Profituning 2021

Dieslový kráľ Slovenska

25. máj 2022Publikoval P. Kovács

Téma nafty v akejkoľvek disciplíne motošportu rozdeľuje publikum a dlhodobo podnecuje výmenu názorov. Chápeme, nie každý má rád čierne kúdole dymu, nemá to tak slastný zvuk ako poriadny benziňák, no v jednom sa asi všetci zhodneme. Diesle majú obrovský potenciál vyplývajúci z konštrukcie motorov, sú veľmi populárne v bežnom použití a v prípade úprav vedia byť sakramentsky rýchle! Najvyhrotenejšie „kachle“ na kolesách jazdia šprinty – ich pravidlá sú benevolentné všade vo svete a také to TOP máme aj my, po tom ako 30.apríla na Power feste Braňo Hudeček zajazdil nový, slovenský naftový rekord.

Ak dobre vieme, tvrdenie o najrýchlejšom „dízli“ môžeme rozšíriť aj na Čechy, takže čítate recenziu naozaj pekelného TDI-čka, ktorý časom 10,853 sekúnd stanovil parádnu štvrťmíľovú latku. Inak povedané, táto MK2-ka zrýchli z pokoja na 205km/h na trati dlhej 402m za 10,8 sekúnd! Samozrejme sa bavíme pretekárskom náradí postavenom na drag race, aj keď ešte stále +- so streetovým vzhľadom. Viacnásobný majster Slovenska v naftových triedach vám teraz predstaví krátky príbeh jeho červenej stíhačky:

„Svoj Golf som kúpil koncom roka 2017 od známeho už s hotovým swapom TDI motora a systémom 4motion v tom čase na setupe GT2260V a vstrekov Firad. Bolo to premňa niečo úplne nové, bol som z auta doslova unesený a to s vtedajším výkonom okolo 280hp. Avšak ako sa hovorí s jedlom rastie chuť a po dokončenej sezóne som sa rozhodol pre ďalšie upgrade cieľom pokoriť hranicu 350 koní a dostať sa pod 12 sekúnd. V závere sezóny 2018 sa teda začal riešiť nový setup s použitím nového hybridného turbodúchadla GTX2268V, športovým vačkovým hriadeľom, väčším chladičom stlačeného vzduch, tubulárnymi zvodmi a mnohými ďalšími menšími úpravami. S novým naladením som štartoval do novej sezóny s výkonom 353k/590Nm a som prvýkrát atakoval hranicu 12 sekúnd na 402m.

Ročníky 2019/2020 som jazdil s totožným hardvérom keďže prišiel covid, napriek tomu som úspešne zaútočil na hranicu 11,5 sekundy. Bolo mi jasné, že na novú sezónu už mi tento výkon stačiť nebude a pokiaľ sa chcem udržať vpredu musí hodnota výkonu začínať 4-kou - rozhodol som sa preto pre nové turbo a prevodovku. Hranica výkonu bola síce pokorená, ale sa mi nedarilo pokoriť svoj osobný rekord, tak som sa rozhodol pre vstrekovanie nitra. Posledné preteky sezóny 2021 boli pre mňa poznávacie - zároveň testovacie a dospel som k verdiktu opätovnej výmeny  niektorých komponentov.

Do boja s časom v roku 2022 som šiel s novým intercoolerom, vedením stlačeného vzduchu, prerobeným uložením motora, systémom N2O a ďalšími drobnosťami. S prvými pretekmi v Brne a časom 11.1 - teda aj vlastným osobným rekordom som bol veľmi spokojný. Do Trenčína som mal jasný cieľ a to atakovať hranicu 11 sekúnd. V žiadnom prípade som ale nečakal, že zájdem nielen svoj nový rekord, ale aj absolútny diesel rekord. To ale neznamená, že poľavím, alebo sa nebudem snažiť túto hranicu šupnúť ešte o kúsok ďalej ;). Na záver odpoveď na častú otázku – koľký motor už mám v aute? Vedzte, stále ten istý, s ktorým som ho kúpil :).

Za podporu a aktuálny výsledok by som chcel poďakovať všetkým, ktorí sa na tomto podieľali či už kompletnou motorovou úpravou, mechanickým servisom, perfektnou prípravou závodov, či podporou zo strany fanúšikov. Menovite TDT MOTORSPORT (Technik Depo Tvršice - ČR), Robert Cibák, Staňa Machura a tímu dragracing.sk.“

VW GOLF II TDI 4 MOTION
Motor:
Vznetový 4-valec 1.9 TDI 118 kW zo Seatu Ibiza Cupra, hybridné turbo v housingu GTB2260V, vstrekovače Firad 120%, zákazkový intercooler s vedením stlačeného vzduchu, 80mm celenorezový výfuk, hliníková závodná nádrž na palivo, maximálny výkon pri tlaku turba 3.2bar 410k a 650Nm, s použitím vstrekovania N2O 518k/804Nm
Pohon: náhon na všetky kolesá VW 4Motion, 4-rýchlostný manuál a spojka Kalmar Motorsport ČR,
Podvozok: VW Golf IV 4Motion so športovými tlmičmi, disky OZ Ultraleggera 7x16“, pneumatiky RGC Motorsport 205/50
Najlepší čas na 402m:
bez nitra: 11.1s
s nitrom: 10.853s

text: P.Kovács, foto: Michal Petreje