Profituning 2023

Diabol opäť útočí!

23. marec 2023Publikoval M. Lábaj

Zatiaľ čo v Európe straší nezmyselná norma Euro 7, ostatný svet ďalej žije vlastným životom. Na americkom trhu je všetko po starom, namiesto CO2 sa výrobcovia pretekajú v tom, kto vyrobí najvýkonnejšie auto. Dopredu má našliapnutý Dodge, ktorý predstavil Challenger SRT Demon 170.

Ak si myslíte, že je to len upravený Demon, nie je to tak. Dodge musel vymeniť takmer celú hnaciu sústavu. Motor dostal ostrejšiu vačkovú hriadeľ, väčší kompresor, ktorý má objem 3,0-litre oproti 2,7l v obyčajnom Demone. Takisto väčší priemer, 105 mm má aj škrtiaca klapka a kompresor tlačí až 1,47 baru (21,3 psi). Na porovnanie SRT Hellcat Redeye tlačí do motora vzduch pod tlakom 1,05 atmosféry. Okrem hardvérových úprav má Demon aj zopár noviniek vo svojom softvéri, ktorý sa stará o riadenie motora. Riadiaca jednotka dokáže vyhodnotiť, koľko percent etanolu sa nachádza v palive a vďaka tomu nastaviť optimálne parametre vstrekovania a časovania iskry. Dokonca tento údaj i zobrazuje na prístrojovom displeji. Všetky úpravy a vylepšenia dopomohli ku krásnemu výkonu 1025 koní (764 kW) a 1281 Nm krútiaceho momentu. Podmienkou takejto cifry je však palivo E85 v nádrži. Šprint na 96 kilometrov za hodinu dosiahne Demon 170 za ideálnych podmienok na rovnej dráhe za 1,66 sekundy.

K takémuto raketovému šprintu samozrejme dopomáha aj vylepšená 8-stupňová aická prevodovka. Navyše dostala tiež funkciu TransBrake 2.0, čo umožňuje vodičovi držať stlačený plyn na podlahe a s krátkym reakčným časom vyraziť iba potiahnutím pádla pod volantom a možnosť vyladiť množstvo krútiaceho momentu v desatinách sekundy. V cenníku samozrejme ostáva Dodge Direct Connection paket, ktorý obsahuje príslušenstvo ako bezpečnostný rám za sedadlami, panel z uhlíkových vlákien namiesto zadných sedačiek a brzdiaci padák.

Výkon 1025 koní a 1281 Nm musia vydržať i pneumatiky. Dodge preto pre SRT Demon 170 zvolil obutie šprintérskych pneumatík Mickey Thompson ET Street R v rozmere 315/50 R17 na zadnej náprave a 245/55 R18 na prednej náprave. V prípade, že je vonku mokro alebo chladnejšie výrobca neodporúča použitie tejto gumy a tak ponúka kompletnú sadu diskov s pneumatikami pre takéto nepriaznivé počasie. V prípade, že počítate každé kilo, Dodge má v ponuke aj disky z kovaného hliníka a uhlíkových vlákien. Tie ušetria až 14 kíl neodpruženej hmoty. V podvozku pracujú nastaviteľné tlmiče od firmy Bilstein s mäkšími pružinami a stabilizátormi pre lepší prenos váhy pri štarte.

Demon 170 je dostupný v 14 odtieňoch exteriéru. Najostrejšia verzia je paradoxne oholená od všetkých dizajnových hračiek. Široké lemy blatníkov ušetrili 7 kilogramov. Aj označenie „170“ je veľmi nenápadné. Nájdete ho v podobe tetovania na krku démona, ktorý zdobí predné blatníky. Žlté oči zase narážajú na palivo E85. Pre pretekárov Dodge ponúka látkový interiér bez čalúnenia v kufri, zvukovej izolácie a 2-reproduktorový hudobný systém. Pre tých čo majú radi luxus je dostupné čalúnenie čiernou Alcantarou s kožou. Táto verzia zahrňuje ventilované sedačky, vyhrievaný volant a 18-reproduktorový hudobný systém.

Základná cena SRT Demon 170 je v prepočte 91 000 €. Dodge má v pláne vyrobiť 3300 kusov tejto série. 3000 bude určený pre USA a 300 kusov vyexportuje do Kanady. Celkový počet sa ale môže zmeniť, kľúčové je časové ohraničenie. Demon sa bude vyrábať od júla do decembra 2023. Exkluzivitou je párovanie VIN čísel v prípade, že kupujúci je zároveň aj majiteľom pôvodného modelu Challenger SRT Demon z roku 2018. Ach, už teraz nám chýba tá krásna (nefiltrovaná) vôňa benzínu pri pohľade na Euro 7.

text: M.Lábaj, foto: Dodge