotnejšie reakcie na pohyby akcelerátora. BMW M5 šprintuje z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, čím sa dostáva do teritória superšportových vozidiel. Na dosiahnutie rýchlosti 200 km/h potrebuje 11,1 sekundy. BMW M5 Competition zvláda obe úlohy o zlomok rýchlejšie: na rýchlosti 100 km/h je za 3,3 sekundy, na 200 km/h za 10,8 sekundy. Oba modely BMW M5 aj BMW M5 Competition dosahujú maximálnu rýchlosť 250 km/h, s balíkom prvkov M Driver’s Package dodávaným na želanie je to 305 km/h.

Obe verzie M5 sú štandardne vybavené M brzdami s perforovanými a vnútorne odvetrávanými kotúčmi a 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi s parkovacou brzdou vzadu. Okrem štandardne dodávanej modrej farby môžu byť na požiadane strmene nalakované vysoko lesklou čiernou alebo vysoko lesklou červenou farbou. Na požiadanie dodávané M Karbónovo-keramické brzdy sa vyznačujú zlatými strmeňmi s logom M. Vynikajúco odolávajú opotrebeniu, sú o 23 kilogramov ľahšie, poskytujú ešte lepší brzdný výkon a teplotnú stabilitu a navyše zvyšujú odolnosť voči vädnutiu. Ceny sa v Nemecku začínajú od 120 900 eur za BMW M5 a od 129 900 eur za BMW M5 Competition.

zdroj: BMW Group