Profituning 2021

Dobový šampión

04. apríl 2021Publikoval M. Lábaj

Práve sa pozeráte na malý francúzsky hatchback Renault 5 TS pripravený opäť vyhrávať na závodných tratiach. Tento kúsok bol vyrobený v roku 1978 ako „warm hatch“ vskutku vzácnej verzie 5 TS. Pod prednou kapotou je pozdĺžne uložený 1,3-litrový benzínový 4-valec. Ten v sérií produkoval približne 64 koní a poháňa výhradne predné kolesá. Dlho v sériovom stave ale modrá 5-tka neostala.

O úpravu sa postaral renomovaný špecialista na Renault 5 Mark Fish Motosport. Interiér bol oholený aj o tie posledné plasty a čalúnenia, namiesto nich bola v kabíne namontovaná ochranná klietka. Takisto vymenili aj budíky za lepšie čitateľné avšak bez odometra, pretože sa už nepočítalo s tým, že by auto bolo opäť prestavané do pôvodnej podoby. Nezabudlo sa ani na povinné prvky ako vypínač na batériu.

Agregát dostal upravenú hlavu valcov s väčšími kanálmi, ostrejšiu vačkovú hriadeľ a závodný výfukový systém. Všetky modifikácie prispeli k zvýšeniu výkonu malej 1,3-tky na akčných 90 koní. Rovnako aj podvozok sa dočkal nových dielov. Renault išiel bližšie k zemi a dostal tvrdšie tlmiče a pružiny. Kontakt s asfaltom zabezpečujú široké oceľové 13“ disky Fergat obuté do dobových športových pneumatík Dunlop Formula-R.

Tento konkrétny kúsok vybojoval v roku 1997 titul šampióna v britskej sérií BRSCC s Davom Abbittom za volantom. Rok 1997 bol zároveň posledných rokom kedy tieto Renaulty závodili. Za týmto úspechom bola 5-ka odložená na 8 rokov. Neskôr sa jej ujal nový majiteľ, ktorý vymenil sedadlo za športovú OMP škrupinku, osadil bezpečnostné pásy Willans a namontoval hasiaci systém. Auto opäť pretekalo vo vybraných kolách šampionátu historických cestovných vozidiel. Neskôr sa Renault 5 dostal pod krídla Renault UK Heritage Collection, kde bolo o neho výborne starané. Jednou zo zaujímavostí je, že karoséria pochádza skutočne z verzie TS, ktoré mali výrobný štítok v tvare diamantu. V neskorších rokoch sa totiž využívali kasne z verzií GTL. Toto je pravdepodobne jedno z posledných dvoch, možno troch závodných áut, ktoré sa dožili.

Karoséria dostala novú farbu počas toho ako bolo auto v rukách Renault UK. Medzitým sa však objavila menšia preliačenina na boku pri zadnom blatníku a nejaká malá hrdza sa začína objavovať na kapote. Napriek stálemu nasadeniu na pretekoch stále vyzerá veľmi dobre. Exteriér je obohatený o zopár dobových nálepiek a číslom 76 v bielom kruhu. Interiér je takisto v dobrom stave. Síce volant už nie je originálny stále sa však jedná o Renault volant z tých rokov. Modrá päťka TS čaká, kedy ju zase niekto vytiahne na okruh poriadne sa zabaviť. Snáď sa tak už čoskoro stane. Na začiatku marca si totiž našla nového majiteľa. Tomu sa ju podarilo v aukcii odkúpiť v prepočte za 7500 €. Tomu sa vraví perfektná investícia!

text: M.Lábaj, foto: collectingcars.com