Profituning

BMW predstavilo nové M3 a M4

23. september 2020Publikoval P. Kovács

35 rokov po prvom príchode modelu BMW M3 na scénu pripravuje divízia BMW M GmbH najmodernejšiu generáciu vysoko výkonného športového vozidla z prémiového segmentu strednej triedy. Modely BMW M3 Sedan / M3 Competition Sedan a BMW M4 Coupé / M4 Competition Coupé pozdvihujú nezameniteľné spojenie výkonu vyladeného na okruhy a výnimočné každodenné využitie na úplne novú úroveň. Nové vysoko výkonné vozidlá prídu na trh v marci 2021.

BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé poháňa 6-valcový radový benzínový motor s technológiou M TwinPower Turbo. Jeho výkon 353 kW (480 k) a krútiaci moment 550 Nm smeruje na zadné kolesá prostredníctvom unikátnej manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Tá obsahuje aj Asistent radenia, ktorý pri podraďovaní a brzdení motorom pred zákrutami automaticky pridáva medziplyn. V modeloch M3 Competition Sedan a M4 Competition Coupé s výkonom 375 kW (510 k) a maximálnym točivým momentom 650Nm z vysoko otáčkového motora pracuje 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic. Oba modely Competition budú približne od leta 2021 dostupné aj s pohonom všetkých kolies M xDrive.

Tieto údaje o výkone vytvárajú mimoriadne očarujúce zážitky z jazdy. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h za iba 12,5 sekundy. Celé to ešte emocionálne zvukovo podfarbuje špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.

Na mieru upravený systém chladenia zaručuje za každých okolností optimálne teplotné pracovné podmienky pre všetky súčasti pohonu. V strede umiestnený chladiaci modul dopĺňajú dva oddelené vysoko teplotné chladiče v blatníkoch kolies. V modeloch Competition sa nachádza aj dodatočný chladič oleja a oddelený chladič oleja prevodovky. Skúsenosti z motoršportu, sa pretavili aj do konštrukcie systému mazania. Olejová vaňa má dve oddelené komory a zabudovaný nasávací kanál. Dodatočný nasávací stupeň umožňuje elektronicky ovládanému čerpadlu nasávať olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení.

K príťažlivému vzhľadu oboch modelov prispievajú výrazné vizuálne prvky ako odlišná M verzia veľkých obličiek BMW s horizontálnymi priečkami, nápadne tvarované blatníky s príťažlivými M mriežkami a rozšírené prahy s nástavcami predných a zadných blatníkov. Sedan aj kupé dostali strechu z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) s aerodynamicky upravenými odtrhovými hranami, zadný spojler a dva páry koncoviek výfukového potrubia, ktoré tvoria zvyčajnú súčasť vozidiel s označením M. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj špeciálne kované M disky kolies s 18-palcovým priemerom vpredu a s 19 palcami vzadu. Vpredu sa na ne obúvajú pneumatiky s rozmerom 275/40 ZR18, zadné kolesá využívajú rozmer 285/35 ZR19.

Súčasť štandardnej výbavy tvoria Full-LED svetlomety, na požiadanie sa dodávajú Adaptívne LED svetlomety s technológiou BMW Laserlight. Výber lakov karosérie obohatili nové farby ako nemetalická žltá Sao Paolo Yellow, metalická červená Toronto Red a zelená metalíza Isle of Man Green. Hneď od začiatku predaja môžu vozidlo obohatiť exteriérové doplnky z balíka M Carbon alebo špeciálne prvky z ponuky BMW M Performance Parts.

Výnimočným prvkom na zozname doplnkov dodávaných na želanie sú nové karbónové škrupinové sedadlá M Carbon so špeciálnou konštrukciou, ktoré spájajú pretekársku funkčnosť s nízkou hmotnosťou, komfortom pri jazde na dlhé vzdialenosti a s dôsledným remeselným spracovaním. Tieto inovatívne sedadlá majú aj integrované opierky hlavy, ktoré sa dajú pred jazdou na okruhu upraviť, osvetlený znak modelu ako aj možnosť elektronického nastavovania. Konštrukcia inšpirovaná pretekárskymi vozidlami umožňuje aj použitie viacbodových bezpečnostných pásov.

Zaujímavý je nový systém M Drive Professional, ktorý obsahuje inovatívnu technológiu M Traction Control, ktorá vodičovi umožňuje individuálne 10-stupňové nastavovanie nového obmedzovania preklzu kolies v rámci stabilizačného systému DSC. Ďalšími prvkami systému M Drive Professional sú M Drift Analyser, ktorý zaznamenáva a hodnotí jazdné štatistiky na základe dynamického prejazdu zákrut šmykom a M Lap Timer, ktorý dodáva časy na kolo a ďalšie informácie zozbierané počas jazdy na okruhu.

zdroj: BMW Group