Boschert „Gullwing“: Auto z plagátu
Pamätáte si ešte na plagát auta, čo vám visel v detskej nad posteľou? Aký model to bol? Možno si niektorí z vás splnili tento sen a podarilo sa vám kúpiť vysnené auto. Tino Zovko mal nad posteľou zavesený Boschert B300 Gullwing. A dnes je majiteľom presne toho auta, ktoré mu v detských časoch viselo na stene. Tento fakt je ešte okorenený tým, že B300 Gullwing je jediný svojho druhu na celom svete.
Magazínový stánok, je miesto, kde sa tento príbeh začína. 9-ročný Tino pozerá na titulnú stranu magazínu septembrového vydania Auto Moto und Sport v roku 1989 a stál 5 mariek. Jeho otec bol však čitateľom AutoBildu, ktorého cena bola len 1,50 marky. Tino tak musel z matematiky dostať jednotku, aby si časopis mohol kúpiť. Keď ho konečne mal v rukách, prečítal článok o tom, ako Hartmurt Boschert plánuje vyrobiť 200 takýchto kúskov s motorom s dvojitým preplňovaním, aicky nastaviteľným podvozkom a sníval, kedy si bude môcť jedno z nich kúpiť.
O dekádu neskôr, hľadal model, ktorý ho vtedy zaujal. Zistil však, že sa vyrobilo len 10 kupé modelov avšak žiadne z nich nemajú legendárne dvere s otváraním dohora. O niekoľko rokov neskôr, konkrétne v roku 2005 našiel na eBayi presne ten exemplár, v aukcii, v skončenej aukcii. Nanešťastie ale vydražená suma nedosiahla rezervačnú čiastku, takže aukcia síce skončila, B300 Gullwing ostal u pôvodného majiteľa. Tino sa vybral naprieč celým Nemeckom za majiteľom tohto auta. Ako študent mal však peniaze akurát na cestu späť vo svojom Mercedes W124 400E. Dozvedel sa, že Boschert vyrobil iba jedno vozidlo s legendárnym otváraním dvier. A aj to už bolo prestriekané. Na plagáte bolo strieborné s čiernym interiérom. V realite malo na sebe odtieň Bornit Metallic a interiér čalúnený v dvoch odtieňov fialovej farby. Pôvodnú farbu si zanechal iba motorový priestor. A to teda potvrdilo, že sa naozaj jedná presne o auto z plagátu v Tinovej izbe. Jediným problémom však boli financie.
Tino sa však nezdal. Rozpredal všetky diely z búraného Mercedesu, predal i svoju W124 400E, nejakú čiastku si požičal aj od kamaráta, ktorý sa neskôr stal jeho švagrom a zvyšok mu poskytla banka. Tak po 15-tich rokoch sa mu podarilo kúpiť vysnívaný Boschert B300 Gullwing. Aj keď bol trochu zadlžený, konečne vlastnil auto z plagátu. B300 Gullwing stojí na základoch modelu C124 300CE z roku 1988 s prednou časťou z R129 SL. Aby predok z R129 pasoval, boli upravené predné blatníky a kapota. Zaujímavú siluetu auta tvorí aj skrátený zadok o 25 centimetrov a 25 cm kratšia strecha. Krásna práca, pochvalu si zaslúži firma Zagato.
Originálny Gullwing potreboval atypické dvere kvôli trubkovému rámu, na ktorom bol postavený. V prípade B300 majú tieto otváracie dvere len estetický účel. Bočná časť bola však adekvátne zosilnená, nakoľko chýba B-stĺpik. Dvere ovláda elektrické hydraulické čerpadlo, teda časť rovnakého systému, ktorý zabezpečuje aj zodvihnutie alebo zníženie svetlej výšky. Seriózne úpravy nájdeme aj pod kapotou. Radový 6-valec M103 s objemom 3,0-litrov má 12-ventilovú hlavu. Spoločnosť mu robí dvojica turbodúchadiel Garrett. Tie pracujú sekvenčne, prvé pracuje pod vyšším zaťažením, druhé sa nafukuje skôr v nižších otáčkach. Aj týmto spôsobom sa snažili v osemdesiatych rokoch zmenšiť obrovskú turbo dieru. Takisto bolo potrebné upraviť výfukový systém. Výsledok je krásnych 283 konských síl. Dnes nič veľké, v tom čase oproti sériovému výkonu 180 koní to bol slušný rozdiel. Novšie modely B300 už využívali modernejšiu 24-ventilovú hlavu a výkon im vzrástol na 320 koní a dosahovali maximálnu rýchlosť 265 km/h.
Cenovka však bola veľmi vysoká, na dnešný prepočet približne 188 000 €. Boschert preto ďalšie kusy vyrobil s obyčajnými dverami, no žiadne objednávky neprichádzali. Celkovo je na svete teda 10 kusov B300 a jeden jediný s dverami Gullwing. Keď Tino doviezol auto domov, bolo potrebné rozhýbať dvere aj motor. Samozrejme časom bola urobená aj celková údržba. Okrem spotrebných dielov je však na aute všetko rovnaké ako v deň, keď ho kúpil. Najkrajším zážitkom vďaka vlastníctvu auta bolo pre Tina stretnúť samotného Hartmurta Boscherta. Ten bol natoľko očarovaný Tinovým entuziazmom, že našiel všetky výkresy, plány a homologizačné listy a daroval ich Tinovi. B300 Gullwing parkuje u Tina už 20 rokov, no aj napriek cene akú má dnes, je jasné, že na predaj nebude.
text: M.Lábaj, foto: Robb Pritchard - petrolicious.com