Profituning

Datsun 510 Bluebird: Klasika po swape

02. apríl 2020Publikoval M. Lábaj

Automobilka Datsun u nás nie je veľmi známa. Aj keď v poslednej dobe sa na Slovensku tešia pozornosti športové kupé modelového radu Z – 240Z, 260Z a 280Z, mnoho iných áut z produkcie Japonskej značky vôbec nepoznáme. Modrý sedan, o ktorom bude o chvíľu reč, je v Amerike a Kanade známy ako Datsun 510, na iných trhoch zase ako Datsun 1600. Výrobné linky opúšťal medzi rokmi 1967 a 1973. Automobil bol dostupný so šiestimi benzínovými motormi od objemu 1,3 až po 1,8l. Motoristická tlač ho v tom čase označovala ako „BMW pre chudobných“. Otcovia 510 sa totiž inšpirovali modernými technickými riešeniami z nemeckého sedanu druhej série BMW 1600.

Datsun vpredu využíval zavesenie kolies typu McPherson, vzadu bola prvýkrát uložená nezávislá náprava s vlečnými ramenami. Pod kapotou sa ozýval motor s výkonom 96 koní a štvorstupňovou prevodovkou. 510 sa riadila výborne, avšak s necelou stovkou koní to zvezenie nebolo pravé orechové. To isté si myslel aj majiteľ modrého sedanu Wes. Jeho 7 ročný vzťah s autom nakoniec však oboch doviedol k potešeniu.

Bluebird musel ísť pod nôž. Cieľom bolo nie len odstrániť skorodované časti karosérie, ale i auto rozšíriť. To sa podarilo jap-style lemami okolo blatníkov. Rovnako došlo ku výmene predných okrúhlych svetiel. Sú vám povedomé? Pochádzajú z BMW E30. Karoséria je oblečená do farby modrej perly zo vzorkovníka Subaru. No Datsunu výborne sedí tiež. Pohľad do interiéru prezrádza, že tu nie je nič zbytočné. Wes tu nechal len skutočne dôležité prístroje. Na prístrojovej doske pár vypínačov, ktorými obsluhuje palivovú pumpu, štartér, svetlá a riadiacu jednotku. Pred vodičom sú štyri okrúhle ukazovatele. Veľký otáčkomer, tachometer a ukazovateľ stavu paliva sú od firmy Speedhut. Vľavo od nich je univerzálny budík značky AEM. Dominantou stále ostáva trojramenný volant Nardi Deep Corn. Retro sedadlá Recaro a pásy Takata len mlčky čakajú, kedy sa do nich niekto usadí.

A čo nahradilo sériových 96 koní? Wes vymenil motor za modernejší agregát a pritom „to stále ostalo v rodine“. Na prednej náprave je pozdĺžne uložený motor z Nissanu S14 a nesie označenie SR20DET. O jeho riadenie sa stará ECU AEM EMS v2. Po jeho boku bolo osadené upravené turbodúchadlo Garret GT28RS s externým wastegate. SR20 kŕmi palivová rampa Mazworx a vstreky Injector Dynamics 850cc. Správny tlak paliva zabezpečuje regulátor, pumpa a nádrž Aeromotive. Spoločnosť Doc Race dodala ladené výfukové zvody, zatiaľ čo škrtiacu klapku zapožičalo Infinity G20. Zoznam úprav pokračuje ďalej, no toto sú tie najpodstatnejšie veci. Wes hovorí, že dvojliter v tejto zostave má výkon 275 koní.

Predná náprava si zachovala svoju koncepciu, akurát boli všetky prvky vymenené za nastaviteľné. Predok je posilnený súčiastkami z Datsport Handling kitu, zadok dostal vystuženú nápravnicu rovnako od firmy Datsport. Nízky rozkročený postoj má 510-tka vďaka Techno Toy Tuning športovým tlmičom a prednému nastaviteľnému uloženiu. Tlmiče spolupracujú s pružinami Eibach. Kvôli dvojnásobnému výkonu Wes vymenil pôvodné bubny vzadu a jednopiestiky vpredu za set poriadnych bŕzd Wilwood takisto ako aj hlavný brzdový valec. Rozšírené blatníky sú domovom pre kolesá Work CR01 v rozmere 15x10,5 palcov a ET -32. Wes si užíva každý kilometer za volantom jeho Datsunu 510. Auto je perfektnou kombináciou krásneho dizajnu z minulosti a skvelých technológií z prítomnosti. I keď, nech je tej techniky čo najmenej...

text: M.Lábaj, foto: Kerry Guevara - stancenation.com