Datsun 240Z: Made in Dubaj

10. jún 2020Publikoval M. Lábaj

Hra tieňov sa začína. V hlavnej úlohe malé kupé Nissan S30 - v Japonsku predávaný ako Nissan Fairlady Z, na export ako Datsun 240Z. Ďalej hrajú, ostré slnečné svetlo, tiene a neznáma hala pod tribúnou. Nikdy by som nepovedal, že tiene dokážu tak veľa skryť. Jasné, že toho veľa skrývajú, avšak nie až toľko, aby z monštra urobili nenápadné milé štvorkolesové stvorenie. Sakra, dávajte si pozor.

Čo to v skutočnosti je? Obsadenie hlavného hrdinu je jasné, 240Z a lá druhý najobľúbenejší japonský športovec (hneď po Toyote AE86) z minulého storočia. V tomto prípade nie len kompletne zrenovovaný ale aj veľmi vkusne upravený. Jeho majiteľom je Mohammed žijúci v Dubaji, ktorý do svojho auta vložil svoju obrovskú vášeň pre japonskú automobilovú kultúru. Datsun si najprv prešiel renováciou do poslednej skrutky, predsa už to nie je najnovšie auto. Výber farby bol daný od začiatku, takže hneď po odstránení korózie sa kupé nastriekalo do sivej farby zo vzorkovníka pre Porsche 911 GT3. Na renovovanú karosériu sa potom osadili nové doplnky a všetky emblémy. Niektoré z nich dostali karbónovú povrchovú úpravu, ako napríklad otvory v kapote, športové zrkadlá, zadná maska a spojler od BRE.

Kúsok svetla odhaľuje, že to naozaj nie je obyčajný Datsun. Blatníky sú rozšírené lemami z uhlíkových vlákien. Pod nimi sú len na milimeter presne zasadené široké kolesá. Ich základom sú na mieru vyrobené trojdielne disky Watanabe RS8. Rozmery hovoria číslami 11,5x16 palcov vpredu a 12,5x16 vzadu. Skutočne len milimetre delia pneumatiky Toyo Proxes R888R od lemov blatníkov. Za touto kombináciou sa vytŕčajú veľké brzdy od Wilwoodu, na predku až s 300 mm veľkým kotúčom. Rozkročený postoj sa dosiahol vďaka spoločnosti Techno Toy Tuning a ich komponentom na celom podvozku. Na obidvoch nápravách sú tiež lepšie stabilizátory a nové tehlice s pevnými ARP štiftami. Takto nízko posadiť Datsun pomohla aj vzduchová technika Air Lift Performance 3H, v kufri je tak umiestnený karbónový zásobník vzduchu s dvomi kompresormi Viar 400C. Stlačený vzduch putuje do vakov cez medené trubky.

Zaujímavosťou je voľba motora. Predtým totiž Datsun poháňal agregát RB26 s obrovským výkonom, Mohammed však povedal, že táto kombinácia bola „neriaditeľná“. A tak si v dlhom motorovom priestore našiel miesto pôvodný motor L28. Samozrejme L28-čka si tiež prešla kompletnou generálkou. Oživila ju trojitá dvojklapka od OER s 450cc vstrekmi, MSD zapaľovanie a riadiaca jednotka Haltech. Nájde sa tu i nitro kit. S týmito úpravami L28 poskytuje svižných 210 koní. Pár úprav prebehlo aj na hnacom ústrojenstve, prevodovka pochádza z novšieho Nissanu 300ZX, na mieru vyrobený hliníkový kardan, samosvorný diferenciál R200 a robustnejšie polosi od spoločnosti WHP.

Interiér je veľmi strohý, vládne v ňom najvyššia forma minimalizmu. Posádku chráni pol-rám a hliníkové, hm, lavičky? Telo síce výborne držia na mieste, no z pohľadu na tie sedadlá nemožno od nich čakať pohodlie. Športový volant GReddy sa určite v rukách drží parádne. Vodičovi podávajú informácie trojica budíkov na stredovom paneli a digitálny prístrojový panel. Aj tu sa nájde pár vecí vo vzhľade uhlíkových vlákien. Jedno z najkrajších áut a ešte krajšie upravené. Čo by si človek mohol viac priať?

text: M.Lábaj, foto: Paddy McGrath - speedhunters.com