Camaro: Bojovník zo 67-ho

09. február 2018Publikoval M. Lábaj

S odpoveďou na otázku, prečo je toto Pro Touring Camaro z roku 1967 práve vo farbách bojového lietadla z 2. svetovej vojny, vám neviem pomôcť. Zmysel to však dáva. Mike DuSold, majiteľ tohto stroja, bojuje proti Corvettám na každom preteku, ktorého sa zúčastňuje.

Mike mal možnosť pracovať na kolekcii bojových lietadiel, z tadiaľ prišiel s motívom pre svoje auto. "Sedieť v týchto lietadlách a práca na nich bol úžasný zážitok. Dalo mi to myšlienku skúsiť tento motív preniesť na automobil. Avšak nechcel som iba auto vo farbách lietadla. Túžil som, aby v ňom bolo zachytené DNA vojnových letúnov. Nakoniec to dospelo k tomu, že aj dizajn šasi je inšpirovaný lietadlami," vysvetľuje Mike.

Pod povrchom sa nachádza trubkový rám i keď to tak na prvý pohľad práve nevyzerá. Prispôsobovať sa musela len podlaha, inak všetky ostatné dielce karosérie sú pôvodné. Camaro si ale muselo prejsť rozsiahlou operáciou zadnej časti. Aby zvládalo boj nie len s novými Corvettami, vymenilo sa uloženie zadnej nápravy, a to kompletne. Vyhodil sa starý diferenciál a listové struny. Namiesto nich sa namontovalo úplne nové zavesenie - Tremec TR-6060 MZ6 transaxle s nezávislým odpružením zadných kolies.

Nový zadok priniesol aj možnosť presunutia prevodovky priamo pred diferenciál. Motor sa tak mohol posunúť o pár centimetrov bližšie k stredu auta. Vo výsledku bol pomer rozloženia váhy na nápravách skoro 50:50. A keď sme už pri tom motore, aj ten stojí za zmienku. Camaro nepoháňa nič iné ako 7-litrový LS V8 blok štvrtej generácie.

V8-čka v tomto prípade však nie je sama. Dopuje ju jeden pár turbodúchadiel od Precision Turbo. Jednou z vecí, ktorú si ihneď všimnete, je hlučné bublanie motoru z bočných výfukov. Výkon tejto sústavy je ku kolesám prenášaný cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Masívne 335 mm široké BFGoodrich Rival S pneumatiky ale zvládajú udržať auto v stope pri prejazde každou zatáčkou.

Inšpirácia zo vzdušných strojov pokračuje aj v interiéri, stačí len nazrieť a budete mať pocit ako v lietadle. Stredový tunel zabalený v koži, kovová prístrojová doska, tapacíry dverí, sedadlá očalúnené v hnedej koži a lietadlové budíky, to všetko vytvára neopísateľnú atmosféru vojnových vtákov z minulého storočia. Vnútro dopĺňa plne integrovaná klietka, postavená tak pre bezpečnosť, ako aj pre maximálnu tuhosť podvozku.

Keď sa Mike DuSold rozhodol postaviť tento stroj, vedel, že to bude boj, aby mohol rovnocenne súperiť s najlepšími športovými vozidlami v USA. S inšpiráciou v leteckom priemysle sa však toto Camaro z roku 1967 stalo jedným z najlepších vozidiel triedy Pro Touring v Amerike. Vyžadovalo to veľa úsilia, ale bol to dobre vynaložený čas. Po dokončení auto získalo ocenenia a uznanie z pretekov naprieč celou krajinou. Je to ukážka funkčnosti a inžinierskeho umenia.

text: M.Lábaj, foto: speedhunters.com